Europejski system etykietowania opon

person Adrian Januszkiewicz 19/10/2018

Po 5 latach od wprowadzenia system etykietowania opon wymaga ugruntowania, aby pokazać swój pełny potencjał.

Nowy raport na temat wpływu systemu etykietowania opon na europejski rynek opon po pierwszych 5 latach wykazał stałą ewolucję rynku, natomiast nie odnotowano jeszcze znaczącego wzrostu w zakresie wprowadzania na rynek opon z najwyższymi oznaczeniami. Najpopularniejszym oznaczeniem opon w Europie nadal pozostaje „E-C”. W badaniu uwypuklono potrzebę dalszego podkreślania celu etykietowania opon, to jest wspierania bardziej świadomych wyborów.

 

Finansowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA) raport, opracowany przez Lizeo Group obejmuje analizę 400 000 etykiet opon w 28 krajach UE w latach 2012-2017. Sprawdzono też poziom wykorzystania opon charakteryzujących się różnymi kombinacjami oporu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Pierwszy parametr wpływa na oszczędność paliwa i niższą emisję spalin, natomiast drugi jest wskaźnikiem bezpieczeństwa opon na mokrych drogach. Oba wskaźniki należy rozpatrywać łącznie, ponieważ są wynikiem kompromisu.

  • Badanie branżowe pokazuje powolną asymilację rynkową opon z etykietami o najwyższych oznaczeniach.
  • Zamiast przeprowadzania przedwczesnych zmian oznaczeń etykiety priorytetowo należy traktować wysiłki mające na celu zwiększenie nadzoru rynku i świadomości korzyści wysokiej jakości opon.

 

W opublikowanym w październiku raporcie stwierdza się, że etykieta oznaczenia opon jest nadal „młodym narzędziem” – nie jest wystarczająco dobrze znana kierowcom i menedżerom flot. W rezultacie nadal istnieje znaczny potencjał wzrostu znajomości dotychczasowego systemu etykietowania opon.

 

Zapytana o potrzebę budowania znajomości systemu etykietowania, Fazilet Cinaralp, Sekretarz Generalny ETRMA, powiedziała:

Przyglądając się temu badaniu oczywiste jest, że etykieta oznaczenia opon nadal potrzebuje ugruntowania i że rynek jeszcze nie docenił w pełni korzyści wynikających z zastosowania opon z najlepszymi kombinacjami oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Konieczne jest również uznanie, że biorąc pod uwagę, że cechy te są współzależne, ogromnym sukcesem technologicznym jest możliwość produkowania wysokiej jakości opon, zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i bezpieczeństwa. Niestety, badanie Lizeo pokazuje, że istnieje niska świadomość konsumencka, nie tylko w zakresie etykiety oznaczenia opon, ale także faktu, że opony są produktem wysoce technologicznym, znacznie zróżnicowanym pod względem parametrów eksploatacyjnych, a nie tylko ceny. W związku z tym przy omawianiu przeglądu etykiety główny nacisk należy położyć na to, co można zrobić, aby zwiększyć świadomość i asymilację rynkową, zanim zmieni się system oznaczania, dodając nowe i bardziej ambitne klasy.

 

W opinii branży istnieje również silna potrzeba większego nadzoru rynku. Badanie przeprowadzone przez Lizeo Group wykazało błędne oznakowanie około 4 000 opon. Potwierdzają to wyniki raportu MSTyr15*, sfinansowanego przez Komisję Europejską, które wskazują na potrzebę zwiększenia zaufania nabywców, producentów i sprzedawców detalicznych oraz lepszego egzekwowania prawodawstwa UE, ponieważ 9% zbadanych modeli opon wymagało zastosowania środków dotyczących egzekwowania przestrzegania przepisów.

 

Raport Lizeo pojawia się w odpowiednim momencie, ponieważ Komisja Europejska w swoim nowym projekcie rozporządzenia w sprawie etykietowania opon z 2018 r. proponuje zmianę skali etykiet z oznaczeniami opon. Wniosek** ten jest obecnie weryfikowany przez Parlament Europejski i Radę.

 

W odróżnieniu od badania Lizeo, w Ocenie wpływu przeprowadzonej przez Komisję Europejską w 2018 r. przeanalizowano dane z tylko jednego, niemieckiego rynku opon i zbadano oddzielnie parametry eksploatacyjne, opór toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni. Te dwa badania są zatem trudne do porównania, ale Ocena wpływu jest wyraźnie bardziej optymistyczna, nawet jeśli nie ma dużej rozbieżności między tymi dwoma zestawami danych.

Wyniki wyraźnie wskazują, że jakakolwiek zmiana skali systemu etykietowania na tym etapie byłaby przedwczesne. Kryteria zmiany skali określone w rozporządzeniu ramowym w sprawie etykietowania nie są spełnione, a na szczycie skali nie wystąpiła wystarczająca zmiana. Fazilet Cinaralp

 

Od 1 listopada 2012 r. wszystkie opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Powstały one po to, żeby każdy kierowca wchodząc do sklepu z oponami albo sprawdzając w internecie mógł na pierwszy rzut oka porównać trzy podstawowe parametry – efektywność paliwową, hamowanie na mokrej nawierzchni i poziom hałasu. Odczytanie informacji na etykiecie nie jest trudne, a dane na niej są niezwykle istotne dla każdego kierowcy:

 

  • Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
  • Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.

 

 

*Działanie nadzoru rynku dla opon 2015 – raport końcowy, sierpień 2018 r.

 

**COM (2018) 296 wersja ostateczna

 

Źródło: PZPO

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl