Grubość klocków hamulcowych a skuteczność hamowania | MOTOFAKTOR

Grubość klocków hamulcowych a skuteczność hamowania

person Redakcja 20/12/2021

Czy wraz z postępującym zużyciem klocków hamulcowych spada jakość hamowania? Odpowiedzi udziela marka Steinhof.

Trwałość klocków hamulcowych najczęściej jest mniejsza od tarcz. Oczywiście na tempo zużycia się tych elementów ma wpływ między innymi styl jazdy oraz miejsce eksploatacji auta. Inaczej zużywają się klocki hamulcowe w miejskich korkach a inaczej podczas dynamicznej jazdy po autostradzie. W związku z tym zdarza się, że na jedną zmianę tarcz przypadają dwie wymiany klocków. Jednak, czy ich grubość bezpośrednio przekłada się na skuteczność hamowania?

Jaka jest minimalna grubość klocków hamulcowych?

Eksperci firmy Steinhof przypominają, że określono minimum grubości warstwy ciernej klocka hamulcowego i wynosi ona około 1,5 milimetra. Poniżej tej wartości konieczna jest wymiana podzespołu na nowy bez względu na przejechany na tym komplecie dystans.

 

Klocki hamulcowe firmy Steinhof projektuje się w taki sposób, aby przez cały okres użytkowania, aż do minimalnej grubości, zachowały one taką samą efektywność działania. Jeśli wraz z pokonywanym dystansem spada skuteczność hamowania, konieczna jest wizyta u mechanika.

Sprawdź stan techniczny tarcz i klocków hamulcowych

Oczywiście podstawowa diagnostyka układu hamulcowego powinna zacząć się od dokładnego sprawdzenia kondycji tarcz i klocków hamulcowych. Osłabienie skuteczności hamowania, może być spowodowane między innymi niewłaściwym montażem klocka hamulcowego w zacisku hamulcowym. Wpływ na efektywność pracy hamulców ma nierównomierne zużycie omawianych elementów.

Zadbaj o płyn i przewody hamulcowe

Wielu kierowców zapomina o regularnym kontrolowaniu poziomu płynu hamulcowego i przewodów hamulcowych. Eksperci Steinhof przypominają, że na skuteczność hamowania mają ogromny wpływ stan przewodów hamulcowych i parametry płynu, który znajduje się w układzie hamulcowym.

 

Podczas każdej wymiany opon z letnich na zimowe, rotacji ogumienia, badań technicznych i wymiany płynów wraz z filtrami warto zainteresować się również wizualnym stanem tarcz i klocków hamulcowych, a także przewodów hamulcowych.

 

W trosce o bezpieczeństwo klocki hamulcowe utrzymują swoje fabryczne parametry, aż do uzyskania granicznej grubości warstwy ciernej, określonej na około 1.5 mm. Poniżej tego poziomu jazda staje się już niebezpieczna i konieczna jest wymiana klocków hamulcowych na nowe. Dlatego regularne serwisowanie i kontrola układu hamulcowego, są podstawą bezpiecznego zatrzymania się pojazdu na drodze – mówi Dawid Tarchała kierownik działu badań i rozwoju w Steinhof.

 

Źródło: Steinhof

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).