Jacek Dziadkowiec: Praca z myślą o kliencie | MOTOFAKTOR

Jacek Dziadkowiec: Praca z myślą o kliencie

Z Jackiem Dziadkowcem, Automotive Aftermarket Managerem firmy NTN-SNR w Polsce, w Czechach i na Słowacji, rozmawiał Leszek Kadelski.

Jaki to był rok w porównaniu do ubiegłego?

Wybuchowy można powiedzieć – eksplozja nastąpiła późną wiosną i trwa do teraz. Branża automotive aftermarket w Polsce kolejny rok kończy na  większym lub  mniejszym, ale jednak  plusie. Jak co roku zresztą.

Czy to znaczy, że kryzys się skończył?

Prawdziwego kryzysu, takiego jaki przetoczył się  przez Europę zachodnią, to nasza branża w Polsce tak naprawdę nie odczuła przez cały okres 22 lat po transformacji.  Oczywiście, zdarzyło się w tym czasie kilka spektakularnych upadków, ale nawet ten ostatni w Gdyni z kryzysem niewiele miał wspólnego.

 

Pamiętam bardzo trudną sytuację dystrybutorów w sektorze ciężarowym w latach 2008-2010, spowodowaną dekoniunkturą w transporcie międzynarodowym, ale czy nawet wtedy, w tak trudnym okresie, ktoś ogłosił bankructwo? Nie przypominam sobie. Polscy przedsiębiorcy, właściciele firm współpracujących z nami, dostawcami, wypracowali w sobie w ciągu tych ostatnich 20 lat instynkty przetrwania i zwycięstwa. Z ekonomicznego punktu widzenia, możemy mówić o zdolnościach przystosowawczych do zmieniającego się bardzo dynamicznie otoczenia zewnętrznego, umiejętności pracy na niskich kosztach (mimo wciąż rosnących kosztów pracy), szybkości działania i w końcu innowacyjności. Europejscy wielcy gracze dawno przestali myśleć o wejściu na nasz rynek, wybrali więc rynki Europy południowej i…. nawet tam przegrywają z naszymi firmami. Dlatego jestem spokojny o rozwój polskiego aftermarketu w kolejnych latach, a mamy jeszcze tyle do zrobienia.

Rok 2013 jest podobno rokiem anomalii pogodowych. W pierwszym kwartale zima nie chciała się skończyć, a media pisały o "małej epoce lodowcowej". Z kolei w czwartym kwartale zima zaczęła się wyjątkowo późno. Czy pogoda miała przełożenie na wyniki NTN-SNR w Polsce w tym roku?

Media wywołały panikę w 2008, media odtrąbiły kilka dni temu koniec kryzysu, media ogłosiły epokę lodowcową w Q1, ale jednocześnie biją na alarm, bo klimat się dramatycznie szybko ociepla… Jasnym jest, że to co czytamy, słyszymy w radiu czy widzimy w telewizji, ma wpływ na nasze zachowania, również na te związane z obsługą naszych samochodów. Cieszę się jednak, że Polacy kierują się zdrowym rozsądkiem i charakteryzują się zdolnością realnego interpretowania rzeczywistości.

 

Oczywiście siłą rzeczy, śnieżna zima powoduje spadek średniej liczby kilometrów przejeżdżanych w ciągu miesiąca, a co za tym idzie, spada zapotrzebowanie na łożyska, które się po prostu nie kręcą i nie zużywają, gdy auto stoi. Na szczęście nasz polski park pojazdów jest coraz nowocześniejszy i młodszy a nasze coraz lepsze drogi w okresie zimowym utrzymane są na niezłym poziomie, co sprawia że polscy kierowcy zimą również jeżdżą zdecydowanie więcej niż kiedyś. Podsumowując – wpływ pogody na moje wyniki oceniam na góra 30 proc.

NTN-SNR ma kilka różnych grup produktowych - jak rozkładały się akcenty między nimi w 2013 roku? Czy na coś konkretnego popyt rósł, a na coś malał? Czy może to Pan uzasadnić?

Nasza oferta jest bardzo szeroka i wciąż wzbogacana o nowe produkty. Przypomnę co można w niej znaleźć: zestawy łożysk kół, łożyska pojedyncze skrzyń biegów, kompresorów klimatyzacji, górnych mocowań amortyzatorów, tylnej belki zawieszenia, zestawy mocowań amortyzatorów , elastyczne koła pasowe wału korbowego, rolki napinające i prowadzące zarówno w układzie rozrządu jak i osprzętu silnika, zestawy rozrządu z paskiem i pompą wody oraz zestawy tarcz hamulcowych ze zintegrowanym łożyskiem.  Dziś ponad połowę naszego przychodu realizujemy w zestawach łożysk, jednak pragnę podkreślić, że nasi Klienci zauważyli już gigantyczny potencjał jaki tkwi w naszych pozostałych produktach. Coraz chętniej sięgają więc po produkty dedykowane do samochodów nie-francuskich. Mechanicy chętnie montują nasze zestawy rozrządu z paskiem Dayco, które gwarantują jakość pierwszego montażu. Popyt  rośnie bardzo dynamicznie , może dlatego że wcześniej  NTN-SNR nie istniał zbyt mocno w świadomości naszych klientów.

Jak ocenia Pan świadomość marek NTN-SNR wśród polskich mechaników?

Zdecydowanie większą świadomość marki SNR odnotowujemy wśród warsztatowców specjalizujących się w obsłudze samochodów francuskich. Siła dwóch marek NTN-SNR daje nam możliwość dotarcia do zdecydowanie szerszego grona odbiorców – także tych naprawiających samochody niemieckie czy azjatyckie. Naszym priorytetem jest budowanie wśród mechaników świadomości obu marek równolegle. Już wkrótce dotrzemy ze szkoleniami  technicznymi  bezpośrednio do warsztatów, to z pewnością przełoży się mocniej na postrzeganie naszej firmy jako konkurencyjnej  i kompetentnej.

Skąd decyzja o inwestycji w szkolenia?

Widzimy taką konieczność, dlatego poszerzamy nasz zespół właśnie o osobę dedykowaną do działu technicznego. Chcemy docierać nie tylko do warsztatów, ale również do ludzi młodych, dopiero uczących się zawodu mechanika – włączyliśmy się do projektu „Młode kadry” realizowanego przez Inter Cars. Błędy montażowe stanowią przyczynę ok. 90 proc. wszystkich reklamacji, więc nie ma wątpliwości, że musimy zrobić wszystko aby całą naszą wiedzę techniczną przekazać klientom warsztatowym.

 

Skłonność do działania szablonowego, schematyczność  czyli po prostu rutyna, bardzo często gubi naszych drogich mechaników. Trzeba bowiem pamiętać, że zmieniająca się technologia i nowe rozwiązania techniczne wymagają stosownych narzędzi, a tych bardzo często w wielu warsztatach brakuje, więc naprawy nierzadko odbywają się niezgodnie ze sztuką. NTN-SNR współpracuje ściśle z inżynierami firmy HAZET, jednego z wiodących producentów specjalistycznych narzędzi warsztatowych. W czasie naszych szkoleń technicznych, przybliżamy narzędzia dedykowane produktom NTN-SNR,  dzięki którym proces wymiany staje się sprawniejszy i szybszy.

Jak ocenia Pan współpracę z dystrybutorami w Polsce?

Kluczowymi  aspektami decydującymi o dobrych relacjach z partnerem handlowym jest wzajemne zaufanie, szacunek, przejrzystość warunków współpracy oraz zwykła ludzka dobra wola. Jestem dumny, że nasze wzajemne relacje oparte są właśnie na takich fundamentach, przez co nasza współpraca układa się rewelacyjnie.  Sieć dystrybucji  NTN-SNR opiera się z jednej strony na polskich firmach będących członkami międzynarodowych grup zakupowych takich jak ATR (Inter Cars), Group Auto Union (GAU Polska) czy Temot International (Moto-Profil), z drugiej – na silnych firmach niezależnych takich jak Motogama czy Intervito. Taka sieć sprzedaży gwarantuje obu stronom stabilne wzrosty i bezpieczeństwo prowadzenia długofalowego biznesu.

 

Nasi dystrybutorzy dbają o to, by w swoich systemach katalogowych ciągle aktualizować nowości oraz wprowadzać zmiany i crossy. Wszystko po to, żeby klient mógł szybko i sprawnie zweryfikować nasz produkt i atrakcyjność ceny. ”Praca z myślą o Kliencie” to moje motto od 15 lat. O efekty takiego podejścia jestem spokojny.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).