Kiedy wymieniać hamulce i na jakie? | MOTOFAKTOR

Kiedy wymieniać hamulce i na jakie?

Części układu hamulcowego, tak jak wiele innych, ulegają zużyciu i trzeba je co jakiś czas wymieniać. Quaro wyjaśnia czym się kierować przy wymianie.

Bez wątpienia układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Składa się z wielu części, wśród których bardzo ważną rolę odgrywają elementy cierne, gdyż hamowanie nie jest niczym innym, jak tarciem między dwoma elementami ciernymi. Najczęściej w pojazdach elementy cierne mają postać klocka hamulcowego i tarczy hamulcowej, chociaż w małych samochodach miejskich do dzisiaj na tylnej osi stosuje się bębny hamulcowe w połączeniu ze szczękami. Elementy cierne narażone są na zużycie i traktowane są jako materiał eksploatacyjny.

Po jakim przebiegu należy wymienić tarcze i klocki hamulcowe? Jakie tarcze i klocki stosować?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, w jakich warunkach pracuje układ hamulcowy oraz od stylu jazdy samego kierowcy. Dużo szybciej elementy cierne będą się zużywały w czasie użytkowania samochodu w warunkach miejskich lub górskich. Hamulce w jeździe autostradowej używane są w dużo mniejszym stopniu. W przypadku tarcz hamulcowych wymiana powinna zostać przeprowadzona, gdy stwierdzimy, że ich grubość nie jest wystarczająca lub gdy są zużyte w inny sposób. Do zużycia tarcz hamulcowych mogą się przyczynić również źle działające inne elementy układu hamulcowego, np. zaciski hamulcowe. Dlatego tak ważne jest, aby kontrolować wszystkie elementy układu hamulcowego, począwszy od tarcz i klocków hamulcowych, przez płyn hamulcowy, łącznie z weryfikacją jego temperatury wrzenia, aż po zaciski hamulcowe i przewody hamulcowe.

Niepożądane jest również bicie tarczy podczas hamowania, które najczęściej odczuwalne jest na kole kierownicy, a spowodowane jest zmianą kształtu tarczy, która została odkształcona pod wpływem działania wysokich temperatur. Tarcze hamulcowe wykonane są zazwyczaj ze stopu żeliwa, który ma swoją określoną przewodność cieplną i w ograniczony sposób potrafi oddać nadmiar ciepła do otoczenia, ale nadmierna wysoka temperatura jest zazwyczaj przyczyną zmiany ich kształtu, czego efektem jest bicie. Aby uchronić się przed tym zjawiskiem, należy zastosować tarcze wykonane z innego stopu żeliwa. Coraz większe moce samochodów wymuszają stosowanie coraz większych średnic elementów ciernych, a czym średnica tarczy hamulcowej jest większa, tym jest bardziej podatna na odkształcenia wywołane przez temperaturę.

Quaro posiada w swojej ofercie tarcze High Carbon wykonane z innego stopu żeliwa w stosunku do standardowych tarcz hamulcowych. Żeliwo z większą zawartością węgla z dodatkiem innych pierwiastków sprawia, że tarcze wykonane z takiego stopu mają lepszą przewodność cieplną. Dzięki temu odprowadzają lepiej temperaturę do otoczenia niż standardowe tarcze, a utrzymywanie optymalnej temperatury niweluje ryzyko stałej zmiany ich kształtu, gdyż tarcze są bardziej plastyczne. Dodatkowo tarcze High Carbon pokryte są warstwą antykorozyjną, która zapobiega rdzewieniu powierzchni niepracujących z klockiem hamulcowym. Bardzo ważna jest również estetyka tarcz w pojazdach zaopatrzonych w felgi ze stopu lekkiego.

Wyłącznym dystrybutorem produktów Quaro jest Auto Partner SA. W ofercie Quaro obok elementów ciernych układu hamulcowego klienci mogą znaleźć elementy zawieszenia, takie jak drążki kierownicze, końcówki drążków kierowniczych, sworznie wahacza oraz łączniki stabilizatora.

Artykuł sponsorowany przez Auto Partner SA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).