Kompresory klimatyzacji

Sprężarka klimatyzacji jest z reguły napędzana przez silnik za pomocą paska klinowego. Spręża lub cyrkuluje czynnik chłodniczy w układzie. Istnieją różne rodzaje sprężarek klimatyzacji.
Sprężarka zasysa gazowy czynnik chłodniczy z parownika w niskiej temperaturze, a następnie przekazuje go do skraplacza klimatyzacji w wysokiej temperaturze i ciśnieniu.
Wielkość sprężarki klimatyzacji musi być dostosowana do wielkości układu. Jest wypełniony specjalnym olejem do smarowania, którego część krąży w układzie klimatyzacji wraz z czynnikiem chłodniczym.
WAŻNE! Niewystarczające smarowanie spowodowane wyciekiem i związanym z tym ubytkiem czynnika chłodniczego i oleju oraz niewłaściwa konserwacja mogą doprowadzić do awarii sprężarki klimatyzacji (nieszczelne uszczelnienie wału, nieszczelność obudowy, uszkodzenie łożyska, zatarcie tłoka itp.).
Skraplacze klimatyzacji

Skraplacz klimatyzacji jest potrzebny do schłodzenia czynnika chłodniczego nagrzanego podczas sprężania w sprężarce klimatyzacji. Gorący gazowy czynnik chłodniczy wpływa do skraplacza klimatyzacji, odprowadzając ciepło do atmosfery przez rurę i żebra. Gdy czynnik chłodniczy ochładza się, jego stan skupienia zmienia się z gazowego na ciekły.
Zasada działania
Gorący gazowy czynnik chłodniczy przepływa do górnej części skraplacza klimatyzacji, gdzie poprzez rurę i żebra oddaje ciepło do atmosfery. Po ochłodzeniu ciekły czynnik chłodniczy opuszcza skraplacz klimatyzacji dolnym przyłączem.
Wpływ w przypadku awarii
Uszkodzony skraplacz klimatyzacji może wykazywać następujące objawy:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Awaria układu klimatyzacji
- Stale pracujący wentylator skraplacza klimatyzacji
Przyczyny błędów mogą obejmować:
- Wycieki na przyłączach lub z powodu uszkodzeń
- Niewystarczająca wymiana ciepła z powodu zanieczyszczenia
Rozwiązywanie problemów
Kroki testowe w celu wyeliminowania błędów:
- Sprawdzić skraplacz klimatyzacji pod kątem zanieczyszczeń
- Sprawdzić szczelność
- Próba ciśnieniowa po stronie wysokiego i niskiego ciśnienia
WAŻNE! Miejsce instalacji może prowadzić do awarii z powodu wpływów środowiska, takich jak zanieczyszczenia lub odłamki kamieni. Usterki spowodowane wypadkami ze zderzeniami czołowymi są szczególnie częste.
Filtr-osuszacz

Elementy filtrujące układu klimatyzacji nazywane są w zależności od typu układu filtrem-osuszaczem lub akumulatorem. Filtr-osuszacz jest przeznaczony do usuwania ciał obcych i wilgoci z czynnika chłodniczego.
Zasada działania
Ciekły czynnik chłodniczy wpływa do filtra-osuszacza, przepływa przez higroskopijny czynnik osuszający i opuszcza filtr-osuszacz w postaci płynnej. Górna część filtra-osuszacza pełni jednocześnie funkcję komory kompensacyjnej, natomiast dolna część służy do magazynowania czynnika chłodniczego w celu kompensacji wahań ciśnienia w układzie.
Ze względu na swoją konstrukcję filtr-osuszacz może odciągnąć tylko określoną ilość wilgoci, zanim środek osuszający zostanie nasycony i nie może już więcej wiązać wilgoci.
Wpływ w przypadku awarii
Awaria filtra-osuszacza może powodować następujące objawy:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Awaria układu klimatyzacji
Przyczyny awarii filtra odwadniacza mogą obejmować:
- Nadmierne starzenie
- Uszkodzona wkładka filtra wewnątrz
- Wycieki na przyłączach lub z powodu uszkodzeń
Rozwiązywanie problemów
Podczas rozwiązywania problemów należy wziąć pod uwagę następujące kroki:
- Sprawdzić częstotliwość przeglądów (co dwa lata w przypadku samochodów osobowych)
- Sprawdzić szczelność/prawidłowe zamocowanie połączeń/uszkodzenia
- Wykonać próbę ciśnieniową po stronie wysokiego i niskiego ciśnienia
WAŻNE! W przypadku samochodów osobowych filtr-osuszacz należy wymieniać co dwa lata lub za każdym razem, gdy otwarty jest obieg czynnika chłodniczego. Nadmierne starzenie się filtra-osuszacza może prowadzić do znacznych usterek w układzie klimatyzacji. W skraplaczu klimatyzacji można zintegrować filtry-osuszacze. Nie zawsze jest możliwa pojedyncza wymiana filtra-osuszacza.
Zawór rozprężny/dławiący

Zawór rozprężny oddziela sekcje wysokiego i niskiego ciśnienia obiegu czynnika chłodniczego. Jest montowany przed parownikiem. Aby zoptymalizować wydajność chłodzenia parownika, zawór rozprężny steruje przepływem czynnika chłodniczego w zależności od temperatury. Zapewnia to całkowite odparowanie ciekłego czynnika chłodniczego, dzięki czemu do sprężarki klimatyzacji dociera tylko gazowy czynnik chłodniczy. Zawory rozprężne różnią się w zależności od ich typu.
Zasada działania
Ciekły czynnik chłodniczy ze skraplacza klimatyzacji przechodzi przez filtr-osuszacz, a następnie przepływa przez zawór rozprężny i jest wtryskiwany do parownika, gdzie odparowuje uwalniając chłodzenie odparowujące. Powoduje to spadek temperatury. Aby zoptymalizować wydajność chłodzenia parownika, przepływ czynnika chłodniczego jest kontrolowany przez zawór rozprężny w zależności od temperatury. Na końcu parownika czynnik chłodniczy przechodzi przez zawór rozprężny do sprężarki klimatyzacji. Jeśli temperatura czynnika chłodniczego wzrasta na końcu parownika, czynnik chłodniczy rozpręża się w zaworze rozprężnym, zwiększając przepływ czynnika chłodniczego do parownika (ilość wtrysku). Jeśli temperatura czynnika chłodniczego spada na końcu parownika, zmniejsza się objętość w zaworze rozprężnym i zmniejsza się przepływ czynnika chłodniczego do parownika.
Wpływ w przypadku awarii
Następujące objawy mogą wskazywać na uszkodzony zawór rozprężny:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Awaria układu klimatyzacji
Przyczyny awarii mogą obejmować:
- Problemy z temperaturą spowodowane przegrzaniem lub zamarznięciem
- Zanieczyszczenia w układzie
- Wycieki na podzespole lub przewodach łączących
Rozwiązywanie problemów
W przypadku awarii obowiązują następujące kroki:
- Kontrola wzrokowa
- Testy akustyczne
- Kontrola, czy przewody łączące są prawidłowo i pewnie zamocowane
- Kontrola komponentu i połączenia pod kątem wycieków
- Pomiar temperatury w systemie rurociągów
- Pomiar ciśnienia przy włączonej sprężarce klimatyzacji i pracującym silniku
WAŻNE! Wilgoć i zanieczyszczenia w układzie klimatyzacji mogą poważnie zakłócić działanie zaworów rozprężnych i doprowadzić do nieprawidłowego działania. Dlatego ważna jest regularna konserwacja.
Parownik

Parownik odpowiada za wymianę ciepła między powietrzem otoczenia a czynnikiem chłodniczym w układzie klimatyzacji.
Zasada działania
Ciekły czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem jest wtryskiwany do parownika przez zawór rozprężny lub dławiący. Czynnik chłodniczy rozpręża się, wytwarzając chłodzenie przez odparowanie, które następnie jest uwalniane do otoczenia przez dużą powierzchnię parownika i wdmuchiwane do kabiny pojazdu przez wentylator.
Wpływ w przypadku awarii
Uszkodzony parownik wykazuje następujące objawy:
- Niewystarczająca wydajność chłodzenia
- Awaria układu klimatyzacji
- Słaba wydajność dmuchawy
Przyczyny awarii parownika mogą obejmować:
- Zablokowane przewody rurowe w parowniku
- Nieszczelność parownika (na przyłączach, z powodu uszkodzenia)
- Zatkanie parownika (zablokowany przepływ powietrza)
Rozwiązywanie problemów
Podczas rozwiązywania problemów należy wziąć pod uwagę następujące kroki testowe:
- Sprawdzić parownik pod kątem zanieczyszczeń
- Sprawdzić parownik pod kątem uszkodzeń
- Sprawdzić, czy przewody łączące są prawidłowo podłączone
- Przeprowadzić test szczelności
- Przeprowadzić pomiar ciśnienia przy włączonej sprężarce klimatyzacji i pracującym silniku
- Przeprowadzić pomiar temperatury
WAŻNE! Problemy z temperaturą, zanieczyszczenie, wilgoć i brak konserwacji mogą prowadzić do uszkodzeń parownika. Aby uniknąć takich usterek, układ klimatyzacji musi być regularnie serwisowany lub dezynfekowany.
Presostaty i czujniki

Presostaty i czujniki chronią układ klimatyzacji przed uszkodzeniem na skutek zbyt wysokiego lub zbyt niskiego ciśnienia. Istnieją trzy różne przełączniki: przełącznik niskiego ciśnienia, przełącznik wysokiego ciśnienia i przełącznik trójskładnikowy. Przełącznik trójskładnikowy składa się z przełączników wysokiego i niskiego ciśnienia oraz dodatkowego styku przełącznika wentylatora skraplacza.
Zasada działania
Wyłącznik ciśnieniowy jest zwykle montowany po stronie wysokiego ciśnienia układu klimatyzacji. Wyłącza zasilanie sprzęgła sprężarki klimatyzacji, gdy ciśnienie jest zbyt wysokie (ok. 26-33 bar) i ponownie włącza, gdy spada (ok. 5 bar). Przy zbyt niskim ciśnieniu (ok. 2 bary) następuje odcięcie zasilania, aby zapobiec uszkodzeniu sprężarki klimatyzacji na skutek braku smarowania. Trzeci styk przełącznika w trójskładnikowym przełączniku steruje elektrycznym wentylatorem skraplacza klimatyzacji, aby zapewnić optymalną kondensację czynnika chłodniczego w skraplaczu.
Wpływ w przypadku awarii
Następujące objawy mogą wskazywać na uszkodzony lub niesprawny wyłącznik ciśnieniowy:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Niedziałający układ klimatyzacji
- Sprzęgło sprężarki klimatyzacji często się włącza/wyłącza
Istnieje kilka możliwych przyczyn niesprawności wyłącznika ciśnieniowego:
- Błąd styków na połączeniach elektrycznych
- Zanieczyszczenia w systemie
- Uszkodzenia obudowy przez wibracje lub wypadki
Rozwiązywanie problemów
Przy diagnostyce awarii należy:
- Wykonać kontrolę wzrokowa
- Sprawdzić, czy wtyczka jest prawidłowo podłączona
- Sprawdzić komponent pod kątem uszkodzeń
- Pomiar ciśnienia przy włączonej sprężarce klimatyzacji i pracującym silniku
- Przetestować zdemontowane elementy za pomocą butli z azotem, reduktora ciśnienia i multimetru
WAŻNE! Przełączniki ciśnieniowe i czujniki mogą ulec awarii z powodu problemów ze stykiem lub zanieczyszczenia. Regularna konserwacja systemu może zapobiec awariom. Ofertę uzupełniają inne przełączniki klimatyzacji, takie jak włącznik/wyłącznik.
Wentylatory dmuchawy

Dmuchawa służy do wentylacji samochodu. Zapewnia dobrą widoczność i przyjemny klimat wewnątrz pojazdu, co jest niezbędnym warunkiem bezpieczeństwa i komfortu.
WAŻNE! Awaria wentylatora prowadzi do nieprzyjemnego klimatu wewnątrz pojazdu i może osłabić koncentrację kierowcy. Stanowi to poważne zagrożenie bezpieczeństwa. Brak wentylacji może również spowodować zaparowanie przedniej szyby, co ogranicza widoczność i stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Wentylatory skraplacza klimatyzacji

Wentylator skraplacza klimatyzacji pomaga zapewnić optymalne skroplenie czynnika chłodniczego w każdych warunkach pracy pojazdu. Jest montowany przed lub za skraplaczem klimatyzacji lub chłodnicą silnika jako dodatkowy lub kombinowany wentylator.
WAŻNE! Wentylatory skraplacza klimatyzacji mogą ulec awarii z powodu usterek elektrycznych lub mechanicznych. Powoduje to niewystarczające skraplanie czynnika chłodniczego i w konsekwencji spadek wydajności układu klimatyzacji.