Kilka ciekawostek o lakierowaniu Lexusa | MOTOFAKTOR

Kilka ciekawostek o lakierowaniu Lexusa

person Redakcja 14/12/2019

Samochody Lexusa są pokryte lakierami o wyjątkowo głębokich, bogatych barwach, które zmieniają odcień w zależności od oświetlenia.

Ich nakładanie to złożony proces, o czym można się przekonać podczas wizyty w fabryce Kyushu w Japonii, gdzie powstają modele ES, IS, RX, CT, UX i NX. Oto najważniejsze liczby, które stoją za skomplikowaną i skrupulatnie kontrolowaną pracą lakierników Lexusa.

200 000 samochodów rocznie

Warsztat lakierniczy w fabryce Kyushu wykańcza 200 tys. samochodów rocznie, czyli 820 w ciągu dnia. Pracuje w nim 450 osób, które razem z robotami dbają o precyzyjne nałożenie lakieru na każdy samochód. Lakierowaniem wnętrza auta zajmują się wyłącznie ludzie, bez pomocy robotów.

 

Wykonują swoją pracę z taką samą uwagą i przywiązaniem do szczegółów, z jaką powstaje powłoka karoserii z zewnątrz, co jest charakterystyczne dla Lexusa. Pracownicy potrafią z równą sprawnością nakładać lakier prawą i lewą ręką, aby z łatwością dotrzeć do każdego zakamarku lakierowanej powierzchni.

186 czynności

Lakierowanie samochodu w fabryce Lexusa zostało podzielone na 46 osobnych zadań, które zajmują 10 godzin. Jednak w sumie wszystkich czynności związanych z procesem lakierowania jest 186. Nakładanie kolejnych warstw lakieru musi się odbywać w doskonale czystym otoczeniu i stabilnych warunkach.

 

Poziom zakurzenia powietrza jest mierzony co dwie godziny, a temperatura może się wahać jedynie w zakresie 22 a 28 stopni Celsjusza. Wilgotność jest utrzymywana na stałym poziomie 60%. Przed wejściem do pomieszczenia pracownicy zakładają specjalne obuwie i elektrostatyczne kombinezony. Przechodzą przez kurtynę powietrzną, która zapobiega wniesieniu do środka kurzu czy innych zanieczyszczeń.

4 warstwy

Na każdy samochód są nakładane cztery warstwy lakieru. W pierwszej kolejności jest powłoka elektroforetyczna, która zapobiega rdzewieniu. Druga warstwa to lakier w kolorze białym, szarym, ciemnoszarym lub czarnym, który zapewnia odpowiednią gładkość nawierzchni oraz nadaje głębię koloru.

 

Następnie nakładany jest właściwy kolor, zaś ostatnia warstwa jest bezbarwna i służy wydobyciu odpowiedniego połysku oraz zabezpiecza przed zadrapaniami i nadaje trwałość, chroniąc barwniki przed światłem słonecznym.

14 kolorów

Dawniej przed zmianą nakładanego koloru trzeba było dokładnie wyczyścić urządzenie do natrysku w ramieniu robotycznym. Teraz nie jest to już konieczne. Roboty mogą zmieniać kolor lakieru, wybierając jeden z 14 odcieni z cartridge’a, który mieści wystarczającą ilość płynu na pokrycie dwóch samochodów.

 

Dzięki tej innowacyjnej technologii samochody mogą być lakierowane w tej samej kolejności, w jakiej spływają zamówienia do fabryki.

30 000 obrotów

Końcówka maszyny do nakładania lakieru wiruje z prędkością 30 tys. obrotów na minutę, czyli o połowę szybciej niż wynosi standard w branży. Większe obroty powodują lepsze rozłożenie cząstek, dzięki czemu powłoka jest bardziej gładka i ma wyższą jakość. Roboty nakładają wierzchnią warstwę w wolnym tempie, aby wykończenie było gładkie i bez zacieków. Ich skomplikowane ruchy wiernie odzwierciedlają ruchy wprawnej ręki mistrza rzemiosła.

150 centymetrów

Odstęp między każdym samochodem wjeżdżającym do lakierni wynosi tylko 150 cm, jednak ryzyko rozpylenia lakieru na sąsiednie auto nie istnieje. Przepływ powietrza wewnątrz warsztatu jest precyzyjnie kontrolowany i biegnie od sufitu do podłogi, pokrytej metalową siateczką, pod którą płynie woda. Drobinki lakieru nadmuchiwane od góry mieszają się z wodą i są odprowadzane, dzięki czemu nie odbijają się od podłogi i nie osiadają na samochodzie.

0,5 milimetra

Zanim pokryty lakierem samochód wróci do hali fabrycznej, poddawany jest kontroli jakości. Sprawdzany jest poziom połysku, gładkość, grubość pokrycia i odcień, a także wyłapywane są wszelkie defekty. Inspekcji dokonują specjaliści, którzy potrafią wykryć dłonią niedoskonałości o wielkości nawet 0,5 milimetra.

3 kolory światła (RGB)

Ostatnim etapem jest kontrola optyczna. Każdy samochód jest oświetlany po kolei czerwonym, zielonym i niebieskim światłem, które wydobywają nawet najmniejsze zadrapania oraz najdrobniejsze różnice w kolorze powierzchni.

 

Źródło: Lexus

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).