Koło pasowe z tłumikiem drgań od Dayco | MOTOFAKTOR

Koło pasowe z tłumikiem drgań od Dayco

person Redakcja 27/05/2019

Koło pasowe z tłumikiem drgań podnosi wydajność wszystkich elementów układu paska wielorowkowego.

Główne cechy koła pasowego z tłumikiem drgań to:

 

  • Ochrona przed możliwymi uszkodzeniami wału spowodowanymi jego przeciążeniem.
  • Zmniejszenie zużycie paska i ochrona pozostałych elementów układu przed przeciążeniami.
  • Redukcja szumów pracy (NVH – Noise Vibration Harshness) elementów układu paska podnosząc komfort pasażerów pojazdu.

 

Najważniejszymi partnerami OE Dayco są Alfa Romeo, Citroen, FIAT, Ford, Iveco, Jeep, MAN, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault, Vauxhall, Volkswagen.

Prezentacja

Dzisiejsza nowa generacja samochodowych silników spalinowych generuje znaczne drgania skrętne pochodzące z komór spalania silnika. Koło pasowe z tłumikiem drgań (Dapmer) używane jest w wielu pojazdach do ochrony wrażliwych elementów silnika przed nadmiernymi drganiami i przeciążeniami.

 

Jednym z takich systemów jest układ paska wielorowkowego (FEAD – Front End Accessory Drive), gdzie koło pasowe z tłumikiem drgań absorbuje wibracje, maksymalizuje wydajność systemu oraz podnosi jego niezawodność.

Rodzaje kół pasowych

Pojedynczy (Single)

 

Ten typ koła pasowego jest wytwarzany z pojedynczym gumowym pierścieniem tłumiącym.

 

Kiedy używany:

 

Większość pojazdów nie wymagających stosowania dodatkowego tłumienia drgań. Głównie silniki benzynowe.

Podwójny (Double)

 

Dwa elementy gumowe połączone z metalowymi częściami koła pasowego. Zwykle oba elementy gumowe mają różną twardość i dlatego są w stanie tłumić różne częstotliwości drgań.

 

Kiedy używany:

 

W pojazdach generujących wysoką moc oraz duże drgania układu paska wielorowkowego (zwykle silniki diesla).

Decoupler

 

Wiele metalowych elementów koła połączonych z gumowym pierścieniem.

 

Funkcja tłumienia drgań układu paska wynika z zastosowania metalowych sprężyn, a nie gumowego pierścienia.

 

Kiedy używany:

 

W nowoczesnych pojazdach generujących wysoką moc. Decoupler pozwala na bardziej płynną pracę całego układu paska i jego dużą niezawodność w bardzo wysilonych silnikach.

Wymiana koła pasowego

Wraz z upływem czasu oraz wpływem warunków pracy, stan koła pasowego będzie się pogarszał. Normalnie element gumowy zacznie zawodzić, przenosząc coraz to większe siły i wibracje na cały układ paska.

 

Aby uniknąć problemów, Dayco rekomenduje, aby skontrolować stan koła pasowego zdejmując je z wału. To pozwoli na jego pełną kontrolę również po jego tylnej stronie.

 

Kontrola powinna odbyć się:

 

  • Kiedy pasek wielorowkowy jest wymieniany.
  • Co najmniej co 60 000 km.

 

Dayco rekomenduje, żeby wymienić koło pasowe:

 

  • Kiedy wymieniany jest pasek rozrządu.
  • Co 120 000 km.

 

Lub, kiedy doświadczysz:

 

  • Nienaturalnych odgłosów dochodzących z koła pasowego.
  • Nieprzyjemnych wibracji.
  • Drgań na kierownicy.

Zestaw koła pasowego ze śrubami

Kiedy wymieniane jest koło pasowe, śruby montażowe również powinny zostać wymienione. Śruby po dokręceniu właściwym momentem ulegają deformacji i nie mogą zostać użyte ponownie.

 

Deformacja śrub to ważny element, który zapewnia właściwy montaż koła na wale. Ponowne użycie śrub nie gwarantuje pewnego montażu nowego koła.

 

Z tego powodu Dayco oferuje wiele zestawów koła pasowego z tłumikiem drgań zawierających śruby montażowe (tam, gdzie producent pojazdu rekomenduje ich wymianę).

 

Używając zestawów zawierających śruby montażowe, mechanik ma pewność, że posiada właściwą część do wymiany oraz niezbędne elementy do jego montażu, co zagwarantuje niezawodność nowego koła pasowego.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Dayco

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).