KYB: innowacyjne zawieszenie do Citroena C5 Aircross | MOTOFAKTOR

KYB: innowacyjne zawieszenie do Citroena C5 Aircross

person Adrian Januszkiewicz 26/04/2018

KYB został dostawcą amortyzatorów na oryginalne wyposażenie fabryczne OE do nowego Citroëna C5 Aircross, który wprowadzono na rynek w 2017 roku.

Aktywne zawieszenie jest coraz częściej stosowane w samochodach osobowych, a półaktywne rozwiązania wprowadzane są do kolejnych segmentów pojazdów. Dzięki współpracy oraz wspólnym badaniom KYB z PSA opracowano, a następnie zastosowano w nowym Citroënie C5 Aircross nowatorskie i nowoczesne rozwiązanie układu zawieszenia oparte na pasywnych amortyzatorach będące w stanie połączyć amortyzatory o wysokiej wydajności w konkurencyjnym przedziale cenowym. Citroën nazywa ten system „Progresywna poduszka hydrauliczna”.

 

Sekretem tego nowatorskiego rozwiązania jest podwójny hydrauliczny system ograniczników. Pełny skok amortyzatora można podzielić na 3 części, w których amortyzator podczas pracy będzie wykazywał różne charakterystyki tłumienia. Pierwsza część odpowiada za tłumienie w środkowym zakresie pracy tłoczyska. W tym obszarze roboczym konwencjonalny zespół zaworowy tłoczyska i dolny zespół zaworowy zapewniają siły tłumiące. Druga i trzecia część odpowiada za tłumienie w końcowej fazie odbicia, oraz za kompresję podczas ruchu ściskania z hydraulicznymi ogranicznikami ściskania i odbicia odpowiedzialnymi za dodatkową absorbcję drgań.

 

Podział ten powoduje, iż główne zawory amortyzatora odpowiedzialne są za komfort, natomiast w przypadku bardziej wymagających sytuacji na drodze swoją rolę zaczynają spełniać ograniczniki hydrauliczne. Aby skutecznie to osiągnąć – zarówno ograniczniki odbicia jak i ściskania muszą być w stanie zapewnić wystarczającą absorbcję energii, a także mieć bardzo elastyczną reakcję. Ograniczniki zapewniają niespotykany poziom komfortu, co Citroën opisuje jako „efekt latającego dywanu” ponieważ pasażerowie mają wrażenie jakby samochód unosił się nad nierównościami na drodze.

 

Dyrektor Generalny KYB Europe ds. Zarządzania produktami na rynku aftermarketowym Jean François Huan, wyjaśnia:

Jest to kolejny doskonały przykład pionierskich badań i rozwoju, z których nasi inżynierowie OE są znani. Nie mogę się doczekać aby zobaczyć jak nowa technologia rozwija się na naszym rynku. Jean François Huan Dyrektor Generalny KYB Europe ds. Zarządzania

Szczegółowe informacje techniczne:

Zasada działania ogranicznika odbicia opiera się na wzmocnionym elemencie z tworzywa sztucznego, który jest umieszczony w cylindrze roboczym amortyzatora poprzez deformację, określając obszar roboczy hydraulicznego ogranicznika odbicia. Kiedy podkładka ogranicznika styka się z elementem z tworzywa powstaje nowa komora olejowa, co oznacza, że olej może wydostać się z komory tylko przez otwór elementu. Ten kontrolowany przepływ oleju generuje siłę hydrauliczną, którą można dostosować za pomocą regulacji otwarcia elementu. Dodatkowo obszar roboczy tego ogranicznika hydraulicznego można regulować poprzez zmianę długości odkształcenia wewnętrznej rury.

W przypadku hydraulicznego ogranicznika ściskania stosuje się podobną zasadę. Nowa komora olejowa powstaje w wyniku oddziaływania elementu polimerowego umieszczonego w zespole zaworowym tłoczyska i dopasowanej metalowej rurze w dolnym zespole zaworowym. Część polimerowa posiada odpowiednie otwory dla zapewnienia przepływu oleju, co pozwoli na dostosowanie parametrów zapewnianych przez system. Aby osiągnąć pożądany maksymalny zakres siły tłumienia, wstępnie sprężony dodatkowy zawór jest umieszczony w podzespole dolnego zespołu zaworowego.  Zastosowanie hydraulicznego ogranicznika ściskania, umożliwia producentowi samochodu upraszczanie konstrukcji innych elementów zawieszenia takich jak np. odbój amortyzatora a także na nowo definiuje niektóre elementy konstrukcyjne ze względu na mniejsze obciążenia, które będą przenoszone na podwozie pojazdu.

 

KYB planuje zastosować podwójny hydrauliczny system ograniczników w innych wchodzących do produkcji pojazdach na rynku europejskim np. takich jak Citroën C4 Cactus.

 

Źródło: KYB Europe

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).