Jeden samochód – tysiące części | MOTOFAKTOR

Jeden samochód - tysiące części

Potrzeba ponad 4 tys. części pochodzących od niemal 100 dostawców z różnych zakątków świata, aby zbudować 1 samochód.

To nie lada wyzwanie dla inżynierów SEAT-a, którzy idealnie dopasowują każdy z elementów. Jak w praktyce wygląda układanie tych niezwykłych puzzli?

Pełnowymiarowe makiety wykonane z aluminiowych komponentów odzwierciedlają rzeczywiste części samochodu. Dzięki nim można dokładnie przeanalizować jego najważniejsze elementy – zarówno zewnętrzne, jak i kabiny. Dziewięć miesięcy przed wypuszczeniem pojazdu na rynek zespół w warsztacie pracuje nad tym, żeby klient miał w głowie pełny obraz swojego samochodu, który zostanie wykonany z precyzją i perfekcją.

Dyrektor działu Measurement Technology and Meisterbock - Pedro Vallejo

Od 1 do 200 000 pomiarów na sekundę

Wiele lat temu technologia dotykowa pozwalała na wykonanie maksymalnie jednego pomiaru na sekundę. W dzisiejszych czasach narzędzie pomiarowe jest wyposażone w fotometrię oraz laser skanujący, usprawniając proces pomiarowy aż do 200 000 wymiarów. Dzięki takiemu rozwojowi nie tylko zyskujemy coraz więcej informacji, ale skracamy proces zrozumienia, jak działa każda część w samochodzie, co usprawnia naszą pracę i pozwala nam wprowadzić ulepszenia.

- Pedro Vallejo

 

Jednym z najważniejszych narzędzi inżynierów jest także wirtualna rzeczywistość.

Wirtualna rzeczywistość już zwiększyła nam ilość punktów pomiarowych, a dzięki wykwalifikowanej kadrze jesteśmy jeszcze szybsi i bardziej elastyczni. Nasze podejście zmienia się z reagującego na zapobiegający.

- Pedro Vallejo

Milimetrowa precyzja

Połączenie każdej części samochodu jest analizowane z dokładnością do 1/10 milimetra. Nie tylko wpływa to na wygląd pojazdu, ale i jego zachowanie podczas jazdy, np. nie dostaje się do niego woda.

inżynier - Marc Vidal

 

Także powierzchnia każdego przycisku czy części związanych z aerodynamiką pojazdu jest skrupulatnie analizowana, a wszystkie ewentualne nieprzyjemne dźwięki, które mogłyby wydawać – eliminowane.

 

Praca wykonana przez Dział Pomiarów nie skupia się tylko na etapie przed wypuszczeniem pojazdu na rynek, ale także na monitorowaniu całego procesu produkcji. Kiedy części zostaną starannie sprawdzone w warsztacie, są później dodatkowo badane, żeby zapewnić ich najwyższą jakość i spełnić wymagane standardy.

Monitorujemy i sprawdzamy części aż do momentu odbioru zamówienia przez klienta.

- Pedro Vallejo

Staranność w każdym calu

Ponadprzeciętna skrupulatność i dokładność – to dwie cechy szczególnie ważne w działaniu inżyniera SEAT-a. Bezustannie pracują z milimetrową precyzją, przenosząc ją nawet do sytuacji w życiu prywatnym.

Kiedy kupuję sobie nową parę okularów, upewniam się, że nausznik jest dobrze przymocowany do oprawki.

- Marc Vidal

Wszyscy tu uwielbiamy takie rzeczy. Sprawdzam nawet, czy elementy w zabawkach mojej córki nie są poluzowane.

- Pedro Vallejo

 

W codzienną pracę nad złożeniem wszystkich części samochodu w doskonałą całość angażuje się 500 inżynierów i ekspertów z Działu Pomiarów, wspieranych przez współpracowników z innych zespołów. Elementy są dostarczane przez ponad 90 dostawców z 12 krajów z Europy, Azji i Północnej Afryki.

 

Źródło: SEAT

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).