Jak uniknąć problemów ze świecami żarowymi? - poradnik Iskra | MOTOFAKTOR

Jak uniknąć problemów ze świecami żarowymi? - poradnik Iskra

person Redakcja 26/01/2022

Brak zainteresowania świecami żarowymi i ich stanem technicznym może kosztować potem kierowców diesli dużo nerwów, czasu i pieniędzy.

Najważniejszym zadaniem świec żarowych jest zapewnienie płynnego startu w niskich temperaturach. Ale nie tylko, ich zakres działania jest dużo szerszy.

 

Oto przykład kilku sytuacji, które mogą się zdarzyć, jeśli świece żarowe nie działają prawidłowo:

 

  • paliwo spala się niecałkowicie, co skutkuje większą ilością sadzy. W konsekwencji duża ilość sadzy może spowodować przedwczesną awarię silników wysokoprężnych;
  • nadmierne dymienie i zbyt duża ilość szkodliwych składników w spalinach. Sprawnie działające świece żarowe, to czystsze powietrze i troska o środowisko;
  • słabe osiągi silnika, które odbierają radość z jazdy.

Jak zapobiegać takim sytuacjom?

Przede wszystkim należy regularnie sprawdzać świece żarowe. Zwracaj uwagę na nietypowe oznaki podczas uruchamiania samochodu i podczas jazdy.

Najczęstsze oznaki konieczności wymiany świec żarowych to:

  • Pierwsza i najbardziej oczywista znajduje się na desce rozdzielczej:
  • Jeśli lampka kontrolna świecy żarowej się nie zapala, wskazuje to na jej awarię. Jest to bardzo powszechne w przypadku starszych silników. Inne oznaki, na które musisz zwrócić uwagę to: zwiększony biały dym z rury wydechowej, głośniejsza praca silnika, nierówna praca silnika, niższa moc wyjściowa, zwiększone zużycie paliwa.

Pomocne mogą być również następujące wskazówki:

 

  • Najpierw możesz sprawdzić świece żarowe za pomocą multimetru. Dowiesz się, czy występuje przerwa w obwodzie, zwarcie lub czy świeca żarowa jest w dobrym stanie. Jest to proste rozwiązanie, które można wykonać bez wyjmowania świec żarowych;
  • Po drugie, świece żarowe zwykle po kolei osiągają granicę zużycia. Jednorazowa wymiana całego zestawu kosztuje mniej niż wielokrotna wymiana pojedynczych uszkodzonych świec żarowych.

Jak wybrać świecę żarową wymagającą wymiany?

Wybór i zakup odpowiedniej świecy żarowej może być uciążliwy. Na rynku dostępne są setki różnych produktów i ustalenie, która świeca żarowa pasuje do naszego samochodu, może być trudne.

 

Potrzebne są rozwiązania, które pomogą nam szybko, niezawodnie, a jednocześnie będą najlepsze i ekonomiczne dla naszego silnika.

 

Odpowiedzią mogą być np. świece żarowe Iskra. Zaprojektowane są tak, aby wytrzymać ekstremalne ciśnienia i temperatury, a także zapewnić trwałość i stabilność działania bez spuchnięcia trzpienia i uszkodzenia spirali grzejnej. Do wyboru jest aż 350 referencji świec żarowych Iskra.

Na co zwrócić uwagę przy wymianie świec żarowych?

  • W większości przypadków nadmierne napięcie powoduje uszkodzenie świecy żarowej. Przed wymianą świec żarowych sprawdź cały układ elektryczny. Świece żarowe mogą się przegrzać, jeśli napięcie elektryczne jest utrzymywane zbyt długo, na skutek wadliwie działających przekaźników lub sterowników. Może to spowodować uszkodzenie spirali grzejnej lub/i stopienie pręta grzejnego.
  • Uważaj, aby nie uszkodzić wtyczki. Wykręcaj świecę żarową z głowicy cylindrów za pomocą klucza dynamometrycznego. Zrób to powoli i zwróć uwagę na wszelki opór. Nie próbuj wkręcać na siłę, ponieważ możesz uszkodzić świecę żarową. To poważny błąd, który może drogo kosztować.
  • Wyczyść otwór na świecę przed zamontowaniem nowych. Użyj zestawu rozwiertaków do usunięcia ewentualnych nagarów, aby zapobiec przedwczesnemu uszkodzeniu świecy żarowej.
  • Wkręć ręcznie nową świecę żarową do oporu.
  • Ustaw klucz dynamometryczny na prawidłowy moment dokręcania.

Dodatkowo zwróć uwagę na dwie rzeczy. Niedostateczne dokręcenie świecy żarowej może prowadzić do przedmuchu spalin i słabej wydajności elektrycznej. Przekręcenie świecy żarowej powyżej zalecanego momentu obrotowego może spowodować uszkodzenie korpusu (zagniecenie szczeliny powietrznej) świecy żarowej.

 

Źródło: Inter Cars

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).