Licznik elektromobilności: trzeba zmian przepisów w sektorze infrastruktury ładowania | MOTOFAKTOR

Licznik elektromobilności: trzeba zmian przepisów w sektorze infrastruktury ładowania

Najnowszy Licznik elektromobilności prowadzony przez PSPA i PZPM wskazał, że wciąż rośnie liczba aut elektrycznych, jak i sieć ich ładowania, ale są pewne braki.

 

Według danych z końca października 2022 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 59 564 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 21 299 sztuk, tj. o 47% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA.

Elektryczne samochody osobowe w Polsce | Październik 2022

Pod koniec października 2022 r. po polskich drogach jeździło 56 926 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za ok. 50% (28 386 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (również ok. 50%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 28 540 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych liczył 2638 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października składała się z 15 973 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 450 093 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 790 szt.

Stacje ładowania w Polsce | Październik 2022

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2494 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4821 punktów). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 34 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (83 punkty).

 

Od dawna podkreślamy, że infrastruktura do ładowania i tankowania pojazdów bateryjnych jest kluczowa. Oczywiście bardzo duże znaczenie ma tutaj AFIR, ale w związku z dynamicznie rosnącą liczbą zeroemisyjnych pojazdów dostawczych i ciężarowych – r/r o prawie 140% – kluczowa staje się budowa infrastruktury dla pojazdów użytkowych. Bo o ile w przypadku samochodów osobowych znaczną część ładowań można przeprowadzić w domu w nocy, o tyle sieć ładowania i tankowania wodorem dedykowana pojazdom dostawczym i ciężarowym musi być ulokowana w bardzo przemyślany sposób i musi zapewniać szybkie i bezproblemowe ładowanie bardzo dużych mocy. Dlatego obecnie właśnie to wydaje się stanowić znacznie większe wyzwanie niż sieć ładowania dla pojazdów osobowych, choć oczywiście ma ona równie duże znaczenie – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

 

Źródło: PSPA/PZPM

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).