Lepkość oleju się zmniejsza, ale są granice | MOTOFAKTOR

Lepkość oleju się zmniejsza, ale są granice

Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w Shell Polska, odpowiedział nam na kilka pytań związanych z wyzwaniami, którym muszą sprostać współczesne oleje.

Jak norma Euro 7 wpływa na oleje silnikowe i przekładniowe?

Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska
Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska, Fot. Shell Polska

Norma EURO 7 wymusza dalsze obniżanie wartości HTHS i lepkości oleju silnikowego. Nie ma innej drogi do zmniejszenia oporów stawianych przez olej niż obniżenie lepkości oleju. Obecnie osiągane wartości, takie jak 0W-30 i 0-W20 są już niskie, lecz nie jest to koniec wyścigu o uzyskanie jeszcze niższego wyniku. Opracowywane są przecież oleje 0W-16 oraz 0W-10. Tutaj jednak trzeba liczyć się z konsekwencjami ekstremalnego obniżania lepkości, ponieważ zbliżamy się coraz bardziej do granic wynikających z praw fizyki i ograniczeń dostępnych środków smarnych. Norma EURO 7 nie ma wpływu na oleje przekładniowe, ale – z racji poszukiwania oszczędności – również są oferowane tego typu produkty obniżające zużycie paliwa.

Jak w dzisiejszej motoryzacji redukuje się tarcie?

Tak pożądana oszczędność zużycia paliwa osiągana jest nie tylko poprzez obniżanie tarcia. Uzyskuje się ją również za pomocą: oprogramowania sterującego pracą silnika i zmianą biegów, lepszej przyczepności, nowych materiałów obniżających tarcie, nowych konstrukcji łożysk. Przykłady działań i rozwiązań można by mnożyć. Jednocześnie warto pamiętać, że choć mówimy o stosunkowo niewielkich zyskach w przypadku pojedynczego pojazdu, skala światowa jest ogromna. W przeliczeniu przez miliardy przejechanych kilometrów efektem są znaczące oszczędności, które przekładają się na wymierne i odczuwalne globalnie ograniczenia emisji.

Co zrobić, aby olej był coraz "rzadszy", a przy tym równie wytrzymały na obciążenia i temperaturę?

Najważniejsze działanie to utrzymanie możliwie jak najwyższej lepkości wraz ze wzrostem temperatury, za co odpowiada wskaźnik lepkości. Kolejne to ograniczanie skutków starzenia oleju i utraty jego parametrów, Jeszcze inne to modyfikacja pakietów dodatków tak, aby lepiej chroniły w przypadku pojawienia się incydentalnego kontaktu metal-metal, jak również stosowanie bardziej wydajnych i szczelniejszych pomp podającej olej do układu.

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).