Interaktywne reflektory i tylne lampy zwiększą bezpieczeństwo

person Adrian Januszkiewicz 22/10/2018

W przyszłości systemy oświetlenia będą wyświetlać hologramy 3D na drodze i w wirtualnej przestrzeni.

Innowacyjna technologia systemów oświetlenia w przyszłych modelach Volkswagena ma jednocześnie wpływać na poprawę bezpieczeństwa i otwierać drzwi do coraz bardziej spersonalizowanego wyglądu pojazdów. Podczas międzynarodowych warsztatów Volkswagen zaprezentował w jaki sposób systemy oświetlenia będą w przyszłości potrafiły przekazywać informacje i zwiększać bezpieczeństwo.

 

Inżynierowie i styliści Volkswagena wykorzystują cały szereg nowatorskich technologii, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki innowacyjnej technologii systemów oświetlenia. Jednym z celów jest poprawa jakości oświetlenia w obecnie produkowanych modelach i tym samym poprawa bezpieczeństwa na drogach w jak najkrótszym czasie. Prace badawczo-rozwojowe osiągnęły punkt kulminacyjny w przypadku matrycowych LED-owych reflektorów IQ.Light stosowanych w nowym Touaregu. Reflektory te poprawiają komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą. Styliści i inżynierowie, którzy zajmują się oświetleniem patrzą także w przyszłość. Autonomiczne samochody przyszłości będą konfrontować użytkowników dróg z nową rzeczywistością na drodze, np. z sytuacjami takimi jak brak kontaktu wzrokowego z kierowcami.

Samochód testowy z zewnętrznym interfejsem HMI: informacje i ostrzeżenia dla innych użytkowników są przekazywane za pośrednictwem wyświetlaczy LCD, które zamontowano w przednich drzwiach oraz z przodu auta i na pokrywie bagażnika.

W tym miejscu wkraczają zupełnie nowe, interaktywne funkcje oświetlenia. Nowe systemy oświetlenia będą obejmowały reflektory mikro-pikselowe HD składające się z 30.000 punktów świetlnych i wysokiej jakości reflektory LED jako niedrogą alternatywę dla wciąż bardzo kosztownych świateł laserowych. Mikro-pikselowe reflektory HD jako pierwsze będą potrafiły wyświetlać informacje bezpośrednio na drodze, co jeszcze bardziej wpłynie na poprawę bezpieczeństwa.

 

Technologia ta ma umożliwić także opracowanie nowych systemów asystujących, jak “Optical Lane Assist”. Reflektory HD mogą wyświetlić pasy przed Touaregiem, aby dostarczyć kierowcy dokładną informację o szerokości dużego SUV-a (łącznie z przyczepą) i o odległości do linii wyznaczających pas ruchu, na przykład w miejscu robót drogowych. Pasy podążają przed autem również w trakcie pokonywania zakrętu. Takie i inne funkcje oświetlenia, które poprawiają bezpieczeństwo są testowane w reflektorach HD-LCD.

Interaktywne tylne światła dla poprawy bezpieczeństwa

Nowe systemy mają zrewolucjonizować również tylne światła wykonane w technologii LED. Dzięki nim możliwe ma być włączenie sygnału ostrzegawczego, który w niebezpiecznej sytuacji – takiej jak, na przykład, korek na autostradzie – pozwoli uniknąć zagrożenia za pomocą komunikacji między samochodami. Nowe funkcje asystujące, takie jak system „Optical Park Assist” oparty na mikrosoczewkach, mają z kolei poprawić bezpieczeństwo podczas manewrowania. System ten będzie mógł wyświetlać trasę przejazdu na drodze, aby ostrzec przechodniów.

Tunel świetlny Volkswagena skraca czas projektowania

W zakładzie w Wolfsburgu Volkswagen uruchomił własne centrum doskonalenia systemów oświetlenia. Tunel świetlny ośrodka badawczo-rozwojowego liczy 100 m długości, 15 m szerokości i 5 m wysokości. Volkswagen wykorzystuje go do m.in. symulowania sytuacji drogowych, podczas których testuje rozwiązania stosowane zarówno w dzisiejszych, jak i w przyszłych modelach. Testy można rejestrować i powtarzać. Dzięki powtarzalności warunków testów systemy mogą być porównywane i oceniane lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Centrum doskonalenia systemów oświetlenia jest również idealnym miejscem do zbadania, w jaki sposób kierowcy i piesi postrzegają światło. Tunel świetlny skrócił także czas opracowywania nowych reflektorów, świateł tylnych i oświetlenia wnętrza, ponieważ pozwala zmniejszyć liczbę czasochłonnych jazd testowych nocą. Dzięki temu postępy w rozwoju oświetlenia można prędzej wdrażać do produkcji seryjnej – szybko zwiększając bezpieczeństwo i korzyści wszystkich użytkowników dróg.

 

Źródło: Volkswagen

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl