Kiedy wymienić klocki i tarcze hamulcowe, gdy nie osiągnęły granicznych grubości? | MOTOFAKTOR

Kiedy wymienić klocki i tarcze hamulcowe, gdy nie osiągnęły granicznych grubości?

person Adrian Januszkiewicz 14/10/2021

Eksperci Ferodo radzą profilaktycznie wymieniać klocki i tarcze hamulcowe jeszcze przed osiągnięciem ich granicznych grubości.

Oto 5 mocnych argumentów, które w sposób merytoryczny mogą przekonać klienta warsztatu do profilaktycznej wymiany klocków hamulcowych lub kompletu klocki+tarcze, jeszcze przed ich całkowitym zużyciem.

1. Wymiana skróci drogę hamowania

Typowa długość drogi hamowania samochodu osobowego ze 100 km/h na suchym asfalcie dobrej jakości wynosi 38-39 m. Samochody sportowe i premium zbliżają się do granicy 30 m. Najsłabsze modele potrzebują aż 45-46 m. Należy jednak zaznaczyć, że te parametry są osiągalne tylko przy fabrycznie nowym układzie hamulcowym. Zużycie klocków i tarcz wydłuża drogę hamowania, ponieważ zmienia się bilans temperaturowy i tarcza hamulcowa ma mniejszą pojemność cieplną.

 

Jest rzeczą oczywistą, że stare klocki i stare tarcze, które nawet mieszczą się jeszcze w tolerancji mogą nie zapewnić już najkrótszej drogi hamowania. Gdy mechanik oceni, że podczas wymiany samych klocków hamulcowych i dalszej eksploatacji grubość tarczy mogłaby zmniejszyć się poniżej wartości minimalnej, to należy te obie części wymienić razem. Warto przypominać o tym kierowcom, którzy jeżdżą szybko, ponieważ zwiększenie dwukrotne prędkości zwiększa drogę zatrzymania czterokrotnie.

2. Wymiana zapewni większe bezpieczeństwo w autach z tuningowymi felgami

Kluczową rolę dla zapewnienia prawidłowego chłodzenia układu hamulcowego ma wzór felgi oraz materiał z którego została wykonana. Zastosowanie nieoryginalnych felg tuningowych najczęściej pogarsza odprowadzanie ciepła. Paradoksalnie – bardziej ażurowe felgi mogą odprowadzać ciepło gorzej niż felgi pełne. Z tego względu zarówno klocki jak i tarcze narażone są na przegrzanie lub wręcz notorycznie przegrzewane. Profilaktyczna wymiana będzie w tym wypadku podyktowana względami bezpieczeństwa.

 

Chodzi o wymianę nawet wtedy, kiedy grubość elementów ciernych nie osiągnęła jeszcze wartości granicznych. Warto w tym miejscu zaznaczyć o jakich temperaturach mówimy. Standardowe wartości pracy to 250-300 stopni Celsjusza. Długotrwałe, delikatne hamowanie na zjazdach oznacza już ok. 450-600 stopni Celsjusza a rekordowe wartości zbliżają się nawet do 900 stopni Celsjusza.

3. Wymiana wyeliminuje piski

Piski podczas hamowania, to najczęściej rezonans powstały przez nakładanie się drań własnych różnych elementów wokół koła. Są spowodowane nie tylko charakterystyka materiałową klocka, czy tarczy hamulcowej, ale również takich elementów jak piasta, zwrotnica, kolumna zawieszenia czy podzespoły zawieszenia. Jeśli kierowca narzeka na piszczenie podczas hamowania i wszystko wskazuje, że doszło do przegrzania układu hamulcowego, zeszklenia materiału ciernego lub wypalenia drobin metalicznych pochodzących z powierzchni tarczy hamulcowej kiepskiej jakości, to warto zaproponować mu wymianę kompletu markowych elementów ciernych – tarcze i klocki hamulcowe jednego producenta.

4. Bezruch też jest szkodliwy

Podczas długiego unieruchomienia pojazdu tarcze hamulcowe zaczynają korodować. W finalnym efekcie może dojść do ich całkowitego zniszczenia. Ten proces potęguje się w warunkach silnego zasolenia, wilgoci oraz zanieczyszczenia. Jeśli próby usunięcia powierzchniowej warstwy korozji poprzez wielokrotne delikatne hamowania nie przynoszą efektu, należy wymienić komplet, czyli tarcze i klocki. To jedyny sposób na przywrócenie układu hamulcowego do stanu sprzed długotrwałego postoju.

5. O wymianie nie decyduje wyłącznie grubość

Klocki i tarcze zwyczajowo wymienia się wtedy, kiedy ich grubość zmniejszy się do wartości granicznej. Niestety jest to złe podejście, ponieważ podczas przeglądu należy ocenić stan i strukturę powierzchni ciernych. Tarcza powinna być pozbawiona wżerów, progu oraz zarysowań, a klocek nie może być popękany lub wykruszony. Niedopuszczalne są także wszelkie przebarwienia świadczące o przegrzaniu. Powodem do wymiany jest oczywiście także nadmierna korozja.

Powyższe uwagi warto przekazywać na przeglądach zwłaszcza tym kierowcom, którzy przez cały sezon jeżdżą spokojnie w mieście a w dalszą trasę wybierają się raz lub dwa razy w roku. Wówczas obciążenie klocków hamulcowych zmienia się diametralnie, a użytkownik pojazdu może być zaskoczony, że klocki, które przez cały czas sprawowały się bez zarzutu, nagle niedomagają na autostradzie czy w górach. Rekordziści na jednym komplecie klocków są w stanie przejechać nawet 90 tys. km, zapominając, że od czasu ostatniej wymiany minęło 5-6 lat, a upływ czasu może być dla klocka równie destrukcyjny jak przebieg. Adam Gołąbek Ferodo Technical Services, Training and Warranty Manager, Poland, Baltics & Finland

 

Źródło: DRiV

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).