Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii opublikowało raport "Analiza stanu rozwoju oraz aktualnych trendów rozwojowych w obszarze elektromobilności w Polsce"

Nowo opublikowany raport dotyczący elektromobilności w Polsce opracowano, by ocenić na jakim etapie rozwoju elektromobilności jesteśmy, wskazać szanse i zagrożenia związane z przygotowaniem systemu elektroenergetycznego do zmian związanych z rozwojem elektromobilności.

 

Analiza oraz zawarte w Raporcie wnioski i rekomendacje dotyczą czterech głównych obszarów:

 

  • potencjału innowacyjnego i produkcyjnego pod względem rozwiązań innowacyjnych oraz pożądanych kierunków rozwoju polskiej branży motoryzacyjnej, w kontekście rozwoju elektromobilności w Polsce i na świecie;
  • możliwej dynamiki elektryfikacji sektora transportu w odniesieniu do stanu przygotowania systemu elektroenergetycznego w Polsce;
  • możliwości opracowania krajowej technologii recyklingu (utylizacji) baterii litowo-jonowych (i innych) wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych;
  • potencjału jednostek samorządu terytorialnego (JST) w zakresie rozwoju elektromobilności.

Ważniejsze wnioski

Wyniki przeprowadzonej analizy pokazują m.in., że:

 

  • Duże firmy przeważają nad start-upami – udział polskich podmiotów w pracach projektowych, badawczych, rozwojowych i produkcyjnych, związanych z obszarem elektromobilności ogranicza się do większych i dłużej działających na rynku spółek, na co wpływ mają kwestie finansowe;
  • Elektryczne autobusy, znad Wisły hitem sprzedaży – istotny potencjał stanowią polskie spółki dostarczające autobusy elektryczne, takie jak Solaris Bus&Coach czy Ursus Bus, które posiadają solidne zaplecze techniczne i merytoryczne, a także wykwalifikowaną kadrę inżynierów, choć należy zwrócić uwagę, że wiele ich komponentów  nadal pochodzi z rynków zagranicznych, szczególnie azjatyckich;
  • Polakom mało zależy na własnym elektryku – w Polsce nie ma wielkiego popytu na samochody elektryczne, co  przyczynia się do małej dynamiki rozwoju tego kierunku w polskiej motoryzacji. Car-sharing mógłby, to zmienić, jednak nad Wisłą nie ma zbyt wiele firm świadczących taką usługę;
  • Infrastruktura i magazyny energii dają nadzieję – podobnie jak w przypadku
    autobusów elektrycznych, znane są polskie marki, takie jak: Ekoenergetyka Polska
    Sp. z o.o. czy Impact Clean Power Technology S.A. Światowe marki jak LG, Umicore i Northvolt realizują już w Polsce swoje pierwsze projekty i wprowadzają na rynek nowe produkty;
  • Barier, co niemiara – dla wdrożenia i rozwoju elektromobilności w Polsce nie brakuje barier o charakterze technicznym, ekonomicznym, społecznym i organizacyjnym. Koszty zakupu jak i eksploatacji pojazdu elektrycznego przewyższają możliwości finansowe polskich konsumentów. W społeczeństwie przeważa również chęć posiadania pojazdu na własność nad jego wynajmem;
  • Sieć energetyczna nieprzystosowana do ładowania dużej liczby pojazdów elektrycznych w krótkim czasie – zapewnienie zasilania dla dużej liczby punktów ładowania, szczególnie w przypadku szybkich ładowarek pobierających dużą moc, wiąże się z koniecznością modernizacji sieci elektroenergetycznych.
  • Nauka włącza się w rozwój elektromobilności w Polsce – W kilku ośrodkach naukowych (uczelnie, instytuty badawczo-rozwojowe) w Polsce trwają prace nad doskonaleniem baterii litowo-jonowych i litowo-polimerowych, wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych. Ośrodki te utworzyły w 2018 roku Polskie Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii PolStorEn;
  • Samorządy nie są obojętne elektromobilności – władze samorządowe wykazują duże zainteresowanie wdrożeniem zeroemisyjnych środków komunikacji w transporcie publicznym. Wskazują jednak na pilną konieczność wprowadzenia szeroko dostępnych źródeł wsparcia finansowania inwestycji w nowoczesny tabor pojazdów i obsługującą go infrastrukturę ładowania.

 

Dane do analiz gromadzono za pomocą trzech metod: analizy treści, wywiadów oraz ankietyzacji. Następnie dokonano porównania i łączenia uzyskanych za ich pośrednictwem wyników.

 

Wyniki analizy będą wykorzystane w pracach Grupy Roboczej ds. rozwiązań transportowych przyjaznych środowisku, w ramach Krajowej Inteligentnej Specjalizacji. Mają posłużyć również do aktualizacji założeń Planu rozwoju elektromobilności w Polsce oraz identyfikacji kluczowych i aktualnych barier jego realizacji.

 

Pełna treść raportu jest dostępna pod linkiem.

 

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.