Lewiatan: Poważne wyzwania przed polskim sektorem moto | MOTOFAKTOR

Lewiatan: Poważne wyzwania przed polskim sektorem moto

person Adrian Januszkiewicz 13/05/2021

Podczas specjalnej konferencji online dotyczącej wyzwań dla sektora moto swoje stanowisko przedstawiła również Konfederacja Lewiatan.

Uzgodnione niedawno w UE limity emisji CO2 dla samochodów są najbardziej ambitne na świecie. W założeniu mają przynieść ogromny postęp na drodze do mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Dostosowanie się do ambitnych celów UE to jednak potężne wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego. Tego dotyczył wtorkowy (11 maja) Okrągły Stół Sektora Motoryzacji.

 

Spotkanie w formie online zorganizowała europosłanka Elżbieta Łukacijewska razem ze Związkiem Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych (ZPMiAP) oraz biurem Konfederacji Lewiatan w Brukseli. W spotkaniu wzięli udział: przedstawiciele polskiego sektora motoryzacji, wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego Ewa Kopacz, europosłowie Adam Jarubas i Andrzej Halicki oraz Joanna Szychowska (kierowniczka działu ds. mobilności, DG GROW w Komisji Europejskiej) i Mariusz Kawnik ze Stałego Przedstawicielstwa RP przy UE.

Pandemiczne problemy branży

Okrągły stół był okazją do tego, aby opowiedzieć o potencjale polskiego sektora motoryzacji i przedstawić najważniejsze postulaty branży. Prezes ZPMiAP Paweł Wideł powiedział, że eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski w 2020 r. wyniósł blisko 29 mld euro, co oznacza spadek o 5,6% (-1,7 mld euro) w ujęciu rok do roku. Za granicę sprzedawane są przede wszystkim komponenty, a następnie samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz akumulatory litowo-jonowe.

Sektor motoryzacji a Europejski Zielony Ład

Szef ZPMiAP podkreślił, że Zielony Ład wyznacza niezwykle trudne cele dla sektora motoryzacji. Ich realizacja oznacza tytaniczną pracę dla zespołów badawczo-rozwojowych (R&D). W dodatku polityka klimatyczna Komisji Europejskiej ma się stać jeszcze bardziej ambitna. Niedługo KE przeprowadzi zapowiadany już wcześniej przegląd rozporządzenia w sprawie norm emisji CO2. W Zielonym Ładzie znalazł się zapis, że w tym roku (czyli o dwa lata wcześniej niż planowano), Komisja Europejska dokona przeglądu standardów dotyczących emisji dwutlenku węgla przez pojazdy.

 

Podczas wtorkowego spotkania Paweł Wideł zaznaczył, że ograniczenia emisji CO2, wykraczające poza obecne cele, powinny być powiązane z zasadą warunkowości, czyli np. dyrektywą ws. infrastruktury paliw alternatywnych. Zwrócił też uwagę, że upowszechnianie pojazdów elektrycznych i e-mobilności powinno być związane m.in. ze zwiększeniem dostępności przystępnych cenowo ładowarek. Taką potrzebę sygnalizował już wcześniej wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans. Dla branży to bardzo istotny postulat, bo bez niezbędnej infrastruktury klienci nie będą chcieli kupować samochodów elektrycznych.

 

Transport odpowiada za 22,3% emisji gazów cieplarnianych w UE: samochody osobowe emitują 12,8%, samochody dostawcze 2,5%, a transport ciężarowy i autobusowy 5,6%.

Kluczowe dla polskiej branży motoryzacyjnej jest, aby przyjęty kierunek działań UE pozwolił na zrównoważony rozwój bez zachwiania trzech filarów: polityki środowiskowej, gospodarczej i społecznej. Kinga Grafa Dyrektor biura Konfederacji Lewiatan w Brukseli

 

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).