M. Oleksowicz: dwa sukcesy za jednym razem | MOTOFAKTOR

M. Oleksowicz: dwa sukcesy za jednym razem

Maciej Oleksowicz od najmłodszych lat jest związany z branżą motoryzacyjną. Kierowca rajdowy, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata SWRC. Od roku 2000 jest zatrudniony w Inter Cars.

Odpowiadał za efektywne wdrażanie systemów informatycznych i logistycznych dla całej Grupy. Przez kilkanaście lat był członkiem Rady Nadzorczej spółki, od 2015 roku kierował obszarem nowych technologii oraz IT. Od 1 maja 2017 pełni funkcję Prezesa Zarządu Inter Cars SA.

Uczestniczył Pan w Rajdowych Mistrzostwach Europy i w Mistrzostwach Świata SWRC. Prezesura Inter Cars to jednak inny rodzaj wyzwania. Wie Pan, jak wygrywa się w biznesie?

W rajdach samochodowych spędziłem sporo czasu, z czego 3 lata właśnie w Mistrzostwach Europy i Świata. Startując w zawodach stworzyłem również sprawnie działającą firmę, która zajmowała się organizacją serwisu i logistyki z tym związanej. Wyprawy w takie zakątki świata jak Nowa Zelandia, Turcja, Madera nauczyły nas planowania, organizacji i przykładania uwagi do najmniejszych detali. Jeśli chodzi o osiągane rezultaty w sporcie i biznesie, to widzę sporo podobieństw. Główna sprawa to odpowiednie przygotowanie. Sukces w sporcie osiąga się w dużej mierze dzięki ciężkiej pracy na treningach. To, co widzimy w późniejszych relacjach, to tylko efekt tej ciężkiej pracy. Podobnie jest w biznesie. W rajdach i w biznesie wierzę w sukces pracy zespołowej.

Współtworzy Pan teraz dobry zespół?

Jestem o tym przekonany. Inter Cars praktykuje bardzo skuteczny, demokratyczny model zarządzania strategicznego w biznesie. Nie kreujemy jednego, nieomylnego lidera, ale do każdego z kluczowych obszarów dobieramy małe 2-3 osobowe zespoły, które podejmują najważniejsze decyzje w toku dyskusji. Chociaż trzeba przyznać, że w niektórych obszarach cały czas mój ojciec – Krzysztof – jest dla wielu osób w firmie takim liderem, „duchowym przywódcą”.

Czym wyróżnia się, Pana zdaniem, zespół Inter Cars?

Ja cenię przede wszystkim otwartość tych ludzi. Większość z nas nie ma problemu z tym, aby powiedzieć otwarcie, że się z czymś nie zgadza. I nie mają tu znaczenia stanowiska. Oczywiście ta otwartość często wydłuża dyskusję, ale wierzę, że dzięki temu podejmujemy znacznie lepsze decyzje. Zespół jest bardzo zaangażowany i emocjonalnie związany z tym, co robi. W pracy mam nie tylko współpracowników, ale również kolegów i przyjaciół.

A jak określi Pan swoją rolę w tym zespole? Zamierza Pan zrewolucjonizować firmę? Nastąpią zmiany, sięgnie Pan po trudniejsze wyzwania?

Owszem, Inter Cars w licznych obszarach biznesu rewolucjonizuje rynek. Ale spółka sama w sobie nie funkcjonuje w modelu rewolucyjnym, lecz ewolucyjnym: rozwijamy naszą działalność, umacniamy wartościowe obszary i inicjatywy, a następnie zmierzamy dalej. Proszę popatrzeć na naszą ekspansję terytorialną. Nie ma tu spektakularnych ruchów, ale stopniowa ekspansja. Moja rola w tym zespole jest bardzo podobna do roli pozostałych członków zarządu oraz menedżerów: stanowię element efektywnego mechanizmu, który pomaga Inter Cars rozwijać się w sposób przede wszystkim mądry, chociaż czasem z odrobiną „szaleństwa”. Główne obszary mojej działalności to IT, logistyka oraz spółki zagraniczne. Teraz dochodzi jeszcze trochę obowiązków reprezentacyjnych i kontaktów z instytucjami finansowymi i dostawcami. Wobec zmian, jakie na nas czekają w przyszłości, za główny cel stawiam wykształcenie w organizacji umiejętności ciągłej adaptacji i uczenia się.

A co ze zmianami i wyzwaniami?

Zmiany są cały czas. Tak jak widzicie zmienia się chociażby skład zarządu. Ostatnio doszły do nas dwie osoby Tomas Kastil, który jest odpowiedzialny za tworzenie naszego biznesu w wielu spółkach zagranicznych oraz Piotr Zamora – dyrektor finansowy. Nie brakuje również nowych obszarów, którymi się zajmujemy. Od mniejszych tematów, np. części do łodzi i wypożyczalnia samochodów, poprzez wejście na rynek B2C oraz nowe rynki geograficzne. Równocześnie zajmujemy się zmianami wewnętrznymi: bardzo gruntowna przebudowa głównych systemów informatycznych, nasze nowe „Europejskie Centrum Logistyczne” w Zakroczymiu oraz sporo zmian organizacyjnych, które przygotowują nas na dalszy wzrost.

Myślałem, że będzie Pan bardziej głodny indywidualnego sukcesu…

Przy takiej skali działalności liczy się praca zespołowa, umiejętność sprzedania swojej wizji szerokiemu gronu osób. Podobnie jest w sporcie. Nawet jak na podium staje załoga samochodu rajdowego, to na ten sukces składa się sprawna praca dużego zespołu.

W takim razie porozmawiajmy o drużynowych planach Inter Cars

W ostatnim dniu maja odbyło się wielkie i wyczekiwane wydarzenie w historii Inter Cars – otwarcie Europejskiego Centrum Logistycznego w Zakroczymiu. Jesteśmy na 10. pozycji w skali całego świata, ale w planach mamy podniesienie swojej pozycji w rankingu. Przy czym ranking to tylko wynik zrealizowanych planów oraz osiąganych zysków, a nie cel sam w sobie. Uruchomienie tej inwestycji stanowi jeden z kamieni milowych w rozwoju firmy. Tak jak mówiłem już wcześniej zależy nam na umocnieniu pozycji w innych segmentach niż części zamienne do pojazdów osobowych. Inwestujemy w rozwój części do samochodów ciężarowych, maszyn rolniczych, motocykli, itp.

Czym wyróżnia się ta inwestycja spośród wielu podobnych?

Skalą i znaczeniem dla rozwoju branży motoryzacyjnej. W otwarciu uczestniczyli wszyscy kluczowi interesariusze polskiego rynku motoryzacyjnego: dostawcy, właściciele warsztatów, przedstawiciele szkół i uczelni, instytucji finansowych, rządowych i samorządów. Dla nich sukces Inter Cars stanowi wartość i element własnego sukcesu. Spotkanie odbywało się pod hasłem synergii, która najlepiej definiuje sposób, w jaki Inter Cars postrzega swoją rolę na rynku oraz funkcję uczestnika życia społecznego. Bo synergia to współdziałanie. Połączenie inicjatyw, które dzięki współpracy generują wyższe zyski, niż każdy z uczestników biznesowej kooperacji mógłby wypracować samodzielnie.

Jak przełoży się to na kondycję segmentu motoryzacyjnego?

Dzięki Inter Cars znacznie szybciej niż kiedykolwiek wzrastać będzie potencjał rynkowy branży motoryzacyjnej. Rozwiązania technologiczne zastosowane w Europejskim Centrum Logistycznym w Zakroczymiu to przede wszystkim dodatkowa powierzchnia magazynowa, znacznie większa przepustowość oraz poprawa jakości świadczonych usług. Zyskają na tym wszyscy nasi partnerzy, klienci końcowi oraz nasza spółka. Podczas otwarcia Europejskiego Centrum Logistycznego w Zakroczymiu zaprezentowaliśmy m.in. potężne możliwości nowego magazynu centralnego. Przedstawiliśmy partnerów inwestycji oraz ich nieoceniony wkład w jej skuteczną realizację. To ważne wydarzenie, bo Zakroczym posiada możliwości, jakimi dysponują tylko najnowocześniejsze centra logistyczne na świecie.

Czy zwiększenie potencjału e-commerce także należy do nowości, o których wspomniał Pan mimochodem w naszej rozmowie?

E-Commerce rozumiemy przede wszystkim jako wsparcie niezależnych warsztatów, które są naszymi klientami i przekierowanie do nich właścicieli samochodów. Zapraszam już teraz na stronę MI.EU, gdzie budujemy ogólnoeuropejską wyszukiwarkę usług i warsztatów. Czysty e-commerce, czyli sprzedaż produktów w Internecie planujemy rozwijać tylko dla niektórych grup produktowych, takich jak akcesoria, opony, akumulatory itp. Będzie to również główny kanał sprzedaży dla wszelkich akcesoriów motocyklowych pod marką InterMotors.

 

Jesteśmy również w ostatniej fazie produkcji nowego narzędzia e-commerce o roboczej nazwie USA. Nie, nie zamierzamy aktualnie sprzedawać produktów na terytorium USA. To skrót od Universal Sales Application. Nowoczesne narzędzie, które urzeczywistni ostatnio popularną wizję Omnichannel – każdy klient, niezależnie od kanału komunikacji z Inter Cars, będzie miał najwyższy poziom obsługi.

Czym jeszcze chcą Państwo zaskoczyć rynek?

Nie wiem, czy można to nazwać zaskoczeniem, ale testujemy właśnie nowy system wypożyczania pojazdów pod nazwą Auto w warsztacie. Program ten będzie funkcjonować dzięki współpracy z warsztatami zainteresowanymi osiąganiem korzyści nie tylko w obszarze samochodów zastępczych, ale także udostępniania na wynajem kierowcom ekonomicznych pojazdów w bardzo atrakcyjnej rynkowo cenie. Posiadamy potencjał techniczny i logistyczny, mamy odpowiednie know-how oraz opracowany dobry model biznesowy. Teraz wystarczy tylko wdrożyć najlepsze rozwiązania, by przyniosły korzyści wszystkim uczestnikom programu. Poza tym planujemy jeszcze większą ekspansję biznesową w zakresie łączenia branży motoryzacyjnej z innowacyjnymi technologiami cyfrowymi. Nieustannie monitorujemy zmieniające się oczekiwania konsumentów. Rozumiemy potrzebę wykorzystania nowych technologii.

 

Pytania i odpowiedzi dostarczone przez Inter Cars S.A.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).