Kontrola klocków hamulcowych - Steinhof radzi | MOTOFAKTOR

Kontrola klocków hamulcowych - Steinhof radzi

person Redakcja 6/05/2022

Steinhof przypomina, że stan tarczowego układu hamulcowego należy kontrolować co 15 tys. km. Przy małych przebiegach, zaleca się jego kontrolę raz na rok.

 

Gdy w samochodzie znajduje się większa liczba pasażerów i bagażu jest to test dla układu hamulcowego. Wzrost masy pojazdu ma wpływ na wydajność tarcz i klocków hamulcowych. Muszą być one absolutnie sprawne, aby bezpiecznie zatrzymać auto. W związku z tym eksperci Steinhof zalecają skrupulatnego trzymania się kontroli stanu technicznego hamulców przewidzianego dla każdego samochodu.

 

Niektórzy kierowcy dokonują oceny stanu technicznego jedynie wzrokowo. Zaglądają oni przez felgi, aby oszacować poziom zużycia klocków hamulcowych. Jest rzeczą oczywistą, że nawet jeśli w samochodzie są zamontowane wyjątkowo „ażurowe” felgi, nie da się wzrokowo w stu procentach ocenić stanu klocków hamulcowych. Widoczne są tylko klocki po zewnętrznej stronie tarcz. Te po wewnętrznej zobaczymy dopiero po ich demontażu.

 

Podczas okresowej kontroli klocków hamulcowych należy obowiązkowo zdjąć koła i zdemontować klocki. Tylko w taki sposób można prawidłowo ocenić stan całego kompletu, a także upewnić się, że zacisk nie blokuje się i nie jest zapieczony.

Objawy, które kwalifikują klocki hamulcowe do wymiany:

  1. Zużycie warstwy ciernej. Ten objaw jest oczywisty i nie wymaga komentarza.
  2. Ponadnormatywne zużycie tylko jednego klocka. Zwykle wskazuje na awarię jednego z zacisków (zapieczenie, zabrudzenie). Należy usunąć usterkę i założyć nowy komplet klocków.
  3. Popękana warstwa cierna na jednym lub kilku klockach. Przyczyn takiego stanu może być wiele – główną są przeciążenia termiczne. Zdarza się jednak, że klocki pękają z powodów mechanicznych – między nie a tarcze dostaną się jakieś zanieczyszczenia.
  4. Odbarwienia warstwy ciernej. Wskazują na oddziaływanie wysokich temperatur. Istnieje ryzyko, że wkrótce warstwa cierna może się pokruszyć.
  5. Odklejanie się warstwy ciernej od płytki. To bardzo rzadkie zjawisko, ponieważ współczesne klocki są projektowane tak, aby połączenie było wytrzymalsze niż sama warstwa, ale jeśli mimo wszystko tak się zdarzy – klocki oczywiście nadają się do wymiany.
  6. Korozja płytek i uszkodzenie warstw przeciwwibracyjnych. Druga strona klocka także jest ważna. Jej zużycie kwalifikuje klocki do wymiany.
  7. Nawet dobre klocki należy wymienić na nowe w razie wymiany tarcz. Na ogół w okresie eksploatacji jednego kompletu tarcz zużywa się dwa komplety klocków. Ale przy montażu nowych tarcz niezbędny jest także montaż nowych klocków.

 

Przed montażem nowych klocków hamulcowych lub starych po przeglądzie należy dokładnie oczyścić zacisk i wszystkie elementy z nim współpracujące. Klocki mają trafić na swoje miejsce bez większego oporu, a ich powierzchnia przylegania do tarcz powinna być prawidłowa (nie mogą odstawać na rantach).

 

Po założeniu klocka nie wolno zapominać o prawidłowym montażu elementów sprężystych, jeśli takie są przewidziane. Przed opuszczeniem stanowiska warsztatowego należy kilkakrotnie nacisnąć pedał hamulca, aby klocki dosunęły się do tarczy.

Steinhof przypomina

  • Klocki hamulcowe dobrej klasy wytrzymują wysokie temperatury i obciążenia, a po przegrzaniu i tak umożliwiają wyhamowanie auta.
  • Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że przegrzaniu hamulców bardzo często towarzyszą uszkodzenia niektórych elementów zawieszenia znajdujących się odpowiednio blisko tarczy i klocków. Najbardziej obciążone są uszczelki zacisku hamulcowego, łożyska, z których potrafi wytopić się smar, a także osłony przegubów (przy skrajnych obciążeniach mogą popękać).

 

Źródło: Steinhof

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).