Kaki-no-tane: krakersy w kształcie aut Nissana | MOTOFAKTOR

Kaki-no-tane: krakersy w kształcie aut Nissana

person Adrian Januszkiewicz 7/05/2022

W ramach współpracy z firmą Tatsuya Bussan produkującą przekąski powstały jadalne miniatury modeli Nissana.

Wiele osób w Europie zapewne nigdy nie miało okazji spróbować kaki-no-tane, tymczasem te chrupiące ryżowe krakersy z mieszanką orzechów są w Japonii niezwykle popularną przekąską. Pikantny przysmak o bogatej, 99-letniej historii, certyfikowany jako żywność do konsumpcji dla japońskich astronautów w przestrzeni kosmicznej, jest częstym tematem rozmów w Kraju Kwitnącej Wiśni.

 

W 2020 roku japońscy fani przysmaków oszaleli na punkcie ankiety przeprowadzonej na Twitterze, w której zapytano o idealny stosunek krakersów do orzeszków w opakowaniu. Dotychczasowe proporcje wynosiły 6:4, a ankietowani opowiedzieli się za mieszkanką w stosunku 7:3.

 

Jako producent samochodów dumny ze swojego japońskiego pochodzenia, Nissan połączył siły z wytwórcą przekąsek, firmą Tatsuya Bussan, aby stworzyć ich specjalną wersję – krakersy w kształcie modeli Nissana.

 

Niedawno wprowadzone do sprzedaży w nowym opakowaniu ciasteczka, przedstawiające szeroką gamę historycznych i aktualnych modeli z gamy Nissana, takich jak Skyline GT‑R, klasyczne Datsuny czy pionierski LEAF, dostarczają mnóstwa radości do japońskich domów.

Wkład Nissana w promocję lokalnej społeczności

W okręgu Isehara w prefekturze Kanagawa mieści się zarówno siedziba firmy Tatsuya Bussan, jak i część ośrodka Nissan Technical Centre.

 

Rejon ten znany jest przede wszystkim ze słynnego sanktuarium Afuri, które jest celem licznych pielgrzymek religijnych, pochodzącego jeszcze z czasów antycznych. Na przedmieściach natomiast, w połowie drogi do imponującej góry Oyama, znajduje się sanktuarium Shinto.

Głównym celem projektu było stworzenie produktu, który jednocześnie symbolizowałby nasz region oraz był w stanie uchwycić ducha Nissana – powiedział Gen Sugino, członek zespołu projektowego odpowiadającego za stworzenie ciasteczek.

 

Zespół Nissana współpracował z firmą Tatsuya Bussan oraz Komisją ds. Promocji Dziedzictwa Miasta Isehara. Wspólnie opracowali koncepcję 23 ryżowych krakersów w kształcie różnych modeli Nissana.

 

W oryginalnym opakowaniu w kształcie puszki – zaprojektowanym tak, by mieściło się w samochodowym uchwycie na kubek – znalazł się również krakers w kształcie góry Oyama, dodatkowo oddający lokalnego ducha.

 

Tym, co najbardziej uderzyło mnie podczas prac nad projektem, była motywacja zespołu Nissana do stworzenia czegoś wyjątkowego – powiedział Toru Matsuo, przedstawiciel wydziału ds. turystyki miasta Isehara.

 

Ten entuzjazm nie tylko wywołał ogromne zainteresowanie projektem, lecz również zainspirował nas – członków władz lokalnych – do poszukiwania własnych innowacyjnych pomysłów. Czujemy się naprawdę poruszeni – dodał.

Popularność wśród entuzjastów motoryzacji i fanów przekąsek

Puszki z przekąskami kaki-no-tane Nissana, dostępne w sprzedaży już od 2020 roku, cieszą się ogromną popularnością w Galerii Nissana w Jokohamie oraz punktach lokalnych sprzedawców, a także w bezpośredniej sprzedaży firmy Tatsuya Bussan.

 

Na początku wyprodukowano zaledwie 10 000 puszek, ale w lutym tego roku sprzedaż przekroczyła już 380 000 opakowań.

 

Większość mieszkańców Japonii miała już okazję spróbować kaki-no-tane – powiedział Noriyuki Takahashi z firmy Tatsuya Bussan – Lecz czy kiedykolwiek próbowali kaki-no-tane w kształcie samochodów? Ta przekąska wręcz prosi o wyobrażenie sobie przejazdu 23 słynnych modeli Nissana wokół podnóża góry Oyama. Łatwo zrozumieć, czemu kaki‑no‑tane w kształcie Nissanów są tak popularne! – dodał.

Ulepszona wersja znanej i lubianej przekąski

Wierne oddanie kształtu samochodów Nissana przez krakersy jest istotnym czynnikiem wpływającym na sprzedaż przekąski.

 

Projektanci i inżynierowie Nissana dokładnie przyjrzeli charakterystycznym elementom każdego modelu – od kształtu kół po rozmieszczenie spojlerów.

 

Wymyślenie sposobu wypiekania ciasta ryżowego okazało się być dla zespołu odpowiedzialnego za ich powstanie nie lada wyzwaniem. Jego członkowie zdawali sobie sprawę, że wyrastające ciasto może zaburzyć pierwotne kształty samochodów. Musieli więc uwzględnić takie zmiany w swoich projektach. Efekt? Stworzenie elementu linii produkcyjnej (matrycy), którym wycina się specjalne kształty ciasteczek kaki-no-tane.

Uchwycić kulturę i dziedzictwo Japonii

Lokalna legenda głosi, że twórca kaki-no-tane wpadł na pomysł stworzenia krakersa w 1923 roku po tym, jak przypadkowo nadepnął na okrągłą matrycę do ryżowych krakersów, zmieniając jej kształt.

 

Urzekły go półksiężycowe kształty przypominające nasiona persymony (kaki-no-tane), powstałe przy użyciu zdeformowanej matrycy. Zrozumiał, że jego przypadkowy, niewielki wynalazek może mieć ogromny wpływ na świat japońskich przekąsek.

 

Niemal sto lat później Japończycy nadal zachwycają się wyglądem i smakiem kaki-no-tane.

 

Ta historia nas zainspirowała – powiedział Sugino z zespołu projektowego Nissana – We współpracy z lokalnymi partnerami postanowiliśmy stworzyć środowisko, w którym tradycyjna sztuka rzemieślnicza i kultura jedzenia łączą się z najnowocześniejszym wzornictwem Nissana. W efekcie powstały krakersy kaki-no-tane w kształcie naszych samochodów. Naprawdę oddają smak emocji i poczucie więzi, które towarzyszyły nam podczas realizacji tego projektu – dodał.

Więcej o krakersach kaki-no-tane w kształcie Nissanów (obecnie dostępnych jedynie w Japonii) oraz o świecie Nissana w poniższym vlogu podróżniczym:

Źródło: Nissan

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).