Jak zmniejszyć zużycie paliwa? - porady Motointegrator.com | MOTOFAKTOR

Jak zmniejszyć zużycie paliwa? - porady Motointegrator.com

person Adrian Januszkiewicz 15/03/2022

W obliczu wysokich obecnie cen paliw, o tym jak przejechać więcej za mniej, opowiada ekspert platformy Motointegrator.com.

Sposób jazdy

Najważniejszym elementem na drodze do osiągnięcia niższego spalania jest odpowiednia technika prowadzenia samochodu. Gwałtowne przyspieszanie i ruszanie, wciskanie pedału gazu „do oporu” czy tzw. rwana jazda – czyli częste i duże wahania prędkości – przekładają się na wyższe obroty silnika, co zwiększa zużycie paliwa. Warto więc dążyć do jak najbardziej płynnego kierowania autem – utrzymywać stałe tempo jazdy przy niskich obrotach. Przyjmuje się, że optymalna prędkość pozwalająca ograniczyć spalanie to w warunkach miejskich około 50 km/h, a na trasie między 90 a 120 km/h. Niezmiernie istotna w tym kontekście jest uwaga i koncentracja – obserwowanie tego, co dzieje się na drodze i przewidywanie zachowania pozostałych uczestników ruchu.

 

W przypadku aut z manualną skrzynią biegów, ecodriving polega również na tzw. hamowaniu silnikiem, czyli najprościej mówiąc zdjęciu nogi z gazu i stopniowej redukcji biegów w miarę wytracania prędkości. Taką technikę można stosować przy zbliżaniu się do świateł czy skrzyżowań, a także przy zjeżdżaniu ze wzniesień. Hamowanie silnikiem pozwala znacznie ograniczyć spalanie, ponieważ w trakcie takiego manewru odcięty zostaje dopływ paliwa do silnika, a samochód toczy się stopniowo malejącą siłą rozpędu, dodatkowo spowalnianą zwiększonymi oporami w układzie przeniesienia napędu. Dzięki temu nie tylko oszczędzamy paliwo, lecz także mniej obciążamy klocki i tarcze hamulcowe.

Wizyta w warsztacie

Ważną rzeczą, jaką powinien zrobić każdy kierowca, by „przygotować” się do tzw. ecodrivingu jest przegląd auta. Większe spalanie wynika często z zaniedbań serwisowych, dlatego tak ważne są regularne wizyty u mechanika. Auto powinno trafiać do warsztatu co najmniej raz w roku, a przeglądy powinny obejmować okresową wymianę płynów eksploatacyjnych, jak chociażby oleju silnikowego, czy zużytych części. Oprócz takich elementów jak na przykład wtryski paliwa, amortyzatory czy klocki hamulcowe, dobrze zweryfikować u mechanika też stan zawieszenia czy geometrię i wyważenie kół. Warto pamiętać, że duży wpływ na poziom spalania ma również poziom ciśnienia w oponach – zbyt niskie może prowadzić do większego poboru paliwa.

 

Dbanie o auto to także odpowiedni sposób tankowania. W obecnej sytuacji, wielu z nas próbuje na zapas dolewać paliwa pod tzw. korek. Taka taktyka, może i opłacalna w krótkim horyzoncie czasowym, w rzeczywistości jest „niezdrowa” dla naszego auta. Może prowadzić do poważnych awarii związanych z układem paliwowym, za które później przyjdzie nam słono zapłacić w warsztacie. Zgodnie z zaleceniami producentów tankować należy jedynie do momentu pierwszego „odbicia” pistoletu dystrybutora. Jeśli zależy nam by zniwelować wpływ podwyżek cen paliwa na nasz portfel, a jednocześnie uchronić się przed poważnymi problemami, warto częściej odwiedzać stację benzynową i tankować mniej – mówi Dariusz Wójcicki, ekspert platformy Motointegrator.com.

Pozorne drobiazgi

Wszyscy, którzy chcieliby zmniejszyć spalanie, powinni również pamiętać o kilku wydawałoby się nieistotnych drobiazgach. Po pierwsze, warto z rozwagą korzystać z klimatyzacji – to ona, ze wszystkich układów elektronicznych odpowiadających za komfort kierowcy, ma największy wpływ na poziom spalania. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nieużywanie klimatyzacji przez dłuższy okres, może doprowadzić do kosztownej awarii sprężarki układu. Warto jej używać co najmniej raz w tygodniu.

 

Po drugie, należy unikać jazdy ze zbędnym obciążeniem i od czasu do czasu porządkować auto, by nie zaległ w nim np. sprzęt sportowy, z którego korzystaliśmy kilka tygodni wcześniej czy narzędzia, które od miesiąca planujemy oddać koledze. Zużycie paliwa znacząco zwiększa również boks dachowy. Wielu użytkowników nie demontuje go od razu po powrocie z wyjazdu.

 

Po trzecie, dobrze pamiętać o optymalnym planowaniu podróży. Warto nie tylko zaprzyjaźnić się z nawigacją, która pozwoli uniknąć stania w korkach, lecz także przemyśleć kolejne przystanki na naszej drodze – szczególnie gdy jeździmy po mieście – by jak najefektywniej pokonać dany dystans. Radzimy też, o ile to możliwe, korzystać z samochodu poza godzinami szczytu.

 

Po czwarte, jeśli pokonuje się duże dystanse, warto rozważyć zakup opon energooszczędnych, które obniżają zużycie paliwa. Obecnie, prawie każdy producent ogumienia ma takie produkty w swojej ofercie. Ciekawą opcją na zaoszczędzenie sporej gotówki jest również montaż instalacji LPG. Jednak, aby to zrobić trzeba mieć w aucie silnik benzynowy (najlepiej z wtryskiem pośrednim) oraz zapłacić za zamontowanie takiej instalacji. Trzeba, co prawda, wyłożyć pieniądze rzędu 2500-4000 zł – w zależności od pojemności silnika i mocy, ale taka inwestycja zwykle zwraca się już po około 15 000 km.

Najważniejsze jednak…

Przede wszystkim powinniśmy korzystać z auta rozważnie. Warto zwracać uwagę nie tylko na swój styl jazdy, lecz także na stan techniczny samochodu, i pamiętać o regularnych wizytach serwisowych. Tylko wcielając wszystkie te rady w życie, możemy startować w wyścigu o najniższy poziom spalania podczas jazdy. Rekord Guinessa w tej kategorii należy do Austriaka, który przejechał ponad 2 tysiące kilometrów na jednym baku, przy średnim spalaniu na poziomie 2,2 l/100km. Być może taki wyniki, nie jest osiągalny dla przeciętnego kierowcy, ale warto próbować i jeździć ekonomicznie, szczególnie gdy, tak jak teraz, ceny paliw idą w górę – podsumowuje Dariusz Wójcicki, ekspert platformy Motointegrator.com.

 

Źródło: Motointegrator.com

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).