Instrukcja montażowa KYB do przedniej osi Forda C-Max (2003-10)

person Redakcja 16/10/2019

Firma KYB prezentuje instrukcję opisującą czynności, które należy wykonać w trakcie demontażu i montażu kolumny amortyzatora w osi przedniej.

Ford C-Max (2003-10) to popularny samochód jeżdżący po drogach całej Europy. Wymiana amortyzatorów osi przedniej w tym modelu pojazdu może przysporzyć wielu problemów a popełnione błędy mogą skutkować uszkodzeniem amortyzatora oraz elementów współpracujących.

 

Poniższa instrukcja opisuje dokładnie czynności, które należy wykonać podczas prac naprawczych w trakcie demontażu i montażu kolumny amortyzatora w osi przedniej. Odpowiednia procedura naprawcza zalecana przez producenta pojazdu jest niezbędna dla prawidłowego działania i funkcjonowania całego zespołu tłumiąco-resorującego. Przewidywany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w samochodzie Ford C-Max (2003-10) wynosi około 1 h i 20 min.

 

Poniżej szczegółowa instrukcja oraz czynności jakie należy wykonać podczas demontażu i montażu kolumny amortyzatora w samochodzie Ford C-Max (2003-10):

 

  1. Zdemontuj koło.
  2. Odkręć nakrętkę mocującą łącznik stabilizatora oraz uchwyt mocowania przewodu ABS.

3. Wyjmij z gniazda mocowania przewód hamulcowy.

4. Odkręć śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy.

5. Za pomocą specjalnego narzędzia rozszerz otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy.

6. Używając wybijaka wysuń amortyzator z mocowania zwrotnicy.

7. Zaleca się, podwieszenie zwrotnicy wraz z półosią przy pomocy specjalnych zaczepów do sąsiednich elementów zawieszenia, w celu całkowitego odciążenia i zabezpieczenia przed uszkodzeniem wewnętrznego przegubu homokinetycznego.

8. Zdejmij zabezpieczenia oraz zdemontuj ramiona wycieraczek.

9. Zdejmij gumową uszczelkę maski przy podszybiu.

10. Zdejmij zabezpieczenia i zdemontuj plastikową osłonę podszybia

11. Odkręć śruby mocujące osłonę mechanizmu wycieraczek.

12. Odkręć śruby i zdemontuj zbiorniczek płynu hamulcowego.

13. Odkręć śruby mocujące mechanizm wycieraczek.

14. Wyjmij osłonę mechanizmu wycieraczek.

15. Odkręć trzy śruby mocujące kolumnę amortyzatora od góry. Przytrzymaj amortyzator jedną ręką aby nie wypadł i wyjmij od dołu całą kolumnę.

16. Wymontowaną kolumnę amortyzatora należy umieścić w odpowiednim ściskaczu (najlepiej w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą) i zdemontować wszystkie elementy. Następnie należy sprawdzić dokładnie ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.

17. Umieść nowy amortyzator KYB, sprężynę zawieszenia, górny zestaw montażowy oraz zestaw osłonowo-ochronny w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą i zmontuj całą kolumnę. Górną nakrętkę dokręć momentem (48 Nm) używając klucza dynamometrycznego.

18. Wycięcie w górnym mocowaniu, element ustalający położenie łożyska oporowego oraz trzpień pozycjonujący amortyzator w zwrotnicy muszą układać się w osi pionowej kolumny McPherson.

19. Włóż amortyzator od dołu i przytrzymując go jedną ręką przykręć trzy górne śruby mocujące. Pamiętaj aby dokręcić je tylko wstępnym momentem.

20. Użyj podnośnika hydraulicznego aby odpowiednio wpasować amortyzator w otwór mocowania w zwrotnicy.

21. Wyjmij element rozszerzający otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy.

22. Wkręć śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy stosując na jej gwint specjalistyczny klej . Śrubę należy dokręcić momentem (90 Nm) używając klucza dynamometrycznego.

23. Zamontuj łącznik stabilizatora wraz z uchwytem przewodu ABS. Nakrętkę dokręć momentem (50 Nm) używając klucza dynamometrycznego.

24. Wepnij przewód hamulcowy w uchwyt mocowania.

25. Po założeniu koła i opuszczeniu pojazdu, dokręć górne śruby mocujące kolumnę amortyzatora właściwym momentem (32 Nm) używając do tego celu klucza dynamometrycznego.

26. Pozostałe czynności montażowe takie jak zamontowanie: dolnej osłony mechanizmu wycieraczek, mechanizmu wycieraczek, zbiorniczka płynu hamulcowego, plastikowej osłony podszybia, gumowej uszczelki pokrywy silnika na podszybiu oraz ramion wycieraczek, należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności jak przy demontażu.

Poniżej film prezentujący cały wyżej opisany proces:

Źródło: KYB Europe

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.