Jak polscy kierowcy (nie) przygotowują się do jesieni? | MOTOFAKTOR

Jak polscy kierowcy (nie) przygotowują się do jesieni?

person Adrian Januszkiewicz 21/09/2021

Mechanicy z sieci ProfiAuto Serwis przedstawiają najczęstsze błędy w przygotowaniu auta do jazdy jesienią.

Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji*, najwięcej wypadków śmiertelnych na polskich drogach w 2020 roku (11,7%) zdarzyło się w październiku. Pod kątem niesprawności technicznej pojazdu, aż 58% wszystkich zdarzeń w poprzednich 12 miesiącach spowodowanych było brakami w oświetleniu. Na drugim miejscu w tej kategorii znalazł się zły stan ogumienia (17,1%). Jak wskazują eksperci ProfiAuto, wielu dramatów prawdopodobnie można by uniknąć szczególnie jesienią, gdyby kierowcy stosowali się do kilku prostych zasad i zadbali m.in. o właściwą cyrkulację powietrza w kabinie samochodu, ustawienie świateł czy odpowiednio wczesną wymianę ogumienia.

Klimatyzacja poprawia komfort jazdy nie tylko podczas upału

Podstawą w jesiennym okresie jest dobra widoczność. Tymczasem polscy kierowcy często zapominają
o zadbaniu o dobry stan piór wycieraczek, wymianę filtra kabinowego, zimowy płyn do spryskiwaczy czy sprawną klimatyzację. Podczas deszczowej pogody lub pierwszych mrozów, to właśnie te elementy znacznie zwiększają nasze bezpieczeństwo na drodze.

Wielu kierowców nadal ma problem ze zrozumieniem zasad działania klimatyzacji. Korzystają często z zamkniętego obiegu, natomiast jego użycie ma sens wtedy, gdy na przykład jedzie przed nami kopcący spalinami samochód lub poruszamy się w tunelu. Jednak gdy w samochodzie jest wilgotno, należy koniecznie go wyłączyć. Jeśli tego nie zrobimy, mamy gotowy przepis na zupełnie zaparowane szyby i niebezpieczną sytuację na drodze. Należy także przypomnieć kierowcom o włączeniu klimatyzacji w trakcie deszczu i ustawieniu nawiewu na szybę. „Klima” doskonale osusza powietrze, szyby nie parują, a nasze bezpieczeństwo znaczenie się poprawia. Adam Lehnort ekspert sieci ProfiAuto

 

W słoneczne dni warto także porządnie wywietrzyć wnętrze samochodu, zadbać o drożność kanałów wentylacyjnych oraz oczyścić z liści i zalegającego brudu podszybia. Zbierająca się wilgoć wewnątrz pojazdu oraz mokre dywaniki (które warto wymienić na okres jesienno-zimowy na gumowe) powodują, że szyby zaparują już po pierwszych minutach jazdy. To najtańszy i najprostszy sposób na zwiększenie komfortu podróży i tym samym bezpieczeństwa.

Złe ogumienie i opony całoroczne

Kolejki u wulkanizatorów to zwyczajowy obrazek w Polsce po pierwszych opadach śniegu. Dlatego warto umówić się na wymianę już w okolicach października. Mechanicy sieci ProfiAuto przypominają, że od niedawna możemy to zrobić również poprzez specjalne aplikacje, dzięki którym umówimy się na wymianę opon na konkretny dzień i godzinę, bez konieczności wielokrotnego wydzwaniania do okolicznych serwisów bądź ustawiania się w niekiedy kilkugodzinnych kolejkach.

 

Zdarza się również, że nie wymieniamy ogumienia ze względu na oszczędność, która w ogólnym rozrachunku jest tylko pozorna. O ile bowiem na oponie zimowej w miarę bezpiecznie przejeździmy cały rok, o tyle opona letnia nie daje sobie w żaden sposób rady w warunkach zimowych, a podróż na takim ogumieniu staje się bardzo niebezpieczna i nieodpowiedzialna.

Pomimo coraz łagodniejszych zim, wymiana opon na sezonowe to w naszym kraju absolutna konieczność. W temperaturach około siedmiu stopni Celsjusza i niższych, guma w letnich oponach traci swoje właściwości trakcyjne, a układ bieżnika pozwala jedynie na odprowadzanie wody, a nie wgryzanie się w śnieg, jak ma to miejsce w przypadku opony zimowej. W wyniku tego w krytycznej sytuacji możemy na przykład nie zdążyć wyhamować przed samochodem wyposażonym w ogumienie zimowe, nie wyminąć auta jadącego przed nami lub nie zahamować przed pieszymi na pasach. Należy także uważać decydując się na opony całosezonowe, które nie są dobrym wyborem dla wszystkich. Nie polecamy ich kierowcom podróżującym w góry, poza ośrodki miejskie oraz tym ze sportowym zacięciem. Są one natomiast dobrą alternatywą dla poruszających się niewielkimi samochodami w mieście. Adam Lehnort

Nieprawidłowe oświetlenie – zmora kierowców i pieszych

Jazda w deszczu – szczególnie po zmroku – to jedne z najgorszych warunków drogowych dla każdego kierowcy. W tym przypadku jedną z głównych ról w zakresie naszego bezpieczeństwa gra prawidłowe oświetlenie. Niestety według badań sieci ProfiAuto, nawet 25% kierowców porusza się po drogach z nieprawidłowo ustawionymi reflektorami.

Samochód, który podczas niesprzyjających warunków oślepia, daje zbyt słabą wiązkę światła lub ma sprawny tylko jeden reflektor, jest bezpośrednim zagrożeniem dla bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Sprawdzenie prawidłowego ustawienia reflektorów to tymczasem zaledwie kilka chwil w serwisie. W przypadku starszych modeli warto również zadbać o regenerację zmatowiałych kloszy, którą można wykonać nawet samodzielnie, przy użyciu specjalnych środków dostępnych w większości sklepów motoryzacyjnych. Adam Lehnort

 

Eksperci sugerują, by zawsze mieć ze sobą także zapas w postaci pełnego kompletu odpowiednich żarówek. Należy pamiętać, że powinny one pochodzić od renomowanych producentów i pasować do konkretnego modelu. Stosowanie złej jakości zamienników, żarników ksenonowych do zwykłych halogenów czy nakładek zmieniających kolor reflektora, to prosta droga do mandatu, a w skrajnych przypadkach – do wypadku, pomijając już zatrzymanie dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli.

*źródło: KOMENDA GŁÓWNA POLICJI, BIURO RUCHU DROGOWEGO – RAPORT: „WYPADKI DROGOWE W POLSCE W 2020 ROKU”, s. 14, s. 33 https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

 

Źródło: ProfiAuto

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).