Izolacja układu HV w „hybrydach” i „elektrykach” | MOTOFAKTOR

Izolacja układu HV w "hybrydach" i "elektrykach"

Auta hybrydowe czy elektryczne znane są z wyjątkowej bezawaryjności, ale wraz z upływem czasu i zwiększaniu się przebiegu można spodziewać się wystąpienia problemów w układzie HV.

Jednym z takich problemów jest pogarszająca się jakość izolacji w układzie HV – czy to w wyniku starzenia się, czy też z powodu usterki lub mechanicznego uszkodzenia. W każdym samochodzie hybrydowym czy elektrycznym sieć HV (wysokiego napięcia) jest odizolowana od sieci 12 V i od masy nadwozia.

 

Jakość izolacji układu HV od masy nadwozia jest monitorowana przez układ sterowania – najczęściej przez sterownik układu hybrydowego lub sterownik zarządzający pracą akumulatora wysokowoltowego. Jakość izolacji musi być monitorowana w celu zapewnienia bezpiecznego użytkowania takiego pojazdu.

 

W przypadku wykrycia problemów z izolacją system dezaktywuje część układu lub cały system, w zależności od obszaru, gdzie stwierdzony został problem.

 

Obszar usterki może być wskazany przez odpowiedni kod diagnostyczny lub ogólną informację o usterce izolacji układu HV.

 

Poniżej przykładowy rysunek sieci i komponentów układu HV.

Rysunek sieci i komponentów układu HV

W zależności od przypadku sprawdzamy jeden komponent lub wszystkie komponenty w systemie. Należy pamiętać, żeby do pracy przy pojazdach hybrydowych elektrycznych używać aktualnych procedur serwisowych/diagnostycznych dostarczanych przez producenta samochodu, narzędzi spełniających jego wymagania. Trzeba również stosować się do wszelkich procedur związanych z bezpieczeństwem (osobiste i techniczne środki bezpieczeństwa opisane w dokumentacji serwisowej do pojazdu, na którym będą przeprowadzone prace).

 

Osoba pracująca przy pojeździe z układem HV musi mieć odpowiednie kwalifikacje i przejść właściwe szkolenia.

 

WAŻNE!

 

Praca przy samochodach elektrycznych/hybrydowych powinna być wykonywana przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i szkolenia, a wszelkie czynności muszą być przeprowadzane zgodnie z wytycznymi producenta samochodu.

Pomiar izolacji

Do pomiaru izolacji Bosch oferuje megaomomierz FSA 050. Jest to wysokiej klasy tester izolacji i wysokiego napięcia, który może być z powodzeniem używany do testowania jakości izolacji układu HV w pojazdach hybrydowych czy elektrycznych.

 

Proszę pamiętać, że sposób wykorzystania tego testera (napięcie testowe, czas pomiaru) będzie opisany w dokumentacji serwisowej konkretnego pojazdu. Poniższe opisy są jedynie ogólnymi przykładami zastosowania testera FSA 050 przy pomiarach jakości izolacji.

Testowanie uzwojeń maszyny elektrycznej

Samochody hybrydowe/elektryczne są wyposażone w trójfazowe silniki prądu przemiennego z wirnikiem z magnesami trwałymi. Kontrolując silnik elektryczny, mierzymy jakość izolacji uzwojeń od obudowy wirnika.

 

Napięcie testowe, czas pomiaru i rezystancja izolacji zależą od konkretnego pojazdu. Z reguły przykładamy napięcie minimum 500 V, pomiar ma trwać przynajmniej 5 sekund, a zmierzona minimalna rezystancja izolacji to kilkadziesiąt MΩ.

Kontrola rezystancji uzwojeń

Poza pomiarem jakości izolacji sprawdzamy, jaka jest rezystancja uzwojeń maszyny elektrycznej.

 

Ze względu na niewielką rezystancję uzwojeń, od kilkunastu do kilkudziesięciu mΩ, i niewielką tolerancję, do pomiaru używamy miliomomierza i wykonujemy go w temperaturze pokojowej lub korygujemy zmierzoną rezystancję w zależności od aktualnej temperatury uzwojeń według wzoru z dokumentacji producenta samochodu.

Testowanie przewodów układu HV

Przewody układu HV (pomarańczowy kolor izolacji) znajdują się pomiędzy takimi komponentami jak akumulator wysokowoltowy, inwerter, kompresor klimatyzacji a silnikiem/silnikami elektrycznymi.

 

Co do zasady, przewody powinny być kontrolowane po odłączeniu od takich komponentów jak inwerter, chyba że w dokumentacji technicznej jest napisane inaczej.

 

Test przewodów układu HV polega na sprawdzeniu rezystancji izolacji od masy nadwozia (ekranu przewodu połączonego z masą nadwozia), sprawdzeniu, czy nie ma przebicia pomiędzy żyłami przewodu i ciągłości przewodu. Do testowania przewodów układu HV używamy megaomomierza. Napięcie testowe dobierane jest według danych z dokumentacji serwisowej pojazdu.

 

Opisane powyżej testy dotyczą niektórych czynności diagnostycznych wykonywanych przy diagnozie pojazdu wyposażonego w układ HV.

 

Jeszcze raz warto przypomnieć, że bezpieczną pracę przy samochodach hybrydowych/elektrycznych zapewniają odpowiednie szkolenia i kwalifikacje, stosowanie procedur diagnostycznych/bezpieczeństwa opisanych w dokumentacji technicznej producenta samochodu i używanie technicznych/osobistych środków ochrony.

 

Treść artykułu pochodzi z magazynu Bosch Autospec.

 

Autor: Tomasz Miluski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).