Elektromobilność w natarciu - ranking Top Marka 2019

person Adrian Januszkiewicz 4/11/2019

Ranking Top Marka 2019 magazynu "Press" i "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" wskazuje, że elektromobilność interesuje coraz więcej Polaków.

Pojazdy elektryczne stanowią ważny kontekst medialnej obecności marek motoryzacyjnych. Rośnie zainteresowanie Polaków tym tematem, co przekłada się bezpośrednio na działania produktowe i komunikacyjne brandów samochodowych. W rankingu Top Marka 2019 – wspólnym cyklicznym projekcie magazynu “Press” i “PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” analizą objęto samochody premium oraz samochody popularne.

Sektor premium podąża za trendami

1. miejsce w branży samochodów premium w badaniu Top Marka 2019 zajęło Audi. Marka zgromadziła 9 550 027 pkt., co było jednym z najlepszych wyników całego badania i uplasowało ją na 4. pozycji w rankingu 500 podmiotów.

 

Na pozycji 2. z wynikiem 8 811 004 pkt. znalazło się BMW, zajmujące jednocześnie piątą lokatę wśród wszystkich brandów analizy. Na podium znalazł się także Mercedes-Benz, z siłą marki wyliczoną na 7 674 547 pkt. i najwyższym indeksem sentymentu w top 5 branży, wynoszącym 2,85. Marka zdobyła 8. lokatę, biorąc pod uwagę wszystkie brandy badania.

 

Do topowej piątki weszły również marki Ferrari i Volvo, których siłę wyliczono odpowiednio na 2 606 957 i 2 534 752 pkt.

Wykres 1. Top 5 marek samochodów premium, Top Marka 2019
Realizacja sloganu reklamowego "Przewaga dzięki technice" wyraźnie służy Audi. Sebastian Tomaszewski analityk PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

 

To m.in. dzięki tej kampanii brand zajął czołową lokatę w badaniu wśród aut osobowych premium. W mediach szerokim echem odbiła się prezentacja pierwszego w pełni elektrycznego Audi – modelu e-tron, a potem e-tron coupe oraz kompaktowego elektrycznego SUV-a Audi Q4 e-tron.

 

W przekazie na temat marek samochodów premium dominowały informacje korporacyjne i produktowe. Ważne miejsce zajęła tematyka pojazdów elektrycznych. Lider zapowiedział, że do 2020 roku będą one dostępne w każdym segmencie aut. Natomiast BMW przyspieszyło prace nad modelami elektrycznymi i ogłosiło, że do 2023 roku zaoferuje ich 25. Z kolei Mercedes przyciągał uwagę mediów informacjami na temat sukcesów w F1, choć to elektromobilność była najważniejszym obszarem w przekazie, szczególnie w kontekście modelu EQC. Ferrari gościło w mediach najczęściej w związku z Formułą 1. Volvo z kolei zapowiedziało wprowadzenie w autach ograniczników prędkości i kamer monitorujących kierowców, co spowodowało lawinę komentarzy w mediach.

 

Infografika “Samochody premium” – ranking marek 2019

Wśród marek samochodów popularnych prowadzi Volkswagen

Nie ma wątpliwości: zaczęła się era motoryzacji opartej na elektryczności. Liczba publikacji o samochodach hybrydowych i elektrycznych rośnie z miesiąca na miesiąc, tak jak ich podaż na rynku. Daniel Mirkiewicz analityk PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

 

W XII edycji badania Top Marka to Volkswagen okazał się liderem zestawienia marek samochodów popularnych, gromadząc 2 157 704 pkt. Siłę drugiego w rankingu brandu, Toyoty, wyliczono na 1 927 195 pkt. Na trzecim miejscu z wynikiem 1 873 661 pkt. znalazło się Renault, które wyprzedziło Forda – 1 761 579 pkt. i Škodę – 1 637 146 pkt.

Wykres 2. Top 5 marek samochodów popularnych, Top Marka 2019

Škoda może pochwalić się najwyższym w top 5 indeksem sentymentu – 3,13. Volkswagen umocnił swą i tak silną pozycję na polskim rynku, czego dowodem jest liczba publikacji – 996 792, ich impact – 869 395 389, a także sentyment na poziomie 2,48. Warto zaznaczyć wysoką wartość dotarcia materiałów w przypadku Renault, które wyniosło 855 823 997 przy liczbie 540 849 informacji.

 

O Volkswagenie sporo mówiło się w kontekście modeli elektrycznych ID oraz aut z segmentu SUV-ów i crossoverów: T-Roca, T-Crossa, Tiguana i Touarega. Toyota znana jest z aut hybrydowych, a zespoły startujące w autach marki odnosiły sukcesy w sportach motorowych, o czym donosiły media. Renault przyciągało uwagę dzięki swojemu zespołowi w F1 oraz modelowi elektrycznemu – Renault Zoe. Ford, mimo widocznie mniejszego zaangażowania w temat elektromobilności, zapowiedział w kwietniu 2019 aż 16 zelektryfikowanych modeli. Świetna sprzedaż Octavii i Fabii, premiera Scali oraz rozwój oferty SUV-ów przełożyły się na medialny wynik Škody.

 

W topowej dziesiątce marek samochodów popularnych znalazły się również: Opel, Fiat, Peugeot, Nissan oraz Citroën.

 

Infografika “Samochody popularne” – ranking marek 2019

Opis raportu Top Marka 2019

W XII edycji raportu “Top Marka” badaniem objęto materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2018 roku do 30 czerwca 2019 roku – łącznie ponad 73 mln informacji: 2 mln tekstów prasowych, 10 mln internetowych i 61 mln postów w mediach społecznościowych dostępnych dla każdego internauty bez konieczności logowania się. Materiały poddane analizie dotyczyły 10 najsilniejszych marek z 50 najmocniejszych medialnie branż. Łącznie w raporcie opisano 500 brandów. W badaniu zastosowano jednakowe wskaźniki dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniając specyfikę prasy, portali internetowych i social media: impact, indeks sentymentu i siłę marki.

 

Więcej na temat wyników badania Top Marka 2019

Wskaźniki zastosowane w badaniu Top Marka 2019

  • Impact – dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium.
  • Indeks sentymentu – współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy.
  • Siła marki – ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu.

 

Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Miesięcznik Press

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.