Jak działa samochód autonomiczny

person Joanna Piszcz 26/01/2018

Na naszych oczach dokonują się przełomowe zmiany w motoryzacji.

Zarówno wielkie koncerny, obecne na rynku od wielu lat, jak i nowo powstające, ambitne startupy, uczestniczą w wyścigu technologicznym, którego celem jest stworzenie pierwszego, w pełni autonomicznego samochodu.

 

Nad pojazdami w pełni samosterującymi pracują m.in. GoogleUberApple i Tesla, ale już dziś najnowszy Mercedes klasy E potrafi jeździć w dużym stopniu autonomicznie. Autopilot w Audi A8 potrafi natomiast całkowicie przejąć kontrolę nad autem podczas jazdy na autostradzie. Systemy takie jak “asystent parkowania” właściwie spowszedniały i są dostępne w wielu modelach takich marek jak Renault, Toyota, Volvo czy Hyundai. Samochodów prawdziwie samosterujących, na tzw. 4 poziomie autonomiczności, jeszcze nie można kupić w salonach, ale najprawdopodobniej zostaną wprowadzone do sprzedaży w przyszłej dekadzie.

 

Według zapowiedzi, Ford zamierza dysponować takim pojazdami do 2021 r., podobne ramy czasowe wyznaczyło m. in. Volvo, alians Renault-Nissan-MitsubishiBMW czy DaimlerGeneral Motors zamierza wypuścić na ulice flotę autonomicznych taksówek już w 2019 r. Obecnie, odpowiednie technologie znajdują się w fazie testów.

Pojazdy samosterujące mają zrewolucjonizować nasze życie. Zwiększyć komfort podróżowania i bezpieczeństwo pasażerów, a także przyczynić się do redukcji korków i poprawy stanu środowiska. Wyzwaniem jest dopracowanie technologii i uregulowanie prawne tego rynku. Jan Wiśniewski Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych

Niemcy w tym roku przyjęły przepisy pozwalające samojeżdżącym pojazdom poruszanie się po drogach publicznych. Kraj takich koncernów jak BMWVolkswagen i Daimler narzucił jednak pewne ograniczenia, które mają zagwarantować, że testy autonomicznych pojazdów będą bezpieczne. Człowiek musi być obecny w takim samochodzie i być gotowy do przejęcia kierownicy, gdy zaistnieje taka potrzeba. Nie musi jednak patrzeć cały czas na drogę. Każdy pojazd musi być wyposażony w czarną skrzynkę, która nagrywa całą jazdę i rejestruje, kto w danym momencie kieruje pojazdem – człowiek czy maszyna. Kwestię pojazdów autonomicznych w Polsce ma uregulować ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która ma wejść w życie w przyszłym roku.

 

W polskiej ustawie o elektromobilności, znalazły się regulacje dotyczące wykorzystania dróg na potrzeby prac badawczych nad pojazdami autonomicznymi.

Poziomy autonomiczności

Poziom 1 – jazda ze wsparciem: system wspomaga wybrane elementy jazdy, np. zachowanie odległości między samochodami. Kierowca musi non stop nadzorować ruch autapojazdu.

 

Poziom 2 – jazda częściowo zautomatyzowana: kierowca w określonych przypadkach może przekazać prowadzenie pojazdu na rzecz systemu, jednak powinien stale kontrolować jazdę; przykładem tego rodzaju autonomii jest asystent jazdy w korkach, który samodzielnie hamuje i przyspiesza do określonej prędkości.

 

Poziom 3 – jazda wysoce zautomatyzowana: kierowca nie musi stale nadzorować prowadzenia pojazdu, system samodzielnie rozpoznaje swoje granice, czyli punkt, w którym warunki otoczenia nie mieszczą się już w zakresie jego działania – kierowca musi być wtedy gotowy na szybkie przejęcie kontroli nad pojazdem. Pierwszym modelem tego typu jest Audi A8.

 

Poziom 4 – jazda w pełni zautomatyzowana: kierowca może przekazać systemowi całkowite prowadzenie auta, jednak w określonych warunkach może zaistnieć potrzeba, aby przejął nad nim kontrolę. Jeżeli nie odpowiada na wezwania systemu, samochód jest w stanie automatycznie przerwać podróż, np. parkując w bezpiecznym miejscu. Na rynku nie ma samochodów na tym poziomie autonomiczności.

 

Poziom 5 – jazda autonomiczna: system przejmuje pełną kontrolę nad poruszającym się pojazdem, w żadnej sytuacji nie potrzebuje pomocy człowieka. Kierownica i pedały są zbędne. Na rynku nie ma samochodów na tym poziomie autonomiczności.

Źródło: Enmaro

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl