Korozja nigdy nie daje za wygraną | MOTOFAKTOR

Korozja nigdy nie daje za wygraną

person Redakcja 4/04/2022

Firma Budweg Caliper poddaje regeneracji zaciski hamulcowe stosując wyjątkowy proces zabezpieczania powierzchni przed korozją.

Regeneracja zacisków hamulcowych to bardzo pracochłonne zajęcie. W przypadku firmy Budweg Caliper proces czyszczenia i regeneracji nadal częściowo przebiega manualnie, co pozwala zapewnić wysoki pozom jakości. Każdy element przez długi czas pozostaje w rękach spostrzegawczego i doświadczonego pracownika. Budweg deklaruje, że nie dopuszcza żadnych kompromisów w zakresie jakości, a tym samym w zakresie bezpieczeństwa klientów. Jednym z kluczowych elementów jest zapewnienie najwyższej jakości, trwałych powłok zabezpieczających powierzchnię produktów.

Znaczenie trwałego zabezpieczenia powierzchni

Korozja nigdy nie daje za wygraną i każdy metal zawsze narażony jest na jej działanie. W przypadku zacisków hamulcowych nawet niewielka korozja może przełożyć się na usterki, a tym samym możliwe zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego trwałość zacisku hamulcowego jest ściśle powiązana z jego odpornością na korozję, która z kolei zależy od rodzaju i jakości zabezpieczenia powierzchni zacisku oraz jego różnych elementów. I właśnie zabezpieczenie powierzchni to jeden z kluczowych aspektów regeneracji zacisków hamulcowych. Dzięki wieloletniemu rozwojowi oraz badaniom firma Budweg opanowała ten proces bardzo dobrze:

 

Najczęściej korozja pojawia się na elementach żeliwnych korpusu zacisku hamulcowego. Jej rozprzestrzenianie się prowadzi do usterek układu hamulcowego pojazdu. W celu zabezpieczenia przed tym zjawiskiem korpusy zacisków hamulcowych Budweg są najpierw zabezpieczane galwanizacją cynkową, a warstwę zewnętrzną tworzy trójwartościowy chrom (Cr 3+). Zapewnia on doskonałą trwałość oraz właściwości antykorozyjne – wyjaśnia Bertel Ravn, Dyrektor techniczny firmy Budweg.

Testy produktów oferowanych przez konkurencję

Stosując standardowe dla branży testy w komorze solankowej firma Budweg bada wyrywkowo regenerowane zaciski hamulcowe pod kątem własności antykorozyjnych. Ma to na celu sprawdzenie, czy wszystkie produkty wykazują najwyższą jakość zabezpieczenia powierzchni. Jednakże wyposażenie badawcze nie służy jedynie do rozwoju i kontroli jakości produktów Budweg. Jest ono wykorzystywane również do badania produktów konkurencji oraz części oryginalnych. Zbieranie i przetwarzanie licznych wyników badań szerokiej gamy zacisków hamulcowych oraz ich elementów to czasochłonny proces. Niemniej jednak to jedyny sposób oceny produktów konkurencyjnych, pozwalający firmie Budweg utrzymać na aftermarkecie wiodącą pozycję preferowanego dostawcy regenerowanych zacisków hamulcowych.

 

Dzięki wysokiej jakości zabezpieczeniu powierzchni produkty Budweg podczas testów w komorze solankowej wykazują najwyższy poziom odporności i zabezpieczenia przed korozją białą i czerwoną. Porównując oferowane przez konkurencję zaciski hamulcowe z ich odpowiednikami marki Budweg wyraźnie widać, że te drugie podczas 72-godzinnego testu w komorze solankowej nie wykazują śladów białej korozji, podczas gdy na korpusach zacisków konkurencyjnych produktów aftermarketowych widać znaczący rozwój białej korozji wynikającej z utleniania cynku.

 

Nasze testy dowodzą, iż produkty Budweg są bardzo odporne na korozję białą i czerwoną. Wewnętrzne standardy Budweg zasadniczo nie dopuszczają białej korozji na korpusie zacisku hamulcowego po 72 godzinach badania w komorze solankowej. Natomiast bardzo często obserwujemy, że konkurencyjne produkty aftermarketowe mniej lub bardziej pokrywają się powstająca w wyniku utleniania cynku białą korozją jeszcze przed upływem 72 godzin, co z czasem jest zalążkiem czerwonej korozji . W końcu czerwona korozja powoduje degradację metalu, a zacisk przestaje działać, co oczywiście grozi niebezpieczeństwem podczas użytkowania pojazdu – wyjaśnia Bertel Ravn.

Korpus zacisku hamulcowego Budweg i dostawcy konkurencyjnego po 72-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej. Na zacisku Budweg praktycznie nie widać białej korozji.

Nowe tłoczki, szpilki oraz tulejki do regenerowanych zacisków hamulcowych

Z jednej strony bardzo duże znaczenie ma zabezpieczenie powierzchni zacisku hamulcowego, ale z drugiej nie można zapomnieć o mniejszych elementach ruchomych, ponieważ łatwo mogą one mogą one stać się źródłem rozwoju niepożądanej korozji, szybko pokrywającej powierzchnie robocze zacisku. W celu ochrony przez korozją mniejszych ruchomych części podczas regeneracji Budweg zawsze wymienia tłoczki, szpilki i tulejki na nowe elementy charakteryzujące się wysoką jakością i odpornością na korozję.

 

Ale nie wszystkie części są jednakowe, a branża na przestrzeni lat stosowała dla różnych elementów różnorodne sposoby zabezpieczania powierzchni. W szczególności tłoczki zacisków hamulcowych są nadal produkowane przy zastosowaniu różnych metod zabezpieczenia powierzchni, w zależności od rodzaju materiału, z którego wykonany jest sam tłoczek. Najczęściej do produkcji tłoczków hamulcowych wykorzystuje się stal, ale w niektórych modelach samochodów tłoczki mogą być wykonane z aluminium, materiałów ceramicznych oraz tworzyw fenolowych.

 

Każdy z tych materiałów stawia inne wymagania w zakresie ochrony powierzchni. Podczas prowadzonego przez firmę Budweg procesu regeneracji każdy element dobierany jest pod kątem rozwiązań stosowanych w produktach OE. Tym samym w regenerowanym zacisku stosowane są takie same lub bardzo zbliżone materiały (za wyjątkiem fenolowych tłoczków hamulcowych, ponieważ te w trakcie regeneracji zastępowane są stalowymi tłoczkami pokrytymi chromem). Stosowane do regeneracji różne tłoczki hamulcowe również poddawane są testom w komorze solankowej, a następnie porównywane z produktami konkurencji.

Tłoczek hamulcowy Budweg i dostawców konkurencyjnych po 24-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej.

W przypadku większości testów solankowych przeprowadzonych na stalowych tłoczkach pokrytych chromem produkty Budweg nie wykazują w ciągu 24 godzin podstawowej korozji metalu (czerwona korozja), podczas gdy w tym samym czasie produkty konkurencyjne noszą oznaki wyraźnej korozji oraz ubytków materiału.

Tulejki Budweg i dostawcy konkurencyjnego po 24-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej.

Podobnie jak tłoczki hamulcowe, również stosowane w zaciskach hamulcowych tulejki i kołki prowadzące poddawane są 24-godzinnemu badaniu w komorze solankowej. Chociaż bardzo łatwo zapomnieć o tych małych elementach, nie zmienia to faktu, że również one narażone są na wysokie ryzyko korozji, która łatwo może rozprzestrzenić się na inne mechaniczne elementy zacisku hamulcowego.

 

W celu uniknięcia tego problemu firm Budweg stosuje w przypadku tulejek zabezpieczenie antykorozyjne chemicznym niklem, który zapewnia szczelną i trwałą powierzchnię. Skuteczność tego zabezpieczenia potwierdza 24-godzinny test w komorze solankowej. Elementy stosowane przez firmę Budweg nie wykazują śladów korozji (czerwona rdza). Jednocześnie produkty konkurencji są znacznie bardziej dotknięte korozją, ponieważ najczęściej zabezpieczane są cynkiem bez pasywacji powierzchni (podobnie jak chrom). Zabezpieczenie takie nie zapewnia tak samo trwałej powierzchni jak rozwiązanie stosowane w produktach Budweg.

Smar silikonowy i środki smarne utrzymują z dala korozję

Właściwe zabezpieczenie powierzchni znacząco ogranicza rozwój korozji. Firma Budweg poszła jeszcze dalej w kierunku minimalizacji ryzyka korozji pojawiającej się wraz z upływem czasu. Było to możliwe dzięki optymalizacji prostej, ale jednocześnie kluczowej operacji mającej ogromny wpływ na ochronę zacisku hamulcowego przed korozją. Chodzi tu o właściwe nakładanie odpowiednio dobranego smaru silikonowego oraz środków smarnych.

 

Przed sześcioma laty na wszystkich kluczowych elementach (tłoczkach hamulcowych, kołkach prowadzących, tulejkach oraz ruchomych powierzchniach hamulców postojowych) zaczęliśmy stosować smar silikonowy, który bardzo dobrze wpływa na ograniczenie korozji naszych produktów, a tym samym zmniejsza liczbę reklamacji związanych z korozją – stwierdza Bertel Ravn, Dyrektor techniczny firmy Budweg.

Smar silikonowy zwiększa ochronę przed korozją zacisku hamulcowego oraz jego ruchomych elementów.

Przyszłość powłok antykorozyjnych

Budweg stosuje do zabezpieczania powierzchni zacisków hamulcowych standardową dla tej branży, nakładaną na galwanizację cynkiem, pasywację w oparciu o chrom. Natomiast ostatnio producenci na pierwszy montaż opracowali i wdrożyli nowe sposoby zabezpieczania powierzchni, jeszcze lepiej ograniczające negatywny rozwój i wpływ korozji.

 

Obecnie producenci na pierwszy montaż coraz częściej stosują powłokę niklowo-cynkową, która trzykrotnie zwiększa trwałość zabezpieczenia powierzchni. Firma Budweg posiada doskonałe rozeznanie stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym najnowszych rozwiązań w zakresie zabezpieczania powierzchni. Wymieniamy informacje w zakresie nowych sposobów obróbki powierzchni, dzięki czemu w przyszłości będziemy w stanie zaoferować podobne produkty – mówi Bertel Ravn.

 

Firma Budweg deklaruje gotowość, żeby przystosować i wprowadzić każdą nową technologię lub proces, które pozwolą w przyszłości zwiększyć trwałość jej produktów, utrzymać jakość części aftermarketowych na poziomie OE oraz zapewnić klientom pięć lat bezproblemowej codziennej eksploatacji (oraz 5 lat gwarancji).

 

Nie bez znaczenia jest również świadomość, iż kierowcy oraz ich rodziny mogą bezpiecznie podróżować samochodami wyposażonymi w zaciski hamulcowe Budweg.

 

Lepiej unikać rdzy i związanych z nią potencjalnych niebezpieczeństw.

 

Artykuł sponsorowany przez Budweg

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).