Jak dbać o amortyzatory w okresie zimowym?

person Redakcja 29/11/2019

Bez względu na porę roku każde auto powinno mieć w pełni sprawne amortyzatory. Zimą łatwiej je uszkodzić, nawet miękkim śniegiem.

Większość kierowców przygotowując samochód do zimy poprzestaje na wymianie opon. To bardzo ważne, ale nie spełnią one swojego zdania, jeśli zaniedbamy współpracujące z kołem podzespoły. Takim łącznikiem z nadwoziem samochodu są amortyzatory. W głównej mierze odpowiadają za odpowiedni docisk kół do nawierzchni drogi, a tym samym zachowanie trakcji pojazdu. Nawet niewielkie uszkodzenie czy zużycie ma wpływ na długość drogi zatrzymania. Dlatego zawsze warto, przy sezonowej wymianie opon, optycznie ocenić stan zawieszenia.

Charakterystycznym objawem niesprawnego amortyzatora jest widoczne zabrudzenie na jego obudowie. Świadczy to o uszkodzeniu mechanicznym, którego następstwem jest wyciek oleju. Pogarsza się przez to siła tłumienia, co przy mocniejszym wciśnięciu hamulca bądź na oblodzonej drodze może przyczynić się do zaskakującej utraty kontroli nad samochodem. Andrzej Wojciech Buczek doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce

 

Każdy amortyzator powoli traci swoje fabryczne właściwości, przez co podczas codziennej eksploatacji kierowca nie odczuwa zachodzących zmian. Specjaliści z Bilstein zalecają więc przeprowadzenie pełnej kontroli zawieszenia każdorazowo po przebiegu 20 tysięcy kilometrów.

 

Do szybszego ich zużycia przyczyniają się sami kierujący. Wystarczy wjeżdżanie w nierówności drogi, szybkie pokonywanie progów zwalniających czy dynamiczny podjazd pod krawężnik. Lista tych pułapek wydłuża się w okresie zimowym. Wyżłobione koleiny, próby przejazdu przez zaspę, ukryte pod śniegiem dziury także prowadzą do uszkodzeń zawieszenia.

 

Amortyzatory to szczelne konstrukcje, odporne na działanie dużych różnic temperatur otoczenia, więc mróz im nie zaszkodzi. Zbierający się stopniowo w nadkolach śnieg – już tak.

Po pierwsze blokuje skręt koła, a kierowca musi użyć więcej siły, aby pokonać ten opór. Takie naprężenia poprzeczne nie pozostają obojętne dla amortyzatorów, które zostały zaprojektowane do pracy w fazie dobicia i odbicia. Po drugie śnieg to woda, a ta w dłuższym czasie zawsze jest przyczyną korozji. Dlatego należy systematycznie usuwać zalegający śnieg nie tylko z karoserii, ale też i podwozia samochodu. Tu dodatkowo miesza się on z solą używaną do posypywania drogi. Andrzej Wojciech Buczek

 

Źródło: Bilstein

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).