Dlaczego wybierają tę branżę i jak odnajdują się w męskim świecie?
Ada Walusz-Kordylas, jak sama o sobie mówi, jest z wykształcenia humanistką, ale dziś pracuje jako przedstawiciel handlowy Inter Cars S.A.
Skończyłam studia pedagogiczne, ale po roku pracy w szkole stwierdziłam, że to nie jest świat dla mnie. W prasie znalazłam ogłoszenie. Szukano osoby do pracy w biurze, jak się potem okazało był to serwis Iveco. W ten sposób to motoryzacja wybrała mnie, a nie ja motoryzację.
- Ada Walusz-Kordylas
Praca przedstawiciela handlowego u dystrybutora części zamiennych wiążę się z ciągłym kontaktem z wymagającym klientem. Mechanicy niestety nie zawsze są wyrozumiali wobec kobiet.
Miałam sytuacje, że klienci mnie kontrolowali, sprawdzali moją wiedzę. Obecnie po kilkunastu latach w branży jest już znacznie lepiej. Udowodniłam sobie i innym, że potrafię. My, kobiety, musimy wiedzieć więcej i lepiej, by zaistnieć w tej branży.
- Ada Walusz-KordylasMężczyznom na pewno jest łatwiej w motoryzacji z powodu wiedzy technicznej, którą zapewne mają bogatszą od kobiet. Panie są za to dokładniejsze, bardziej pracowite i wytrwałe.
obecnie dyrektor handlowy Cer-Motor - Ewa Jackiewicz
Przykład jej kariery zawodowej udowadnia, że to wystarczy by przebić się w tym „męskim świecie”.
Szukałam pracy, bo chciałam wydostać się z domu po urodzeniu dziecka.
- Ewa Jackiewicz
Tak trafiła do firmy Cer-Motor.
Brak wiedzy technicznej był dla mnie dodatkowym stresem, oprócz normalnych obaw związanych z nową pracą. Jednak upór i chęć nauki sprawiły, że w tej branży pozostałam do dziś. Osiągnęłam sukces dzięki sumiennej pracy, wytrwałości i przychylności osób, które ze mną współpracują.
- Ewa JackiewiczPrzekonanie, że motoryzacja jest domeną mężczyzn wynika z historycznej zaszłości. Kiedyś dostęp do wiedzy technicznej był dla kobiet ograniczony, stąd to mężczyźni zajmowali się budową i obsługą maszyn, w tym i samochodów. Dziś w branży motoryzacyjnej nie brak kobiet ze specjalistycznym, technicznym wykształceniem.
Upór i determinacja wśród kobiet sprawiają, że w tej branży sprawdzają się przede wszystkim w bezpośrednich kontaktach z klientem.
Jeśli kobieta chce pracować w tej branży, to na pewno się sprawdzi. Przykładowo jako przedstawiciel handlowy, ponieważ panie są wytrwałe w dążeniu do celu.
sales manager marek SWAG i BluePrint - Konrad Cybulak
Od początku 2013 roku kobiecie po urodzeniu dziecka przysługuje prawie rok urlopu rodzicielskiego. Czy ta zmiana przepisów może stanąć na przeszkodzie zatrudnianiu kobiet w motoryzacji?
Pracodawcy wciąż obawiają się, że kobieta pójdzie dodatkowo na urlop wychowawczy. W takiej sytuacji firma traci na dłuższy czas wartościowego, przeszkolonego pracownika i musi znaleźć zastępstwo.
- Konrad Cybulak
Kobiety, z którymi rozmawialiśmy, bronią się, że dla nich nie było problemem pogodzenie narodzin dzieci i nowych obowiązków domowych z pracą.
Spokojnie można sobie poradzić z domem i pracą. Wszystko zależy od organizacji i priorytetów. Od kiedy zaczęłam karierę zawodową, urodziłam i wychowałam dwie córki, wybudowałam dom i jestem w trakcie kończenia studiów.
- Ewa Jackiewicz
Dobra wiadomość jest taka, że podejście pracodawców do kobiet poprawia się w ostatnich latach.
W pierwszej ciąży spotkała mnie nieprzyjemna sytuacja, którą później wyjaśniłam z pracodawcą. Przy drugim dziecku inna już firma zachowała się bardzo odpowiedzialnie. Nikt nie robił mi żadnych problemów.
- Ada Walusz-Kordylas
Pracodawcy przekonali się już, że kobiety są wartościowymi pracownikami i pełnoprawnymi członkami zespołów.
Jedyna słabość kobiet to wytrzymałość fizyczna. Są też takie dni, kiedy mają mniejsze zasoby energii i trzeba o tym pamiętać. Z drugiej strony panie są skrupulatne oraz dotrzymują słowa i nie kłamią, by za wszelką cenę sprzedać produkt.
- Konrad CybulakMimo to zdarza się, że kobiety także w branży motoryzacyjnej są dyskryminowane.
Choć obecnie kobiety są cenione w pracy za ich kompetencje i zaangażowanie, to niestety nie zawsze są traktowane na równi z mężczyznami. Jednym z przykładów nierównego traktowania są przypadki niższego wynagradzania pań.
- Konrad Cybulak
Klienci-mężczyźni potrafią otwarcie kwestionować kompetencje kobiet, zdarza się też że zwracają się do nich w sposób niestosowny.
Czasem w mojej pracy zdarzały się mocno seksistowskie odzywki, ale szybko nauczyłam się jak ucinać takie rozmowy i nie pozwalałam by takie sytuacje się powtarzały.
- Ada Walusz-Kordylas
W czasie zbierania materiału do tego artykułu, Motofaktor.pl dotarł także do kobiety zajmującej kierownicze stanowisko u jednego z dystrybutorów, która przyznała że jest regularnie szykanowana przez męskich przełożonych.
Przełożony informował mnie, że z moich maili wszyscy się śmieją. Dodatkowo kierowano do mnie niemoralne propozycje. Mam wrażenie, że gdy kobieta w tej branży dba o swój wygląd i czasem pokaże kolano, wszyscy zaczynają traktować ją przedmiotowo.
- anonimowa kierowniczkaZmaskulinizowane środowisko motoryzacyjne ma pewną specyficzną kulturę pracy, ale to nie usprawiedliwia zachowań dyskryminacyjnych. Prawo nakazuje pracodawcy zapewnić swoim pracownikom środowisko pracy wolne od dyskryminacji. Dobrą praktyką biznesową jest stworzenie regulaminów antydyskryminacyjnych/antymobbingowych. Dzięki nim każdy z pracowników ma świadomość jakie zachowania nie są tolerowane w firmie.
prezes Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego - Krzysztof Śmiszek
Zdaniem eksperta, dyskryminowani mogą być także mężczyźni. PTPA prowadzi obecnie sprawę mężczyzny, który został zwolniony z pracy po tym jak skorzystał z urlopu ojcowskiego.
Zdjęcie: Shutterstock.com