Codziennie samochody towarzyszą nam w podróżach, zarówno krótkich, jak i tych dalekich. Przekręcamy kluczyk, silnik odpala i kilometr po kilometrze poznajemy możliwości naszego pojazdu. Nieustannie i nieświadomie dostosowujemy nasz styl jazdy do charakterystyki działania elementów układu zawieszenia, których parametry zmieniają się wraz z postępującym zużywaniem się części. Jednak wymiana niektórych elementów zawieszenia często nie jest uwzględniona w trakcie standardowych przeglądów i napraw.
Badania wykazały, że nawet po przejechaniu 80 000 km oryginalny amortyzator nie działa już zgodnie z parametrami i wytycznymi producenta samochodu. Przy tym przebiegu przez zamontowane we wnętrzu amortyzatora zawory, olej hydrauliczny przepływał około 75 milionów razy prowadząc do ich stopniowego wyeksploatowania i ograniczając ich prawidłowe działanie. Nie mogą one w pełni kontrolować przepływu oleju, tak jak wtedy, gdy były nowe. Wpływa to negatywnie na parametry pracy i pogarsza skuteczność tłumienia amortyzatora.
Rolą amortyzatorów jest utrzymywanie stałego kontaktu kół z nawierzchnią drogi. Nawet opony o najwyższych parametrach nie zagwarantują kontroli podczas przyspieszania, właściwej drogi hamowania czy stabilności w zakrętach jeśli nie współpracują ze sprawnymi amortyzatorami.
Amortyzatory KYB, Fot. KYB
Matteo spotkał się w Weronie z Federico i Susanną, właścicielami dwóch identycznych pojazdów lecz o zupełnie innych wymaganiach dotyczących użytkowania i sposobu jazdy. Susanna pracuje jako urzędniczka i codziennie jeździ Smartem Fortwo 700 cm3 o przebiegu 100 000 km, więc była przekonana, że jej auto nadal jest w idealnym stanie. Federico jest właścicielem warsztatu i dojeżdża do pracy swoim Smartem Fortwo 700 cm3, który ma już przejechane ponad 180 000 km. Wiedział, że samochód nie zachowuje się tak, jak wtedy, gdy był nowy, ale jego zdaniem amortyzatory wciąż mają wiele do zaoferowania, ponieważ samochód prowadzi się bardzo dobrze.
Pierwszym sprawdzianem była zamiana samochodów i jazda nimi biorąc pod uwagę dużą różnicę w przebiegu. Następnie w samochodzie o większym przebiegu wymieniono amortyzatory, sprężyny zawieszenia, zestawy ochronne i górne zestawy montażowe. Po tym fakcie obydwoje ponownie przetestowali ten pojazd, aby od razu móc zauważyć różnicę w prowadzeniu samochodu o przebiegu 180 000 km, wyposażonego w nowe amortyzatory KYB. Ostatecznie, także w drugim Smarcie zostały wymienione elementy zawieszenia, po czym nastąpiła kolejna jazda próbna obu uczestników.
Obydwoje właścicieli Smartów Fortwo, którzy wzięli udział w teście, było zdumionych, jaką różnicę przyniosła wymiana amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych i zestawów ochronnych w ich pojazdach. Wnioski są bardzo znamienne dla przeciętnego kierowcy, który dostosowuje swój styl jazdy do możliwości pojazdu, nie zdając sobie sprawy, że pogorszyła się skuteczność hamowania i właściwości jezdne.
KYB zaleca wymianę amortyzatorów po przejechaniu 80 000 km zawsze parami na jednej osi pojazdu.
Źródło: KYB