Goodyear i PURE ETCR rozpoczynają rok we Włoszech | MOTOFAKTOR

Goodyear i PURE ETCR rozpoczynają rok we Włoszech

W ten weekend rozpocznie się pierwszy sezon serii wyścigowej PURE ETCR, której partnerem-założycielem i dostawcą opon został Goodyear.

Po intensywnych przygotowaniach, w najbliższy weekend we włoskim Vallelunga zadebiutuje pierwsza na świecie seria wyścigów w pełni elektrycznych samochodów turystycznych wielu marek -PURE ETCR.

 

Goodyear dołączył do PURE ETCR jako partner-założyciel tych mistrzostw na początku 2020 roku. Od tego czasu producent opon współpracował bezpośrednio z promotorem tego wydarzenia, Eurosport Events i zespołami, aby przygotować się do inauguracyjnego sezonu w tym roku. Innowacyjny format, z krótkimi, ostrymi „bitwami” zamiast tradycyjnych wyścigów, już wzbudził zainteresowanie fanów na całym świecie.

 

Runda w Vallelunga rozpoczyna sezon 2021. Następne zmagania odbędą się na najwyższej klasy obiektach wyścigowych jak MotorLand, Aragón i Hungaroring, a także na torze ulicznym w Kopenhadze. Rywalizację zakończy wyścig w Korei Południowej na torze Inje Speedium. Na linii startu staną specjalnie zbudowane elektryczne wyścigówki CUPRA i Hyundai, jak również samochód na bazie ALFA Romeo Giulia od włoskiego prywatnego kierowcy Romeo Ferrarisa.

Wyjątkowe samochody dla wyjątkowej serii

Imponujące dane ze świata PURE ETCR mówią same za siebie. Te w pełni elektryczne samochody turystyczne z napędem na tylne koła są nie tylko rewolucyjne pod względem układu napędowego, to zarazem najpotężniejsze samochody turystyczne startujące obecnie w wyścigach. Każdy z nich wytwarza moc 500 kW (670 KM) z  połączonego elektrycznego układu napędowego zamontowanego w nadwoziu charakterystycznym dla danego producenta.

 

Rezultatem jest szybkie tempo i natychmiastowy moment obrotowy, a także odpowiednio dobrany format wyścigu. Każdy wyścig będzie miał maksymalnie 25 km długości, a kierowcy ustawią się za bramkami startowymi na torze. Następnie będą się ścigać na krótkich torach w serii rund bojowych, aby po Super Finale wyłonić Króla lub Królową weekendu.

 

Na potrzeby tych najbardziej innowacyjnych mistrzostw Goodyear dostarczy do każdego samochodu opony wyścigowe Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR w jednej specyfikacji, przeznaczone do jazdy na mokrej i suchej nawierzchni. Produkcja jednej mieszanki opon pomaga PURE ETCR osiągnąć cel, jakim jest zminimalizowanie transportu, ponieważ Goodyear przewozi mniej opon na każde zawody.

Mamy szczęście, że dzięki współpracy z Eurosport Events w ramach programów PURE ETCR i WTCR mamy dobre relacje. Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, produkujemy tylko jedną specyfikację opon, co oznacza, że wytwarzamy i transportujemy mniejszą liczbę opon. Jesteśmy podekscytowani, że możemy być częścią tej elektrycznej podróży i tak innowacyjnego sposobu na pokazanie potencjału aut elektrycznych. Liczba pojazdów elektrycznych na drogach rośnie z dnia na dzień, a Goodyear produkuje opony spełniające ich potrzeby.

dyrektor ds. udziału Goodyear w wyścigach PURE ETCR i WTCR - Sebastian Trinks

Przygotowania do weekendu

Trinks dzieli się swoimi spostrzeżeniami przed wyścigiem na torze Vallelunga, który jest już bardzo dobrze znany zarówno zespołom, jak i Goodyearowi.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy zespoły wykonały wiele testów w Vallelunga, w tym większość ostatnich prac rozwojowych nad samochodami. Bardzo dobrze znają ten tor i jego układ. Nasza wyścigowa opona Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR z bieżnikiem zebrała wiele pozytywnych opinii, zwłaszcza od doświadczonych kierowców. Nie możemy się już doczekać pierwszego wyścigu w Vallelunga i pozostałych w nadchodzących miesiącach. Wspólne zawody z WTCR, gdzie Goodyear jest również wyłącznym dostawcą opon, będą szczególnie wyjątkowe, podobnie jak tor uliczny w Kopenhadze.

- Sebastian Trinks

Charakterystyka Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR

Samochody elektryczne biorące udział w wyścigu PURE ETCR mają napęd na tylne koła – niespotykany w samochodach turystycznych klasy światowej – oraz silnik elektryczny o mocy ciągłej 300 kW i maksymalnej 500 kW (670 KM). Rezultatem jest olbrzymi moment obrotowy wynoszący aż 960 Nm, który będzie można zaobserwować podczas weekendowych „bitew” na pełnej prędkości. W PURE ETCR nie ma długich wyścigów, tylko szybkie sprinty do samej mety na dystansie do 25 km.

 

Aby sprostać mocy 500 kW i błyskawicznie przekazywanemu momentowi obrotowemu silnika elektrycznego, zespół techniczny WSC Technology poprosił Goodyear o stworzenie dla PURE ETCR odpowiedniej opony z bieżnikiem. Dodatkowym wyzwaniem było wyprodukowanie jednej wersji, która mogłaby być używana w każdych warunkach pogodowych, co pozwoliłoby obniżyć koszty transportu i zmniejszyć ilość odpadów, a także pomogłoby w realizacji celów Goodyear i PURE ETCR w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tak powstała wyścigowa opona Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR z bieżnikiem.

Punktem wyjścia były arkusze danych WSC. Już wtedy widzieliśmy, że samochody są inne, cięższe (około 1700 kg) i mają większy moment obrotowy niż samochody wyścigowe z silnikami benzynowymi. Z tego punktu widzenia było jasne, że musimy zaprojektować oponę, która mogłaby się ścigać zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, więc zajrzeliśmy do oferty opon drogowych Goodyear i stwierdziliśmy, że niedawno wprowadzony na rynek model Eagle F1 SuperSport może stanowić mocną podstawę dla naszej opony PURE ETCR. Bieżnik jest bardzo podobny do opony Eagle F1 SuperSport, ale wiele detali zostało dostosowanych do nowego wyzwania. To samo dotyczy zastosowanych materiałów i charakterystyki opony. Formuła mieszanki jest połączeniem właściwości opon na suchą i mokrą nawierzchnię, stosowanych w wyścigach, ale dostosowano ją do konstrukcji i do i potrzeb ETCR. Trudnym zadaniem było opracowanie mieszanki, która nadawałaby się do jazdy po mokrej i suchej nawierzchni. Zazwyczaj mamy po jednej specyfikacji na suchą i mokrą nawierzchnię. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie cechy opony, takie jak materiał, mieszanka, wzór bieżnika czy ogólne osiągi. Brzmi to łatwo, jednak opona wyścigowa, która potrafi wszystko, nie jest tak powszechna. Musieliśmy też połączyć pewne wcześniejsze ustalenia, ale jak na razie opona osiąga nasze cele na suchej nawierzchni i nadal jest w stanie jeździć na mokrej. Podstawowa zasada działania opony jest taka sama, jak w przypadku wzoru osobowego. Jednakże, w porównaniu z drogowym pierwowzorem wprowadzono inaczej rozłożone i sztywniejsze elementy, aby zapewnić dobre właściwości jezdne na torach wyścigowych dla cięższych samochodów PURE ETCR. Odporność na aquaplaning i właściwości w zakresie odprowadzania wody pozostają na dobrym poziomie, aby zapewnić użytkowanie na suchej i mokrej nawierzchni podczas całego okresu eksploatacji opony.

kierownik projektów technicznych Goodyear - Bernd Seehafer

Z drogi na tor i z powrotem

Nierozerwalny związek między jazdą po szosie i wyścigami jest podstawą filozofii Goodyear w motorsporcie i głównym powodem, dla którego Goodyear Racing jest także wyłącznym dostawcą opon do takich mistrzostw, jak Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA, WTCR – Puchar Świata FIA w Wyścigach Samochodów Turystycznych i NASCAR. Nowa wartość w postaci elektryfikacji wyścigów PURE ETCR oznacza, że Goodyear może kontynuować wdrażanie tych doświadczeń w oponach osobowych do najnowszych samochodów drogowych, a także tych, które pojawią się w przyszłości.

 

Xavier Gavory, dyrektor serii PURE ETCR wyjaśnia, że współpraca Goodyear z promotorem mistrzostw Eurosport Events oznacza znacznie więcej niż tylko dostawy opon.

Nikt nie ma takie trwałego rekordu sukcesów w światowym motorsporcie jak Goodyear. Goodyear i PURE ETCR wyznają wspólną filozofię zrównoważonego rozwoju. Wystawiając swoje opony do pojazdów elektrycznych na tak trudne warunki, jakie panują podczas tych zawodów, Goodyear może przyspieszyć proces pozyskiwania wiedzy i wykorzystać zdobyte doświadczenia w gamie opon drogowych.

- Xavier Gavory

 

Wspólne cechy opon osobowych Goodyear i produktów wyścigowych PURE ETCR są kluczowe dla wszechstronności opony wyścigowej. W większości mistrzostw w motorsporcie zespoły mają do dyspozycji różne opony na suchą i mokrą nawierzchnię, czasem z dodatkowymi specyfikacjami „pośrednimi”, a bywa że i różne opony typu slick na różne warunki na suchej nawierzchni. Stworzenie opony wyścigowej, która spełniałaby wszystkie wymagania, jest nie lada wyzwaniem, dlatego połączenie osiągów szosowych z wyścigowymi było tak ważne. Oferta Goodyear dla klientów indywidualnych obejmuje opony przeznaczone do różnych zastosowań, ale wszystkie muszą sprawdzać się w różnych warunkach i środowiskach.

Jeśli masz jedną oponę, która ma robić wszystko, przed tobą trudniejsze zadanie, ponieważ musisz reagować na różne wymagania. Masz tylko jeden produkt, który możesz zmienić. Opona PURE ETCR Goodyear Eagle F1 SuperSport to nowatorska konstrukcja, dopasowana do charakterystyki tych potężnych elektrycznych samochodów turystycznych. Jesteśmy dumni, że ta opona w dużej mierze dzieli swoje DNA i rozwiązania techniczne z oponą drogową. Świadczy to o wartości naszej wiedzy wyniesionej z motorsportu dla rozwoju opon drogowych.

- Bernd Seehafer

 

Źródło: Goodyear

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).