III etap projektu EV365 dobiegł końca | MOTOFAKTOR

III etap projektu EV365 dobiegł końca

person Adrian Januszkiewicz 13/03/2023

EV Klub Polska i PSPA podsumowali 9 miesięcy projektu EV365, rocznego badania komercyjnego wykorzystania floty pojazdów zeroemisyjnych w małej firmie.

 

EV365 to zainicjowany i koordynowany przez EV Klub Polska przy wsparciu PSPA najdłuższy w regionie CEE projekt badawczy sektora e-mobility w aspekcie wykorzystania pojazdów elektrycznych w małym przedsiębiorstwie. Samochody zeroemisyjne realizują zadania związane z działalnością cateringową w sieci restauracji Mihiderka. Pojazdy są stale monitorowane (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu), dzięki wsparciu technologicznemu zapewnionemu przez firmę Webfleet. Projekt ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, jak zmienne warunki atmosferyczne w skali roku, wpływają na możliwości użytkowe samochodów elektrycznych oraz czy prywatna instalacja fotowoltaiczna jest w stanie zasilić zelektryfikowaną flotę.

 

Warunki zimowe w sposób istotny wpływają na pojazdy elektryczne, dlatego ten okres można uznać za kluczowy dla oceny efektywności wykorzystania pojazdów elektrycznych w przedsiębiorstwie. Škody Citigo e iV biorące udział w projekcie, w trzecim etapie w ciągu dnia pokonywały średnio 84,6 km (o 27,9 km mniej niż w etapie 2), pomimo, że średnia prędkość przejazdowa w stosunku do poprzedniego okresu zmalała z 48,8 km/h do 42,3 km/h. Zaobserwowano wzrost średniego zużycia energii o 39% (do 16,7 kWh/100 km). Głównym czynnikiem wpływającym na taki stan rzeczy, był spadek temperatury, która w stosunku do etapu 2 (sierpień-październik) była niższa średnio o 13,5°C.

 

Okres zimowy zawsze wiąże się z wyższym zużyciem energii w samochodach elektrycznych. Wzrost jest najbardziej zauważalny w pojazdach, które nie zostały wyposażone w pompę ciepła. Jednak jak pokazuje badanie, w rzeczywistości nie wpłynęło to negatywnie na pracę firmy Mihiderka i dostawy cateringu są cały czas realizowane. Z kolei niższa generacja energii z fotowoltaiki również nie zakłóciła pracy przedsiębiorstwa, ponieważ w okresie zimowym odbierane są nadwyżki energii wyprodukowanej latem – powiedział Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.

 

Realizacja tak długoterminowego projektu wymaga zastosowania narzędzi umożliwiających stałe monitorowanie kluczowych parametrów eksploatacyjnych. Do tej pory w ramach projektu zgromadzono ponad 15 tysięcy danych, co umożliwiły systemy telematyczne firmy Webfleet. Dzięki zastosowaniu telematyki przystosowanej do samochodów elektrycznych w projekcie EV365 stale monitorowany jest m.in. aktualny poziom naładowania akumulatora testowanych pojazdów, zasięg czy średnie zużycie energii. Dzięki tym danym, fleet manager ma możliwość ustalenia początkowej i końcowej wartości poziomu energii oraz czasu trwania ładowania.

 

Na poziom zużywania energii w pojazdach elektrycznych ma wpływ wiele czynników min. warunki zewnętrzne, styl jazdy, obciążenie pojazdu, a także sposób i wzorce ładowania. Jednym z kluczowych wyzwań zarządzających flotami jest optymalizacja, zarówno pod kątem ekonomiki korzystania z pojazdów elektrycznych, jak i ekonomiki ładowania, a telematyka silnie wspiera tzw. ‘smart charging’. Mali przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w instalacje fotowoltaiczne intuicyjnie czują, że może to być rozwiązanie da ich ‘elektryków’. Mamy nadzieję, że ten projekt rozwieje trochę wątpliwości i pomoże w elektrycznej transformacji – mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland &EE, Webfleet

 

Wykorzystywane w projekcie samochody elektryczne należą do floty Mihiderki – prawdopodobnie jednej z najbardziej ekologicznych restauracji w Polsce. Do zasilania pojazdów służy prywatna instalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kWp, która stanowi jeden z elementów ekosystemu wegańskiej restauracji. W trzecim okresie trwania projektu instalacja wyprodukowała łącznie 2 899 kWh zielonej energii (to o ponad 10 000 kWh mniej niż w okresie poprzednim). Mimo mniejszej produkcji energii z PV i wyższego średniego zużycia energii pojazdów, instalacja zapewniła w 100% zasilanie dla 36% sesji ładowania, podczas gdy dla pozostałych była w stanie średnio wygenerować ok. 50% potrzebnej energii.

 

Trzecia faza programu, w której analizowane są dane dotyczące najgorszego okresu w roku dla eksploatacji aut elektrycznych, nie zaskoczyła mnie swoimi wynikami. Po prostu pokazała realia elektromobilności. Trudno spodziewać się innych rezultatów (chociaż oczywiście dokładne wyliczenia oparte są na rzeczywistych danych ilustrujących zależność zużycia od temperatury), szczególnie jeśli w naszym przypadku mówimy o czwartym już sezonie korzystania z samochodów 100% elektrycznych. Uważam, że program EV365 pokazuje także, jak ważna jest konwersja polskiego systemu energetycznego w kierunku pozyskiwania energii przede wszystkim z OZE i atomu. Tylko bowiem odpowiedni miks źródeł prądu zapewni samochodom elektrycznym rzeczywistą bezemisyjność – mówi Marcin Krysiński, współwłaściciel sieci Mihiderka.

 

Badanie EV365 wchodzi w ostatnią fazę, po której nastąpi analiza danych dla całego roku. Oficjalne podsumowanie projektu EV365 zostanie zaprezentowane na początku III kwartału 2023 r.

 

 

Źródło: EV Klub Polska

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).