FTE: Regeneracja to naprawdę dobry biznes

person Leszek Kadelski 17/01/2014

Z Jarosławem Kaflakiem, area sales managerem w FTE Automotive, rozmawiał Leszek Kadelski.

Stałym punktem wywiadów jest pytanie o "kryzys w branży". Czy możemy zatem powiedzieć, że ten kryzys wreszcie się skończył i mamy już trwałe odbicie?

Tak naprawdę wielkiego kryzysu to nasza branża w Polsce nie odczuła.  Oczywiście, było kilka przypadków dość spektakularnego zakończenia działalności, ale chociażby biorąc pod uwagę głośne w roku 2013 ogłoszenie upadłości przez giganta z Gdyni (firma Fota – przyp. red.), nie miało to podłoża związanego z kryzysem.

 

Polscy przedsiębiorcy potrafią dostosować się do dynamicznych zmian otoczenia biznesowego i jeżeli trzeba, zwiększyć tempo działania i pracować bazując na niższych kosztach (np. w porównaniu z firmami z Europy Zachodniej). Rynek dystrybucyjny w Polsce jest niezmiernie konkurencyjny, co widać na przykładzie chociażby tego, że żaden duży europejski gracz tutaj nie wszedł. Dlatego, jeżeli mówimy o przyszłości polskiego rynku części zamiennych, nie powinniśmy się obawiać kryzysu, gdyż polskie firmy udowodniły, że nawet w okresie gorszej koniunktury potrafią znaleźć obszary, które pozwalają zwiększać obroty.

Jaki zatem był rok 2013 dla FTE - zarówno na rynku polskim, jak i rosyjskim?

W dwóch słowach – bardzo dobrym. Notujemy wyraźną tendencję wzrostową sprzedaży  zarówno w segmencie ciężarowym, jak i osobowym. Pozyskanie strategicznych partnerów na obu rynkach  (Inter CarsOpoltransMoto-ProfilForum Auto GroupArmtek) pozwoliło na wzrost sprzedaży naszych produktów i tym samym wzrost rozpoznawalności marki.

Jaka jest specyfika obu tych rynków pod kątem sprzedaży produktów FTE? Na ile są różne od siebie i na ile różnią się też od Europy Zachodniej?

Produkty FTE sprzedawane na rynku polskim nie odbiegają znacznie od gamy produktów sprzedawanych w Europie Zachodniej. Nacisk kładziemy na sprzedaż hydrauliki sprzęgłowej i podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, jest to główna grupa produktowa FTE Automotive w Polsce. Coraz lepiej sprzedają się również regenerowane zaciski hamulcowe, choć nadal nie są to takie ilości jak np. w krajach skandynawskich, z których tak naprawdę wywodzi się pomysł regeneracji zacisków i tam też powstały i funkcjonują bardzo duże firmy tym się zajmujące.

 

Z kolei rynek rosyjski różni się od typowo europejskiego ze względu na odmienny park samochodowy. Bardzo duży udział mają w nim samochody azjatyckie oraz samochody z lokalnych zakładów produkcyjnych takich marek jak Hyundai, Ford, GM czy Renault. Dość ważną częścią rynku są części zamienne do samochodów luksusowych – np. Porsche Cayenne czy VW Touareg – które także mamy w swojej ofercie. W Rosji kłopotliwa jest sprzedaż części regenerowanych, gdyż z uwagi na skomplikowane procedury celne zwrot zużytych części do regeneracji jest albo nieopłacalny, albo wręcz niemożliwy.

Jaka jest dynamika poszczególnych grup produktowych FTE?

Oferta produktowa FTE Automotive jest bardzo szeroka i na bieżąco uzupełniana o nowe produkty. Największą grupą produktową w naszej ofercie jest hydraulika sprzęgłowa z najszerszą na rynku ofertą pomp sprzęgłowych, wysprzęglików i wysprzęglików koncentrycznych. Wg naszych danych mamy około 60 proc. udziałów w światowej produkcji systemów hydraulicznego uruchamiania sprzęgła.

 

Najsilniejszą dynamikę wzrostu obrotów notujemy w asortymencie regenerowanych zacisków hamulcowych, których w ofercie posiadamy ok. 1600 referencji pokrywających zapotrzebowanie ok. 85% rynku samochodów osobowych.

 

Nasz asortyment przeznaczony jest w 90 proc. do samochodów osobowych, pozostałe 10 proc. – do pojazdów dostawczych.

Regeneracja - czy jest to "smutna konieczność" wymuszona prawem unijnym, czy po prostu dobry biznes?

W przypadku FTE to zdecydowanie dobry biznes. Mamy szeroką ofertę regenerowanych produktów, które jakością nie ustępują  w żadnym aspekcie produktom nowym i podobnie jak one, są objęte 2-letnią gwarancją producenta. Zaciski regenerowane fabrycznie wciąż konkurują na rynku z kompletami naprawczymi, które jednak z roku na rok ustępują pola. Czołowi polscy dystrybutorzy mają bardzo dobrze opanować procedurę sprzedaży produktów regenerowanych i nie ma jakiegokolwiek problemu ze zwrotem starego rdzenia i otrzymania kaucji zwrotnej. Również produkty regenerowane, w tym zaciski, są traktowane jako bardzo dobra jakościowo tańsza alternatywa dla produktów nowych.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl