Firmowy Amarok Bilstein zmienia zawieszenie na B6 Performance | MOTOFAKTOR

Firmowy Amarok Bilstein zmienia zawieszenie na B6 Performance

person Redakcja 29/05/2020

Bilstein oferuje dwie serie amortyzatorów - Replacement i Performance. Różnice między nimi można prześledzić na przykładzie VW Amaroka.

Volkswagen Amarok to typowy pick-up o uniwersalnym przeznaczeniu. Praktycznie od rynkowego debiutu w 2009 roku nie przeszedł poważniejszych zmian konstrukcyjnych. Do floty Bilstein został wybrany model z silnikiem 3.0 TDI V6 o mocy 204 koni mechanicznych i stałym napędem 4Motion. Przedział ładunkowy otrzymał fabryczną zabudowę typu hardtop. Na kołach zamontowano opony w rozmiarze 245/65 ze średnicą osadzenia 17 cali.

Volkswagen Amarok wykorzystywany jest jako środek transportu do wielu celów, między innymi do dojazdów na szkolenia czy holowania przyczepy z mobilnym testerem zawieszenia. Masa takiego zestawu to ponad pięć ton. Auto jest z rocznika 2018 i ma już na liczniku ponad 40 tysięcy kilometrów, przejechanych po różnych nawierzchniach, od autostrad po drogi lokalne. Fabrycznie zamontowane amortyzatory nadal pracują poprawnie, zapadła jednak decyzja skorzystania z okazji i przeprowadzenia testów z zamiennikami Bilstein B6 z serii Performance. Andrzej Wojciech Buczek doradca techniczny w IHR Warszawa, przedstawicielstwie producenta amortyzatorów Bilstein w Polsce

 

Zawieszenie Amaroka oparte jest na dwóch różnych rozwiązaniach. Z przodu są to kolumny MacPhersona, z tyłu resory. To drugie podyktowane jest przeznaczeniem tego modelu do przewozu ciężkich ładunków w zróżnicowanym terenie. Stąd też na przedniej osi zostały zamontowane jednorurowe gazowe kolumny MacPhersona, a z tyłu klasyczne jednorurowe amortyzatory gazowe. Odpowiednie referencje – znając podstawowe dane techniczne samochodu – najprościej można wyszukać w katalogu on-line dostępnym na stronie www.bilstein.com/pl.

Wybrana seria B6 Performance to odpowiedniki seryjnie montowanych części. Od Bilstein B4 Replacement różnią się lepszymi parametrami, między innymi większym tłumieniem zarówno w fazie odbicia i dobicia, jak też wzmocnioną budową, lepiej przystosowaną do ciężkiego pojazdu jakim jest Amarok.

Poza tym mają identyczne wymiary, jak amortyzatory seryjne, a tym samym nie wymagają żadnych innych modyfikacji zawieszenia. Można więc wymieniać je 1:1, co też przyczyniło się do ich popularności na aftermarkecie.

 

Do wymiany tych amortyzatorów wystarczy podstawowa wiedza. Najważniejsze aby wiedzieć co, gdzie i w jakiej kolejności odkręcić i złożyć. Najwygodniej dokonać tego na podnośniku lub kanale. W ten sposób zostanie zapewniony swobodny dostęp z każdej strony.

 

Potrzebny też będzie prosty zestaw narzędzi, wśród których musi znaleźć się klucz dynamometryczny. Wartości właściwego momentu dokręcenia śrub znajdziemy w instrukcji dołączanej do każdego opakowania amortyzatorów Bilstein. Przydatna będzie też szczotka druciana do przeczyszczenia gwintów elementów mocowania.

 

W starszych lub bardziej wyeksploatowanych pojazdach warto rozważyć wymianę elementów mocujących, ochronnych czy odbojników oraz sprężyn zawieszenia. Bez względu na wybór serii Replacement czy Performance komplet tych części znajduje się w gamie Bilstein B1 i B3.

Cały proces wymiany amortyzatorów zajął jednej osobie blisko półtorej godziny. Na koniec należy sprawdzić i ewentualnie ustawić geometrię zawieszenia. Następnie wykonać jazdę próbną, już pierwsze kilometry powinny wyraźnie pokazać różnice w pracy zawieszenia. Po zamontowaniu B6 Performance przednia oś nabrała sztywności. Dzięki temu Amarok, zarówno solo, jak i z podłączoną przyczepą, stabilniej zachowuje się na zakrętach. Podnosi to bezpieczeństwo i komfort prowadzenia auta. Efektywniej też rozkłada masę nadwozia na napęd na cztery koła, a w terenie lepiej wybiera nierówności drogi. Andrzej Wojciech Buczek

 

Źródło: Bilstein

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).