Mannol: baza olejowa ma znaczenie | MOTOFAKTOR

Mannol: baza olejowa ma znaczenie

Jakie znaczenie w produkcji olejów samochodowych ma baza olejowa? - m.in. o tym opowiada nam Krystian Pietrzykowski, CEO w firmie Mannol Polska.

Jak można podzielić bazy olejowe?

Krystian Pietrzykowski, CEO, Mannol Polska
Krystian Pietrzykowski, CEO, Mannol Polska

Bazy olejowe możemy podzielić na kilka grup w zależności od jakości;

 

Grupa I – najprostsza i najtańsza w produkcji baza olejowa powstająca w wyniku destylacji ropy naftowej. Już bardzo rzadko spotykana jako jedyny komponent bazowy oleju. Często jest wykorzystywana przez producentów niskiej jakości produktów smarnych.

 

Grupa II – podobnie jak baza z grupy I, tworzona jest w skutek destylacji ropy naftowej, ale poddaje się ją procesowi hydrokrakingu (zapewnia wyższą trwałość filmu olejowego oraz odporność na warunki zewnętrzne).

 

Grupa III – ostatnia grupa na bazie destylatów ropy naftowej, która uszlachetniania jest poprzez wielokrotny hydrokraking. Mówimy tutaj o bazie syntetycznej HC. Dzięki niej możemy produkować oleje oznaczone „… w Technologii Syntetycznej”.

 

Grupa IV – polialfaolefiny (PAO), a więc oleje powstające na skutek syntezy chemicznej. Dzięki wysokiej powtarzalności wiązań, wyróżniają się dużą stabilnością termiczną, a więc wysoką odpornością na działanie skrajnych temperatur. Posiadają znikome ilości związków siarki dzięki czemu świetnie sprawdzają się w olejach z wyśrubowanymi normami nisko popiołowymi. Produkcja Środków smarnych z wykorzystaniem tych baz wymaga jednak łączenia ich z Bazami Grupy III dla zachowania stabilności cząsteczkowej oleju.

 

Grupa V – inne bazy olejowe należące do grona w pełni syntetycznych. Wśród nich prym wiodą bazy estrowe i poliestrowe. Jest to jednocześnie najbardziej kosztowna Grupa Baz olejowych. Bazy grupy V są najczystszymi z Baz Olejowych. Produkcja środków smarnych z wykorzystaniem tych baz podobnie jak w przypadku Grupy IV wymaga jednak łączenia ich z Bazami Grupy III dla zachowania stabilności cząsteczkowej oleju.

Jakie bazy olejowe przeważają w olejach do różnych zastosowań?

Oleje Silnikowe produkowane przez renomowane firmy to przede wszystkim III grupa Bazowa łączona z dodatkiem IV Grupy Bazowej (PAO). Marka Mannol jako jedna z nielicznych na świecie używa do produkcji Olejów Silnikowych V grupy Bazowej (Estry). Technologia SCT ESTER TECHNOLOGY ma zastosowanie w większości z Syntetycznych Olejów Silnikowych Marki Mannol.

 

Oleje Przekładniowe to przede wszystkim II Grupa Bazowa łączona z III Grupą Lub czysta III Grupa. Dzięki temu możemy uzyskać produkty przekładniowe syntetyczne. Mannol por az kolejny jako jeden z niewielu producentów na świecie wykorzystując Technologię Estrową SCT ESTER TECHNOLOGY dodaje do olejów przekładniowych Bazę Grupy V dzięki czemu Oleje Przekładniowe Mannol posiadają większą odporność na ekstremalne warunki użytkowania.

 

Oleje Hydrauliczne to zazwyczaj Baza I lub II Grupy. Częstokroć domieszkowana z Bazami do olejów Maszynowych (polscy lokalni producenci Olejów Hydraulicznych dopuszczają takie praktyki). Nie są to produkty wymagające natomiast często ich jakość pozostawia wiele do życzenia.

 

Oleje Hydrauliczne Marki Mannol w odróżnieniu od produktów konkurencyjnych Polskich Producentów produkowane na Bazie Grupy III tak jak Produkty Renomowanych Światowych Marek dzięki czemu nasze Oleje Hydrauliczne spełniają najbardziej surowe wymagania jakościowe jak również są odporne na ekstremalne warunki użytkowania.

Jak zmieniają się właściwości smarne i żywotność oleju wraz ze zmianą bazy olejowej?

Podział na oleje syntetyczne, semisyntetyczne i mineralne w dużej mierze łączy się z jakością i trwałością produktu finalnego. Wynika on ze struktury bazy olejowej – podstawy każdego typu oleju.

 

Tzw. syntetyk jest wynikiem chemicznego udoskonalania naturalnej bazy olejowej lub typowym produktem syntezy chemicznej. W niej łańcuchy węglowodorowe mogą ulegać modyfikacji dzięki czemu otrzymujemy produkt dużo bardziej odporny na warunki użytkowania.  Jakość tych produktów jest najwyższa a ich żywotność najdłuższa (specyfikacje Long Life).

 

Olej półsyntetyczny to mieszanina bazy syntetycznej i mineralnej, w której znajdują się też dodatki (antykorozyjne, opóźniające starzenie, zapobiegające pienieniu się oleju itp.). Tego typu produkty to zazwyczaj mieszanina grupy Bazowej II i III. Zapewniają one stabilne działanie w silniku ale nie są już tak odporne i wytrzymałe jak czyste syntetyki przez co ich żywotność spada do przebiegu 7-12 tys km.

 

Przy olejach mineralnych baza powstaje jako naturalny produkt rafinacji ropy naftowej. Jest to najmniej przetworzony rodzaj komponentu bazowego przez co opiera się tylko i wyłącznie na naturalnych składnikach. Żywotność w tym przypadku jest najmniejsza. Podobnie sytuacja ma się jeśli chodzi o oleje przekładniowe czy hydrauliczne.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).