Zgodnie z Planem Kontroli Inspekcji Handlowej na 2021 rok, przeprowadziła ona w pierwszej połowie 2021 r. na terenie województw: podlaskiego, łódzkiego, opolskiego, zachodniopomorskiego, świętokrzyskiego i lubuskiego 45 kontroli, których celem było przede wszystkim dokonanie oceny prawidłowości oznakowania opon zgodnie z obowiązującymi przepisami. Regulacje te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego poprzez promowanie opon o określonych parametrach.
Uwidacznianie etykiety na oponach w punkcie ich sprzedaży, jak również w technicznych materiałach promocyjnych, powinno sprawić, że dystrybutorzy oraz potencjalni użytkownicy końcowi, w momencie i w miejscu podejmowania decyzji o zakupie otrzymają ujednolicone informacje na temat efektywności paliwowej opon, ich przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznego hałasu toczenia, które umożliwią dokonanie świadomego wyboru wyrobów.
Kontrole przeprowadzono u 45 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży opon oraz pojazdów, w tym:
- 38 dystrybutorów opon,
- 7 dostawców i dystrybutorów pojazdów, w których mogą zostać zamontowane opony wybrane przez konsumentów.
Nieprawidłowości stwierdzono u 3 przedsiębiorców.
Dostawcy opon (producenci/upoważnieni przedstawiciele lub importerzy) zobowiązani są zapewnić, aby dostarczane dystrybutorom, czy konsumentom opony posiadały naklejkę na bieżniku opony lub drukowaną etykietę w odniesieniu do każdej partii, zawierającą:
- klasę efektywności paliwowej,
- klasę i wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia,
- klasę przyczepności na mokrej nawierzchni.
Powyższe informacje powinny również zostać umieszczone przez dostawców w technicznych materiałach promocyjnych, w tym na stronach internetowych.
Dystrybutorzy, oferujący opony bezpośrednio konsumentom, powinni zadbać o to by opony znajdujące się w punktach sprzedaży zostały opatrzone naklejką umieszczoną przez dostawców lub by uwidoczniono etykiety w bezpośredniej ich bliskości, tak aby konsument mógł się z nią zapoznać przed zakupem, porównać parametry poszczególnych opon i wybrać najbardziej dla siebie odpowiednią.
W przypadku, gdy opony nie są uwidocznione w miejscu sprzedaży, (np. w sklepach internetowych lub w miejscach, gdzie konsument nie może sam zobaczyć produktów, bo znajdują się one na zapleczu), dystrybutor powinien udzielać informacji o ww. parametrach opon na stronach internetowych, czy w katalogach lub broszurach udostępnionych konsumentowi przed zakupem.
Ponadto w przypadku opon C1, C2 i C3 (najpopularniejszych używanych przez konsumentów) dystrybutorzy podają klasę efektywności paliwowej, wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia oraz, w stosownych przypadkach, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni na rachunkach wystawianych użytkownikowi końcowemu przy zakupie opon lub wraz z tym rachunkiem.
Z obowiązku tego nie wywiązało się 3 skontrolowanych przedsiębiorców.
Również dostawcy i dystrybutorzy pojazdów, u których jest możliwość zamontowania wybranych przez konsumenta opon, zobowiązani są do przekazywana informacji na temat każdej z oferowanych opon, w zakresie klasy efektywności paliwowej, klasy przyczepności na mokrej nawierzchni oraz klasy i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia, jeszcze przed wyborem konkretnej opony. Informacje te powinny zostać zawarte, co najmniej w technicznych materiałach promocyjnych (np. technicznych instrukcjach, broszurach, ulotkach i katalogach drukowanych, elektronicznych czy on-line), a także na stronach internetowych.
Dokonując oceny oznakowania poddano kontroli 235 opon nie wnosząc zastrzeżeń do żadnej z nich.
Zgodnie z rozporządzeniem (WE) Nr 1222/2009 oznakowanie opon powinno przedstawiać się w następujący sposób: