Jak skonstruowane są światła w SEAT-ach?

person Adrian Januszkiewicz 11/12/2018

Odpowiednie światła samochodowe to niezbędny element, który wpływa na bezpieczeństwo na każdej drodze - dlatego tak ważny jest odpowiedni proces ich projektowania i testowania.

Wie o tym SEAT, który tworząc oświetlenie do swoich nowych modeli, zaprasza do współpracy projektantów i inżynierów, którzy pracują nad nimi ponad trzy lata. Tyle czasu trwa wykonanie niezbędnych testów i weryfikacji reflektorów, które zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo za kierownicą.

Dialog sztuki i techniki

Rozwijając technologie świateł, nieustannie pozostajemy w kontakcie z działem projektowania. Zamieniamy estetyczne idee w matematyczną dokładność. Carlos Elvira kierownik zespołu oświetlenia i sygnalizacji w SEAT
W przypadku SEAT-a Tarraco chcieliśmy, aby jego światła komunikowały to, w jaki sposób rozumiemy dziś inteligencję, technologię i emocje, które powinny towarzyszyć kierowcom. Tony Gallardo odpowiedzialny za projektowanie elementów zewnętrznych

300 symulacji

Zespół ds. oświetlenia i sygnalizacji wykorzystuje symulacje 3D do tworzenia nowych mechanizmów. Żywotność projektów jest zapewniona poprzez wykonanie nawet 300 symulacji na jeden model. Po zatwierdzeniu fazy wirtualnej, budowany jest model, który następnie jest używany do wstępnych testów umożliwiających weryfikację rozkładu, konsystencji i intensywności światła.

Widoczność w każdych warunkach

Centrum Techniczne SEAT-a wyposażone jest w 40-metrowy utwardzony tunel oświetleniowy. Umożliwia on odtworzenie autentycznych warunków jazdy w nocy. Carlos Elvira za kierownicą Tarraco testuje różne światła i weryfikuje ich intensywność za pomocą fotometru. Ponadto ważne jest odpowiednie wypoziomowanie reflektorów. Nie powinny być one idealnie proste oraz układać się w ostrą linię, ponieważ prowadzi to do zmęczenia wzroku kierowcy.

Wiele osób pyta, czy kąt wiązki światła zmienia się, gdy samochód jest w pełni załadowany. Odpowiedź brzmi: nie. Aby to sprawdzić należy przeprowadzić kilka prób z ciężarkami, np. umieszczając 350 kg w bagażniku lub usadzając w samochodzie pięć osób. Takie testy gwarantują, że kąt padania światła jest prawidłowy przez cały czas, niezależnie od tego, jak pojazd jest obciążony. Carlos Elvira

Od arktycznego mrozu do pustynnego upału

Chcąc sprawdzić, czy światła i ich funkcje będą reagować prawidłowo w różnych warunkach pogodowych, w fazie testów sprawdza się je w ekstremalnych temperaturach od -40 do 90 st. Osiąga się je w specjalnej komorze klimatycznej, w której odtwarzane są różne warunki ciepła, wilgotności i zimna. Co więcej, prototypy przemierzają ponad 30 tysięcy kilometrów pomiędzy odległymi miejscami na Ziemi, a nawet dwa lata spędzają na pustyniach, w celu sprawdzenia ich działania w różnych warunkach pogodowych.

Żywotność LED-ów do 10 000 godzin

Średni okres użytkowania 300 źródeł światła LED, które znajdują się w modelu Tarraco, to 10 000 godzin. Zużywają one połowę mniej energii niż żarówki halogenowe.

Systemy oświetleniowe przeszły ogromną ewolucję jeśli chodzi o ich komfort i bezpieczeństwo. Dzisiejsza technologia emituje światło, które jest o wiele chłodniejsze i wyraźniejsze, przypominając słoneczne światło w pogodny dzień. Otwiera to szeroką gamę możliwości, uwzględniając również to, że dzięki diodom możemy dziś całkowicie przebudowywać projekty opraw oświetlenia. Carlos Elvira

 

Źródło: SEAT

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl