LKQ wiąże duże nadzieje z naprawami i regeneracją akumulatorów trakcyjnych | MOTOFAKTOR

LKQ wiąże duże nadzieje z naprawami i regeneracją akumulatorów trakcyjnych

person Redakcja 9/05/2022

LKQ i Politechnika w Akwizgranie przeprowadziły wspólne badanie nad akumulatorami trakcyjnymi oraz związanymi z nimi wyzwaniami i przedstawiły potencjalne rozwiązania.

 

Podczas 43. edycji międzynarodowego wiedeńskiego sympozjum motoryzacyjnego (ang. International Vienna Motor Symposium) katedra ds. technologii komponentów na potrzeby mobilności elektrycznej (ang. Production Engineering of E-Mobility Components, PEM) Politechniki w Akwizgranie (Niemcy), oraz LKQ Europe, której częścią jest ELIT Polska zaprezentowały swoje badanie nad wyzwaniami stwarzanymi przez akumulatory trakcyjne wskutek upływu czasu i użytkowania, np. awarie podzespołów czy obniżenie sprawności.

 

W ramach tej współpracy oceniono możliwości zmniejszenia kosztów i ograniczenia emisji w następstwie wprowadzenia ekosystemu obiegowego. Ten przyszłościowy projekt skupia się na oszczędności zasobów, utrzymaniu wartości rezydualnej pojazdów o napędzie elektrycznym oraz wydłużeniu cyklu życia akumulatorów, co miałoby skutkować wydłużeniem eksploatacji i sprawności samochodów.

 

Mobilność elektryczna rozwija się coraz prężniej. Należy pamiętać, aby nie zapomnieć przy tym o zrównoważonym charakterze tej koncepcji. W najbliższych latach będziemy mieć do czynienia z ogromną liczbą akumulatorów litowo-jonowych wkraczających w ostatni etap cyklu eksploatacji – mówi prof. Achim Kampker, założyciel i kierownik katedry PEM na Politechnice w Akwizgranie – Dlatego też musimy opracować oszczędne i zrównoważone rozwiązania optymalizacji i ponownego wykorzystania akumulatorów, a także odzyskiwania surowców pod koniec użytkowania.

 

Chcemy być pionierami niezależnego rynku części zamiennych do pojazdów o napędzie elektrycznym. Współpraca z Politechniką w Akwizgranie stanowi ważny element naszej strategii, w ramach której chcemy świadczyć usługi diagnostyki, ekologistyki, napraw i recyklingu akumulatorów trakcyjnych. Jako największy podmiot zajmujący się recyklingiem pojazdów, LKQ szybko rozszerza swoją ofertę zarządzania cyklem eksploatacji samochodów elektrycznych – dodaje Arnd Franz, dyrektor generalny LKQ Europe

 

Badanie skupia się na najważniejszych elementach i potencjalnych rozwiązaniach w łańcuchu wartości. Pokazuje, że w pełni zamknięty obieg prowadzi do największych oszczędności, obniżenia kosztów i zmniejszenia emisji CO2, a także podkreśla znaczenie napraw i regeneracji akumulatorów. Recykling surowców jest nadal ważny, ale musi być ostatecznością.

Akumulator trakcyjny jest najcenniejszą częścią pojazdu o napędzie elektrycznym. Oczekuje się, że powinien działać przez 10–14 lat, zanim konieczna będzie jego wymiana. Obecnie nadal często mamy do czynienia z niedomkniętym obiegiem akumulatorów, co prowadzi do marnotrawstwa i kosztownej utylizacji. Jednakże niedobór surowców, cele ograniczenia emisji i względy kosztowe wymuszają wprowadzanie długofalowych, zrównoważonych rozwiązań. Zakończenie cyklu eksploatacji i naprawy wadliwych akumulatorów powinny odbywać się w obiegu zamkniętym.

 

Przy obecnym gwałtownym rozwoju elektryfikacji w branży motoryzacyjnej europejski łańcuch wartości stoi u progu olbrzymich zmian. LKQ oczekuje dużego wzrostu zapotrzebowania na niezależnym rynku części zamiennych do samochodów elektrycznych od 2028 roku. To właśnie wtedy upłynie okres gwarancji wielu tego typu pojazdów i będą one serwisowane w niezależnych warsztatach.

 

Przewidujemy, że do 2030 roku w europejskiej flocie samochodów o napędzie elektrycznym zamontowanych będzie około 34 mln akumulatorów wysokonapięciowych – stwierdza Christoph Schön, kierownik ds. innowacji w obszarze e-mobilności, LKQ Europe – Powinniśmy zastanowić się, jak długo te akumulatory pozostaną w nienaruszonym stanie. Według obecnych szacunków do końca dekady około 1,3 mln akumulatorów będzie rok rocznie wycofywanych z użytku wskutek usterek elektrycznych, mechanicznych i elektromechanicznych. Będą one wymagać zdiagnozowania i naprawy lub wymiany. Ponadto oczekujemy, że działalność ta będzie w dalszym ciągu rozwijać się w tempie 30% rocznie. Konieczność wymiany całego układu akumulatorów wiąże się z dużymi kosztami. Chcemy oferować odpowiednie i zrównoważone rozwiązania, które nie wymagają od kierowcy samochodu elektrycznego inwestowania w nowy akumulator do 10-letniego pojazdu. Chcielibyśmy, aby zamiast tego mógł skorzystać z naprawy lub regeneracji za niewielką część kosztu nowego urządzenia.

 

LKQ chce rozwiązywać przyszłe wyzwania warsztatów samochodowych. Producenci akumulatorów muszą brać pod uwagę łatwość demontażu na wczesnym etapie opracowywania produktów, aby móc później realizować założenia dotyczące napraw i regeneracji. Ponadto decydenci są zobowiązani do stworzenia otwartych i konkurencyjnych ram umożliwiających sprawiedliwy dostęp do interfejsów akumulatorów do potrzeb serwisowania i napraw na rynku wtórnym.

Źródło: ELIT Polska

Zdjęcie główne: Zsolt Marton

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).