Ekstremalne zużycie klocków hamulcowych | MOTOFAKTOR

Ekstremalne zużycie klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe mogą zużywać się one w ekstremalny sposób. W poradniku Steinhof zebrano najbardziej wyraziste przykłady.

 

Tarcze i klocki hamulcowe stanowią duet, który w bardzo istotny sposób wpływa na skuteczność hamowania. Jeśli brakuje pomiędzy nimi materiału ciernego lub jeden z elementów przegrzał się lub stracił swój oryginalny kształt, bezpieczne zatrzymanie pojazdu jest praktycznie niemożliwe.

 

Dlatego kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze jest regularna konserwacja układu hamulcowego. Istotne jest również aktywne reagowanie na wszelkie niepokojące zmiany, jakie zachodzą w pracy układu hamulcowego. Dzięki temu możemy uniknąć wielu poważnych napraw.

7 przykładów ekstremalnego zużycia klocków hamulcowych

  1. Przegrzanie klocków hamulcowych: Może powodować obniżenie współczynnika tarcia klocka o tarczę hamulcową, co wymusza większy nacisk pedału hamulca przez kierowcę. Przyczynami mogą być m.in. nieprawidłowe cofanie tłoczka hamulcowego, gwałtowne hamowanie z wysokich prędkości, niewystarczające chłodzenie hamulców, czy brak swobody ruchu klocka w prowadnicach. Uciążliwe jest także zjawisko „fadingu”, powodującego zmniejszenie skuteczności hamowania.
  2. Nierównomierne zużycie klocka: Może prowadzić do nieoptymalnego rozkładu siły hamowania i uszkodzenia tarcz hamulcowych. Wynika to często z niedokładnego oczyszczenia elementów układu hamulcowego, wadliwego montażu klocka, bicia tarcz hamulcowych lub ich zużycia.
  3. Nietypowe zużycie (wyszczerbienie/skruszenie materiału ciernego): Jest to uszkodzenie spowodowane nieprawidłowym montażem lub wadą materiałową. Klocek może być uszkodzony zarówno na powierzchni roboczej, jak i na skraju.
  4. Nietypowe zużycie (np. podłużne rowki na powierzchni roboczej klocka): Najczęściej wynika z rowkowego uszkodzenia tarczy spowodowanego jej nadmiernym zużyciem. W tym przypadku Steinhof zaleca wymianę kompletu tarcz i klocków.
  5. Skrajne zużycie materiału ciernego: Może prowadzić do wypadnięcia klocka z zacisku podczas hamowania. W zaawansowanych układach hamulcowych zużycie jest monitorowane elektronicznie.
  6. Korozja podpowierzchniowa klocka hamulcowego: Jest to rozwarstwienie materiału ciernego od płytki nośnej, przyspieszane przez wilgoć i czynniki zewnętrzne, jak sól drogowa.
  7. Rozwarstwienie materiału klocka hamulcowego: Może być spowodowane uszkodzeniem termicznym, nadmiernym obciążeniem pojazdu, awarią systemu EBS lub wadą materiałową. W tym przypadku również mówimy o produktach z niższej półki cenowej, a także o skrajnym zaniedbaniu.

Regularna kontrola układu hamulcowego

W serwisowaniu samochodów trzeba zachować zdrowy rozsądek. Jedną z najlepszych metod przeciwdziałających awariom jest regularność. W kwestii obsługi serwisowej układu hamulcowego Steinhof zaleca przyglądać się głównie tarczom i klockom hamulcowym, gdy tylko jest do tego okazja.

 

Klocki i tarcze hamulcowe przy standardowym użytkowaniu pojazdów przez długi czas są niemal bezobsługowe. Jednak ze względów bezpieczeństwa dobrze jest kontrolować ich stopień i sposób zużycia. Najłatwiej jest zrobić to w sytuacji przekładki lub zmiany opon, a także w trakcie okresowego badania technicznego i przeglądów olejowofiltrowych. Wtedy mamy kilka okazji w ciągu roku do kompleksowej oceny kondycji układu hamulcowego – mówi kierownik Działu Badań i Rozwoju w firmie Steinhof.

 

Źródło: Steinhof

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).