Firmy czekają na dopłaty z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu

person Adrian Januszkiewicz 15/05/2019

Zdaniem blisko 60% firm brak dopłat do zakupu samochodów elektrycznych stanowi obecnie największą barierę rozwoju branży.

Dotychczasowe rodzaje zachęt wspierających rozwój elektromobilności w Polsce są mało efektywne i w praktyce nie są zauważalne przez rynek. Blisko połowa badanych firm nie jest w stanie określić i zidentyfikować ich wpływu na rozwój branży. Zdaniem 60% organizacji największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce jest brak bezpośrednich dotacji do pojazdów elektrycznych. Z nowych rozwiązań ujętych w projekcie rozporządzenia dot. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zamierza skorzystać połowa badanych podmiotów, z których 44% za najbardziej atrakcyjną formę wsparcia uznaje dotację na zakup pojazdów elektrycznych – wynika z najnowszego badania KPMG w Polsce oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Niska ocena skuteczności dotychczasowych instrumentów wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce

Blisko połowa ankietowanych podmiotów nie identyfikuje istotnego wpływu dotychczas funkcjonujących instrumentów wsparcia na rozwój elektromobilności w Polsce. Podmioty, które potrafią zidentyfikować istniejące dotychczas instrumenty wsparcia elektromobilności w zdecydowanej większości mają negatywną opinię na ich temat – 60% respondentów ocenia ich skuteczność źle, a 11% bardzo źle. Wśród największych barier utrudniających rozwój branży elektromobilności w Polsce respondenci badania KPMG i PSPA najczęściej wymieniają brak bezpośrednich dotacji do pojazdów elektrycznych, infrastruktury oraz inwestycji w tym obszarze (60%). Co piąta organizacja wskazuje na słabo rozwiniętą infrastrukturę stacji ładowania.

Dotychczasowe instrumenty wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce nie są oceniane jako wystarczające. Łącznie 71% respondentów oceniło ich skuteczność źle lub bardzo źle. Wynik ten wskazuje, że istniejące dotychczas zachęty nie wpisują się w oczekiwania rynku. Zdaniem większości firm największą barierę stanowi brak dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Mirosław Michna partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce
Wyniki badania jednoznacznie wskazują, jakie znaczenie dla rozwoju elektromobilności w Polsce ma wprowadzenie systemu dopłat, które obok zwolnienia z VAT, są najskuteczniejszą formą zachęt do kupowania samochodów zeroemisyjnych w Europie. Według naszych prognoz, bez wprowadzenia instrumentów wsparcia finansowego wynikającego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, flota pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększyłaby się w 2025 r. jedynie do 60 tys. pojazdów, z 5 tys. obecnie. Natomiast przy optymalnym wykorzystaniu środków FNT, całkowity park EV w Polsce może wynieść w 2025 r ok. 300 tys. pojazdów, a pięć lat później niemal 700 tys. Wprowadzenie dopłat we wskazanej w projekcie rozporządzenia wysokości do 2024 r., rozpędzi polski rynek do niemal ponad 50 tys. EV rocznie. Maciej Mazur dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA)

Połowa podmiotów chce skorzystać ze wsparcia w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu

Co drugi ankietowany podmiot deklaruje, że w latach 2019-2020 będzie chciał skorzystać ze wsparcia, o którym mowa w projekcie Rozporządzenia dotyczącego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Zadaniem Funduszu będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. Nakłady, jakie przedsiębiorstwa planują sfinansować przy wykorzystaniu środków z Funduszu są mocno rozproszone. 21% organizacji zamierza sfinansować nakłady nie wyższe niż 250 tys. złotych. Z kolei finansowanie nakładów przekraczających 10 mln złotych deklaruje 19% respondentów. Podmioty, które nie planują w najbliższym czasie skorzystać ze środków Funduszu wskazują na zbyt niskie kwoty dotacji/pożyczek (46%) oraz na zbyt restrykcyjne warunki skorzystania z finansowania (26%).

Należy zastanowić się, w jaki sposób można zachęcić podmioty niezainteresowane obecnie skorzystaniem ze wsparcia, o którym mowa w projekcie Rozporządzenia dotyczącego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. W porównaniu do innych krajów UE, projektowana wysokość dopłat znajduje się na dość wysokim poziomie, więc być może warto przemyśleć warunki, na jakich można skorzystać z dofinansowania lub rozszerzyć krąg uprawnionych. Przemysław Szywacz dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, zespół doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce

Dotacje do zakupu pojazdu elektrycznego najbardziej atrakcyjne dla beneficjentów FNT

Najbardziej interesującym rodzajem wsparcia oferowanym w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu z punktu widzenia prowadzonej działalności, zdaniem 44% respondentów, jest dotacja do zakupu samochodu elektrycznego. Blisko co czwarty ankietowany wskazał dotacje/pożyczki oferowane w ramach finansowania infrastruktury ładowania. W instytucjach publicznych oraz spółkach z udziałem skarbu państwa częściej preferowanym typem wsparcia jest dotacja do zakupu pojazdów wykorzystywanych w transporcie zbiorowym. Z kolei firmy z kapitałem zagranicznym częściej wskazują na preferencje oferowane w ramach wspierania inwestycji w zakresie wytwarzania środków transportu.

Ponad 80 proc. badanych podmiotów deklaruje dzisiaj zainteresowanie uzyskaniem wsparcia na zakup pojazdów lub budowę infrastruktury. O popularności tego narzędzia w przyszłości zdecydują jednak ostateczne regulacje, w tym regulaminy konkursów. Branża związana z elektromobilnością w Polsce czeka na kluczowy akt prawny w tym zakresie, czyli rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Do czasu jego przyjęcia, rynek cechowała będzie mniejsza dynamika. Maciej Mazur dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA)

Krąg beneficjentów Funduszu zbyt wąski zdaniem 42% ankietowanych

Zdaniem blisko 6 na 10 respondentów badania, krąg beneficjentów programu wsparcia przez Fundusz jest wystarczający. Jako największych beneficjentów projektu, 31% respondentów wskazuje jednostki samorządu terytorialnego. Co czwarta organizacja uważa, że z programu w największym stopniu mogą skorzystać z kolei podmioty planujące użytkowanie pojazdów elektrycznych, a co szósta – dystrybutorzy tych pojazdów. Spośród 42% organizacji, według których zakres odbiorców programu jest niewystarczający, 26% podmiotów wskazuje na osoby fizyczne (klientów indywidualnych), które powinny zostać dodatkowo objęte programem wsparcia.

 

Jednocześnie ponad połowa organizacji uważa, że zarówno zakres wsparcia w ramach Funduszu, jak również jego poziom jest wystarczający. Wyjątkiem jest finansowanie zakupu nowego pojazdu elektrycznego. Blisko 60% organizacji wskazuje, że optymalnym zakresem pomocy byłoby zwiększenie finansowania przez Fundusz do ok. 40-50% wartości pojazdu.

Respondenci, którzy uważają, że krąg beneficjentów jest zbyt wąski, wskazują również, że powinien on zostać poszerzony przede wszystkim o osoby fizyczne, czyli klientów indywidualnych. Takie rozwiązanie mogłoby pozytywnie wpłynąć na popularyzację idei rozwoju elektromobilności w Polsce. Mirosław Michna

 

Skrócona wersja raportu jest dostępna pod linkiem.

 

Źródło: KPMG

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl