Gwarancja mobilności klienta

person Leszek Kadelski 4/03/2013

Samochody zastępcze wcale nie są usługą zastrzeżoną dla Autoryzowanych Stacji Obsługi.

Nawet stosunkowo niewielki warsztat powinien postarać się pomóc swojemu klientowi, który zostaje “unieruchomiony” przez awarię samochodu.

 

Zapewnienie mobilności – bo to termin szerszy niż “samochód zastępczy” – wcale nie musi być ani drogie w organizacji, ani być uciążliwym kosztem dla warsztatu. Przede wszystkim, ważne by klient poczuł, że nie jest nam obojętny po tym, jak zostawia u nas samochód. Miłym gestem będzie zapytanie czy nie potrzebuje pomocy w powrocie do domu czy dojeździe do pracy. W zależności od oczekiwań można ofiarować bilety komunikacji miejskiej (osoby nieprzyzwyczajone do korzystania z niej zwykle mają problem z ich sprawnym zakupem) lub zamówić taksówkę. W tym drugim przypadku, w zależności od klienta i kosztu naprawy, warsztat może nawet za tą taksówkę zapłacić. Są warsztaty, które są położone na uboczu i wykorzystują to oferując swoim klientom możliwość bezpłatnego wypożyczenia roweru na przykład na czas potrzebny do przeprowadzenia przeglądu okresowego. Klient może zatem spędzić miło czas zamiast tkwić w naszej poczekalni.

 

Najważniejszą formą “gwarancji mobilności” są jednak samochody zastępcze. Trzeba mierzyć siły na zamiary: nie warto kupować samochodów nowych ani przesadnie drogich.

Z punktu widzenia klienta ważne jest, żeby taki samochód był czysty i zadbany. Jeśli dostanie auto jak ze śmietnika, może go to odstraszyć, bo wyobrazi sobie że tak samo będzie wyglądał jego samochód po zakończonej naprawie. Robert Dzierżanowski kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych w firmie Robert Bosch

 

W praktyce najlepiej sprawdzają się kilkuletnie auta kompaktowe. Większość dostępnych na rynku ma radio i klimatyzację, a to jedyne udogodnienia na których naprawdę zależy klientom. Inwestowanie w większe samochody nie tylko jest nieopłacalne, ale może wręcz przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Ktoś kto jeździ na co dzień autkiem miejskim będzie po prostu bał się wsiąść do samochodu klasy średniej z obawy, że go uszkodzi. Robert Dzierżanowski

 

Jeśli nasz warsztat specjalizuje się w jednej marce, auto zastępcze powinno być tej samej marki.

 

Co ważne, samochód zastępczy ma zarabiać na siebie.

Jeśli warsztat może sobie na to pozwolić, może oferować darmowy samochód zastępczy w przypadku napraw wartych więcej niż określona kwota lub trwających dłużej niż dwa dni. Robert Dzierżanowski

 

W pozostałych przypadkach wypożyczenie samochodu zastępczego powinno być płatne, ale o wiele mniej niż w wypożyczalniach. Ceny takiej usługi w warsztatach wahają się od 30 do 200 zł za dobę. Nie żądajmy dodatkowej opłaty za zużyte paliwo, gdyż zwykle klienci przejeżdżają takimi samochodami nie więcej niż kilkadziesiąt kilometrów.

 

Także wypożyczenie samochodu zastępczego powinno być maksymalnie uproszczone. Umowa nie powinna być dłuższa niż jedna strona A4.

Warto podejść do tego od strony praktycznej, bo klient nie ma czasu na analizowanie umowy z wieloma klauzulami, a całość i tak reguluje Kodeks Cywilny. Nasz samochód powinien mieć zresztą polisy OC i AC, dzięki czemu interes warsztatu pozostaje zabezpieczony. Robert Dzierżanowski

 

Ważne jednak, żeby zweryfikować czy klient ma prawo jazdy i ksero tego dokumentu dołączyć do naszego egzemplarza umowy wypożyczenia.

 

Co ważne, samochód zastępczy powinien jak najmniej stać, a jak najwięcej “pracować”. Nasz doradca serwisu już na etapie umawiania się z klientem powinien ustalić czy samochód zastępczy będzie mu potrzebny. Auto zastępcze może być wykorzystane także do realizacji usługi “door-to-door”, czyli do odebrania samochodu spod domu klienta lub dostarczenia mu go w ten sposób.

 

Ważną rolą samochodu zastępczego jest bycie nośnikiem reklamy naszego warsztatu. Reklama ta powinna być jednak stonowana i zawierać jedno hasło oraz kontakt (adres, telefon) naszego warsztatu. Pamiętajmy, że samochód jest jak billboard reklamowy – ludzie widzą go przez kilka sekund, więc nie ma sensu umieszczanie na nim zbyt wielu informacji.

Jedyne do czego nie należy wykorzystywać samochodu zastępczego dla klienta to wożenie części zamiennych lub innych prac gospodarczych, ponieważ będzie nam trudno utrzymać jego wnętrze w czystości. To ma być samochód dla klienta a nie samochód do ogólnego użytku warsztatu. Robert Dzierżanowski

 

Koszty eksploatacji takiego samochodu nie są duże. Bieżącą obsługą możemy zająć się sami, ale i tak trzeba liczyć się z koniecznością wykonania jednego przeglądu rocznie.

Samochody w wypożyczalniach przejeżdżają w ciągu roku 20-30 tys. km, auta zastępcze mają jeszcze mniejsze przebiegi. Robert Dzierżanowski

 

Poza ubezpieczeniem (OC i AC) najważniejszą pozycją w kosztorysie będzie mycie i sprzątanie wnętrza, które trzeba będzie wykonywać (lub zlecać) regularnie.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl