HVC360 – szafa mocy ABB do ciężkich pojazdów | MOTOFAKTOR

HVC360 - szafa mocy ABB do ciężkich pojazdów

ABB podała szczegóły swojej nowej technologii do ładowania pojazdów ciężkich. Rozwiązanie o nazwie HVC360 pozwala ładować z maksymalną mocą 360 kW.

 

 

Moc HVC360 można rozdzielić na nawet cztery punkty ładowania znajdujące się w odległości do 100 metrów od szafy mocy. Za rozwój i wdrożenie produktu odpowiada zespół inżynierów i naukowców z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie we współpracy z zespołami ABB E-mobility z innych krajów. Polacy byli zaangażowani m.in. w prace inżynieryjne, dostosowanie oprogramowania, integrację z innymi produktami, testowanie i weryfikację rozwiązań, a także pilotażowe wdrożenia.

 

W HVC360 zamknięto maksimum mocy na małej przestrzeni. Rozwiązanie pozwoli na szybkie doładowanie baterii we wszystkich standardach, a w ciągu godziny na pełne naładowanie baterii o pojemności 360kWh. Z perspektywy operatora to sprawniejsza logistyka i szybszy, bardziej niezawodny transport publiczny. Cieszę się, że istotny wkład w stworzenie produktu, który będzie sprzedawany na wielu rynkach świata, mają polscy inżynierowie i naukowcy – mówi Krzysztof Marat, dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w ABB w Polsce.

 

Rosnąca liczba publicznych stacji do ładowania (w Polsce jest ich około 2800) to dobra informacja dla kierowców samochodów elektrycznych, ale nie zmienia ona sytuacji posiadaczy ciężkich pojazdów z napędem bateryjnym, którzy potrzebują o wiele „mocniejszej” infrastruktury. Tym bardziej, że autobusy i ciężarówki stanowią zaledwie 4% wszystkich pojazdów na świecie, a odpowiadają za 40% emisji w transporcie, więc elektryfikacja całych flot przyspieszyłaby proces dekarbonizacji.

 

W 2022 roku na świecie sprzedano niecałe 66 tys. e-busów, co stanowi około 4,5% wszystkich sprzedanych autobusów. Jednak udział e-busów w rynku szybko rośnie. Popyt na takie pojazdy w Indiach jest większy niż łączne zapotrzebowanie w USA i Europie. Wyjątkowa w tym sektorze jest pozycja Chin, w których jeździ 98% wszystkich elektrycznych autobusów.

 

Wraz z tym dynamicznym wzrostem pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na bardziej elastyczne i wydajne rozwiązania do ładowania, które umożliwią flotom e-busów ładowanie i sprawne operowanie na ograniczonej przestrzeni miejskich zajezdni.

 

HVC360 zajmuje 50% mniej miejsca niż stacje starszej generacji, wymaga też mniej okablowania AC. Jednocześnie funkcja dynamicznego ładowania ma umożliwić racjonalny „rozdział” mocy do poszczególnych stacji w zależności od liczby podłączonych pojazdów lub ich parametrów.

 

Innym przykładem globalnego potencjału nowego rozwiązania jest branża transportowa. W 2022 r. na całym świecie sprzedano prawie 60 tys. elektrycznych pojazdów ciężarowych o średniej i dużej ładowności, co stanowi zaledwie 1,2% całego rynku pojazdów ciężarowych. Jednak szacuje się, że globalna sprzedaż e-trucków przekroczy 1,1 mln sztuk rocznie do końca dekady. Taki szybki wzrost jest niezbędny z perspektywy ambitnych celów klimatycznych wielu krajów świata, ale można go osiągnąć tylko przy odpowiedniej dostępności elastycznej infrastruktury do ładowania, zarówno na trasie, jak i na zajezdniach.

 

Dostępność oznacza łatwą adaptację urządzenia do zmieniających się wymagań i uwarunkowań. Równie istotne jak sam sprzęt są więc usługi wsparcia, które zwiększają funkcjonalność rozwiązania. W tym przypadku HVC360 będzie mogło korzystać z oprogramowania m.in. do zdalnego monitoringu, zarządzania energią i szybkiej instalacji.

 

To prawdziwie globalne rozwiązane, elastyczne i zgodne ze specyfikacjami wielu producentów OEM. Elektryfikacja pojazdów ciężkich przyspiesza. Cieszymy się, że możemy pomóc przedsiębiorstwom w zmniejszaniu emisji i kosztów eksploatacji, odpowiadając na ich szybko zmieniające się potrzeby – powiedział Chris Nordh, dyrektor ds. flot i tranzytu w biznesie ABB E-mobility.

 

HVC360 ma być dostępne na rynkach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie we wrześniu 2023 r.

 

Źródło: ABB

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).