Jak załadować przyczepkę? - poradnik Steinhof | MOTOFAKTOR

Jak załadować przyczepkę? - poradnik Steinhof

person Redakcja 25/05/2022

Steinhof przypomina zasady transportu w przyczepce, o których bezwzględnie należy pamiętać.

Kierowcy pojazdów ciężarowych przechodzą specjalne kursy z zakresu prawidłowego rozmieszczania ładunków w przyczepach i naczepach, ponieważ odstępstwa mogą spowodować nawet tzw. „zagrożenie w ruchu lądowym”. Steinhof przypomina o najważniejszych zasadach, które przydadzą się także użytkownikom samochodów osobowych z przyczepką. Trzeba pamiętać, że nad takim „małym zestawem” także można stracić kontrolę, a efekty tego mogą być opłakane w skutkach.

Bez przesady

Należy zacząć od maksymalnej masy ładunku – wynika ona ze specyfikacji przyczepki, łącznej masy zestawu pojazdu i przyczepki oraz kategorii prawa jazdy. Istotne są także parametry haka, ale zakładamy, że został on prawidłowo dobrany przez montażystę, więc powinien spełniać kodeksowe wymogi.

Uwaga na deszcz!

Transportując takie materiały jak np. piasek lub drewno, należy je zabezpieczać przed deszczem. W razie ulewy przewożony materiał nasiąka i jeśli jako suchy był już na granicy ładowności, jako mokry może tę ładowność przekroczyć.

Jak najniżej

Podstawową zasadą jest maksymalnie obniżenie środka ciężkości przyczepki. Oznacza to, że w miarę możliwości ładunek należy rozkładać po całej dostępnej powierzchni, a nie na wysokość.

Równomiernie

Ładunek należy rozkładać równomiernie. Jeśli znajdzie się maksymalnie z tyłu lub maksymalnie z przodu przyczepki, będzie „podnosił ” lub „wciskał w dół” hak holowniczy. Generalnie przyczepka powinna być załadowana tak, żeby po parkingu dało się ją utrzymać w pozycji poziomej za dyszel i ręcznie nałożyć na hak holowniczy.

 

Dociążenie lub odciążenie haka ma wpływ na prowadzenie się samochodu. Będzie to szczególnie odczuwalne na śliskich nawierzchniach.

Nacisk na hak

Bardzo często korzystają z tego miłośnicy caravaningu często korzystają z prostych przyrządów do pomiaru nacisku na hak. Wyposażenie pakowane do przyczepy musi być równomiernie rozłożone w szafkach, właśnie z uwzględnieniem nacisku na hak.

Prawidłowe zamocowanie ładunku

Tym co stabilizuje ładunek w przyczepie jest… tarcie pomiędzy ładunkiem a podłogą przyczepy. Właśnie z tego powodu ładunki zwykle przypina się pasami i dociska nimi do podłogi, aby zwiększyć tarcie i zminimalizować ryzyko przesuwania się ładunku podczas jazdy. I tu pojawia się pierwszy wniosek – zawsze przed wykorzystaniem przyczepki należy upewnić się, że na wyposażeniu pojazdu znajdują się pasy umożliwiające stabilizowanie ładunku.

 

Bardzo pomocne mogą okazać się podkładki cierne umieszczane między ładunkiem, a podłogą przyczepki.

 

Przeszkodą będzie natomiast brudna podłoga – zanieczyszczenia mogą się okazać materiałem poślizgowym, który będzie ułatwiał przesuwanie się ładunku.

Zawartość przyczepki powinna na niej bezpiecznie pozostać podczas całej trasy niezależnie od prędkości jazdy lub warunków pogodowych. Drobne rzeczy muszą być zabezpieczone tak, aby nie wypadały – np. na inne pojazdy jadące z tyłu.

Transport wody w zbiornikach

Popularne „mauzery”, czyli zbiorniki na wodę wykorzystywane bardzo często na placach budów domów jednorodzinnych można przewozić przyczepką. Problemy pojawiają się wtedy, kiedy ktoś chce przewieźć taki zbiornik wypełniony w całości lub w części. Po pierwsze należy pamiętać, że mieści on 1000 l wody, więc należy się upewnić czy parametry zestawu oraz kategoria prawa jazdy na to pozwalają, po drugie woda może zdestabilizować zestaw. Zbiornik wypełniony do maksimum może przeciążyć przyczepkę lub zestaw. Zbiornik wypełniony np. w połowie zazwyczaj nie przeciąży, ale wówczas pojawia się inne zjawisko – falowanie wody podczas hamowania lub na szybko pokonywanych zakrętach. Podczas dojazdu do skrzyżowania samochód może wręcz zostać wypchnięty na pasy przez „bujającą się” wodę. Na zakrętach przyczepa może się przewrócić.

 

Mając to na uwadze, należy albo tankować zbiornik do pełna, albo w części, ale wówczas zachowywać szczególną ostrożność podczas jazdy.

 

Niezbędne jest także odpowiednie zamocowanie zbiornika na przyczepce. Wypełniony w połowie zbiornik, postawiony luźno na podłodze przyczepki staje się szczególnie niebezpiecznym ładunkiem.

Steinhof przypomina:

Przed załadowaniem przyczepki warto sprawdzić w dokumentach pojazdu i przyczepki jak ciężki ładunek możemy transportować oraz to, czy mamy odpowiednie uprawnienia do prowadzenia takiego zestawu.

 

Ważna jest także kontrola ciśnienia w jej ogumieniu. Odchylenia od normy drastycznie wpływają na pogorszenie się właściwości jezdnych.

 

Źródło: Steinhof

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).