Irydowe świece zapłonowe Iridium IX | MOTOFAKTOR

Irydowe świece zapłonowe Iridium IX

NGK Spark Plug wyjaśnia jak świece Iridium IX umożliwiły zrobienie kolejnego milowego kroku w technologii świec zapłonowych dla szerokiej gamy silników.

Motocykliści, kierowcy samochodów zabytkowych czy właściciele łodzi mogą preferować różne środki transportu, ale wszyscy chcą tego samego: niezawodnego rozruchu i tysięcy kilometrów bezproblemowej jazdy. Takie były założenia stojące za wprowadzeniem Iridium IX przez NGK Spark Plug – aby na rynku wtórnym udostępnić najnowszą wersję świecy zapłonowej o najwyższej wydajności wykonaną w technologii irydowej – również do zastosowania w starszych modelach motocykli i samochodów, które nie były wyposażone fabrycznie w świece irydowe, ponieważ takie nie istniały w tamtym czasie.

Moc dla jednośladów

Dostrzegając szczególne zapotrzebowanie na modernizację w sektorze pojazdów dwukołowych w 2006 r. firma NGK Spark Plug wprowadziła technologię Iridium IX, zwłaszcza dla motocykli.

 

Jak wyjaśnia Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe w NGK Spark Plug Europe, celem była pomoc motocyklistom w osiągnięciu znacznie lepszej wydajności ich motocykli, zarówno na drodze, jak i na torze.

Motocykle są często wyposażone w standardowe niklowe świece zapłonowe będące częścią oryginalnego wyposażenia. Jednak wyjątkowa wytrzymałość i trwałość irydu daje możliwość zwiększenia niezawodności i wydajności zapłonu. Dzięki Iridium IX – skrót od „Iridium IXtreme” - mogliśmy zapewnić kierowcom lepszy zapłon, wydajniejszy nawet niż w przypadku platyny. Mogą również cieszyć się płynniejszą, bardziej ekonomiczną jazdą.

- Dawid Pauszek

 

Aby stworzyć nową technologię, inżynierowie NGK Spark Plug zaprojektowali ultra cienką końcówkę ze stopu irydu o średnicy 0,6 mm, przyspawaną laserowo do centralnej elektrody świecy. Obie: cieńsza irydowa elektroda środkowa oraz ścięta stożkowo elektroda masy utrzymywały niskie napięcie zapłonowe i zmniejszały obciążenie cewki zapłonowej, jednocześnie wytwarzając silną iskrę. Ponadto utrzymywana stała odległość między elektrodami pozwoliła uniknąć wypadania zapłonu.

Opracowaliśmy również przeciwosadowy rowek pierścieniowy, aby zanieczyszczenie świecy nagarem stało się przeszłością. Dzięki temu zimny rozruch stał się bezproblemowy, jednocześnie zapewniając najlepsze osiągi przy jeździe z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, która jest szczególnie wymagająca dla motocykli.

- Dawid Pauszek

 

Korzystnym efektem ubocznym zastosowania innowacyjnego materiału był wpływ irydu na żywotność świecy zapłonowej.

Iryd jest jednym z najtrwalszych metali na świecie: około sześć razy twardszym niż platyna. Przy bardzo wysokiej temperaturze topnienia wynoszącej 2450ºC jest wyjątkowo odporny na erozję iskrową. W rezultacie żywotność elektrod irydowych w naszych świecach zapłonowych IX jest znacznie dłuższa w porównaniu z elektrodami świec niklowych. Jest to opłacalna inwestycja dla każdego motocyklisty, którego maszyna nie jest jeszcze wyposażona w oryginalne irydowe świece.

- Dawid Pauszek

Iryd dla starszych modeli samochodów

W krótkim czasie firma NGK Spark Plug rozszerzyła zastosowanie technologii Iridium IX , aby zwiększyć moc również pod maską samochodów zabytkowych.

Iridium IX oferuje doskonałą możliwość modernizacji starszych samochodów, a także niektórych nowszych. Zamontowanie tych świec zapłonowych jako zamienników gwarantuje kierowcom starszych samochodów niezawodność zapłonu za pierwszym razem, brak wypadania zapłonu i najdłuższy możliwy okres użytkowania - bez zanieczyszczenia nagarem.

- Dawid Pauszek

 

Dawid Pauszek jest właścicielem zabytkowego Trabanta P601 R2 z 1977 roku, a także kilku japońskich motocykli z początków lat 80-tych.

Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem po zakupie samochodu i motocykli, była wymiana świec zapłonowych na zmodernizowane Iridium IX. Teraz samochód znacznie lepiej odpala i wkręca się na wysokie obroty oraz zniknął problem z tzw. "zalewaniem świecy". To samo dotyczy moich motocykli, które są uruchamiane bardzo sporadycznie.

- Dawid Pauszek

Więcej życia na falach

Z zalet Iridium IX można korzystać także na wodzie. Zaawansowane technologicznie świece zapewniać mają warsztatom i właścicielom łodzi prosty sposób na zwiększenie wydajności prawie każdego silnika jednostki pływającej.

Ponieważ konstrukcja elektrod świec Iridium IX zmniejsza napięcie potrzebne do wytworzenia silnej iskry i wydłuża żywotność świecy, są one idealne do stosowania na morzu lub wodach śródlądowych. Silniki łodzi łatwiej się uruchamiają, lepiej działają i płynniej przyspieszają.

- Dawid Pauszek

 

Korzyści dotyczą nie tylko szybkich rejsów. Świece zapłonowe Iridium IX poprawiać mają także reakcję pływających w wolniejszym tempie barek kanałowych, jednostek pływających na terenach zalewowych oraz w portach lub marinach. Dzieje się tak dlatego, że przeciwosadowy rowek pierścieniowy ma zapobiegać osadzaniu się nagaru, który często gromadzi się na niklowych świecach łodzi przy niskich prędkościach.

Ulepszone świece NGK Iridium IX zapewniają znakomitą wydajność, sprawność i niezawodność motocykli, samochodów zabytkowych i łodzi, zarówno w sportach motorowych, jak i podczas codziennych podróży. Warto spróbować!

- Dawid Pauszek

 

Źródło: NGK Spark Plug

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).