Valeo 16.12.2018

Kobiety w męskim świecie

person Anna Kielak 15/07/2013

Motoryzacja to branża tradycyjnie zdominowana przez mężczyzn, ale coraz częściej trafiają tu również kobiety.

Dlaczego wybierają tę branżę i jak odnajdują się w męskim świecie?

 

Ada Walusz-Kordylas, jak sama o sobie mówi, jest z wykształcenia humanistką, ale  dziś pracuje jako przedstawiciel handlowy Inter Cars S.A.

Skończyłam studia pedagogiczne, ale po roku pracy w szkole stwierdziłam, że to nie jest świat dla mnie. W prasie znalazłam ogłoszenie. Szukano osoby do pracy w biurze, jak się potem okazało był to serwis Iveco. W ten sposób to motoryzacja wybrała mnie, a nie ja motoryzację. Ada Walusz-Kordylas

 

Praca przedstawiciela handlowego u dystrybutora części zamiennych wiążę się z ciągłym kontaktem z wymagającym klientem. Mechanicy niestety nie zawsze są wyrozumiali wobec kobiet.

Miałam sytuacje, że klienci mnie kontrolowali, sprawdzali moją wiedzę. Obecnie po kilkunastu latach w branży jest już znacznie lepiej. Udowodniłam sobie i innym, że potrafię. My, kobiety, musimy wiedzieć więcej i lepiej, by zaistnieć w tej branży. Ada Walusz-Kordylas

Od przypadku do dyrektora

Mężczyznom na pewno jest łatwiej w motoryzacji z powodu wiedzy technicznej, którą zapewne mają bogatszą od kobiet. Panie są za to dokładniejsze, bardziej pracowite i wytrwałe. Ewa Jackiewicz obecnie dyrektor handlowy Cer-Motor

 

Przykład jej kariery zawodowej udowadnia, że to wystarczy by przebić się w tym “męskim świecie”.

Szukałam pracy, bo chciałam wydostać się z domu po urodzeniu dziecka. Ewa Jackiewicz

 

Tak trafiła do firmy Cer-Motor.

Brak wiedzy technicznej był dla mnie dodatkowym stresem, oprócz normalnych obaw związanych z nową pracą. Jednak upór i chęć nauki sprawiły, że w tej branży pozostałam do dziś. Osiągnęłam sukces dzięki sumiennej pracy, wytrwałości i przychylności osób, które ze mną współpracują. Ewa Jackiewicz

Zalety i nieuzasadnione obawy

Przekonanie, że motoryzacja jest domeną mężczyzn wynika z historycznej zaszłości. Kiedyś dostęp do wiedzy technicznej był dla kobiet ograniczony, stąd to mężczyźni zajmowali się budową i obsługą maszyn, w tym i samochodów. Dziś w branży motoryzacyjnej nie brak kobiet ze specjalistycznym, technicznym wykształceniem.

 

Upór i determinacja wśród kobiet sprawiają, że w tej branży sprawdzają się przede wszystkim w bezpośrednich kontaktach z klientem.

Jeśli kobieta chce pracować w tej branży, to na pewno się sprawdzi. Przykładowo jako przedstawiciel handlowy, ponieważ panie są wytrwałe w dążeniu do celu. Konrad Cybulak sales manager marek SWAG i BluePrint

 

Od początku 2013 roku kobiecie po urodzeniu dziecka przysługuje prawie rok urlopu rodzicielskiego. Czy ta zmiana przepisów może stanąć na przeszkodzie zatrudnianiu kobiet w motoryzacji?

Pracodawcy wciąż obawiają się, że kobieta pójdzie dodatkowo na urlop wychowawczy. W takiej sytuacji firma traci na dłuższy czas wartościowego, przeszkolonego pracownika i musi znaleźć zastępstwo. Konrad Cybulak

 

Kobiety, z którymi rozmawialiśmy, bronią się, że dla nich nie było problemem pogodzenie narodzin dzieci i nowych obowiązków domowych z pracą.

Spokojnie można sobie poradzić z domem i pracą. Wszystko zależy od organizacji i priorytetów. Od kiedy zaczęłam karierę zawodową, urodziłam i wychowałam dwie córki, wybudowałam dom i jestem w trakcie kończenia studiów. Ewa Jackiewicz

 

Dobra wiadomość jest taka, że podejście pracodawców do kobiet poprawia się w ostatnich latach.

W pierwszej ciąży spotkała mnie nieprzyjemna sytuacja, którą później wyjaśniłam z pracodawcą. Przy drugim dziecku inna już firma zachowała się bardzo odpowiedzialnie. Nikt nie robił mi żadnych problemów. Ada Walusz-Kordylas

 

Pracodawcy przekonali się już, że kobiety są wartościowymi pracownikami i pełnoprawnymi członkami zespołów.

Jedyna słabość kobiet to wytrzymałość fizyczna. Są też takie dni, kiedy mają mniejsze zasoby energii i trzeba o tym pamiętać. Z drugiej strony panie są skrupulatne oraz dotrzymują słowa i nie kłamią, by za wszelką cenę sprzedać produkt. Konrad Cybulak

Ciemniejsza strona "męskiej branży"

Mimo to zdarza się, że kobiety także w branży motoryzacyjnej są dyskryminowane.

Choć obecnie kobiety są cenione w pracy za ich kompetencje i zaangażowanie, to niestety nie zawsze są traktowane na równi z mężczyznami. Jednym z przykładów nierównego traktowania są przypadki niższego wynagradzania pań. Konrad Cybulak

 

Klienci-mężczyźni potrafią otwarcie kwestionować kompetencje kobiet, zdarza się też że zwracają się do nich w sposób niestosowny.

Czasem w mojej pracy zdarzały się mocno seksistowskie odzywki, ale szybko nauczyłam się jak ucinać takie rozmowy i nie pozwalałam by takie sytuacje się powtarzały. Ada Walusz-Kordylas

 

W czasie zbierania materiału do tego artykułu, Motofaktor.pl dotarł także do kobiety zajmującej kierownicze stanowisko u jednego z dystrybutorów, która przyznała że jest regularnie szykanowana przez męskich przełożonych.

Przełożony informował mnie, że z moich maili wszyscy się śmieją. Dodatkowo kierowano do mnie niemoralne propozycje. Mam wrażenie, że gdy kobieta w tej branży dba o swój wygląd i czasem pokaże kolano, wszyscy zaczynają traktować ją przedmiotowo. anonimowa kierowniczka
Zmaskulinizowane środowisko motoryzacyjne ma pewną specyficzną kulturę pracy, ale to nie usprawiedliwia zachowań dyskryminacyjnych. Prawo nakazuje pracodawcy zapewnić swoim pracownikom środowisko pracy wolne od dyskryminacji. Dobrą praktyką biznesową jest stworzenie regulaminów antydyskryminacyjnych/antymobbingowych. Dzięki nim każdy z pracowników ma świadomość jakie zachowania nie są tolerowane w firmie. Krzysztof Śmiszek prezes Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego

 

Zdaniem eksperta, dyskryminowani mogą być także mężczyźni. PTPA prowadzi obecnie sprawę mężczyzny, który został zwolniony z pracy po tym jak skorzystał z urlopu ojcowskiego.

 

Zdjęcie: Shutterstock.com

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl