Ekologiczne rozwiązania w nowej Toyocie C-HR | MOTOFAKTOR

Ekologiczne rozwiązania w nowej Toyocie C-HR

person Adrian Januszkiewicz 24/08/2023

Toyota C-HR drugiej generacji w swojej konstrukcji wykorzystuje więcej materiałów pochodzących z recyklingu niż u poprzednika i emituje mniej CO2.

 

Toyota C-HR zrewolucjonizowała klasę miejskich crossoverów i stała się jednym z najważniejszych modeli marki w Europie. Druga generacja reprezentanta segmentu C-SUV ma wyjątkowy design i najnowsze technologie, ale wyróżnia się także pod kątem ochrony środowiska. Toyota C-HR to teraz trzy zelektryfikowane, niskoemisyjne napędy hybrydowe, w tym pierwsza w historii modelu hybryda plug-in, o jeszcze większym zasięgu w trybie elektrycznym. Tym samym auto ma niższe emisje CO2 niż model poprzedniej generacji.

Fot. Toyota

Dbałość o ochronę środowiska była widoczna na każdym etapie projektowania nowej Toyoty C-HR. Dla inżynierów i designerów priorytetem było zmniejszenie emisji CO2, zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, a tym samym wsparcie zrównoważonego podejścia oraz gospodarki o zamkniętym obiegu.

Nowoczesne procesy lakiernicze

Jednym z najważniejszych procesów, które zmodyfikowano pod kątem ekologii, jest lakierowanie auta. Chodziło przede wszystkim o ograniczenie malowania elementów, które tego nie wymagają, bo jest to proces, który wymaga ogromnych nakładów energii, a tym samym powoduje wysokie emisje CO2. Wykorzystano dwie nowe metody, które dają taką samą wytrzymałość i jakość. Trzy z tych elementów zastosowano we wnętrzu, a trzy to elementy zewnętrznego poszycia auta.

Fot. Toyota

Zderzaki zostały wykonane z nowego rodzaju żywicy, która jest wstępnie barwiona w formie – to innowacja, która ma pomóc zaoszczędzić emisję setek ton CO2. W ten sposób udało się w 100% wyeliminować procesy lakiernicze, przy tym nie ma problemu łuszczenia się farby czy zarysowań.

 

Innym sposobem na redukcję emisyjności są nowe, zautomatyzowane procesy lakiernicze wykorzystujące farby na bazie wody. Pozwoliły one ograniczyć o 556 ton emisję CO2.

 

 

Niższa masa, mniej emisji

Zredukowano także masę pojazdu dzięki zastosowaniu stali o wysokiej sztywności, a także za sprawą nowego projektu dachu panoramicznego. Stały dach panoramiczny ma powłoki niskoemisyjne oraz redukujące podczerwień, które chronią wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiegają uciekaniu ciepła na zewnątrz w zimne dni. Dzięki temu nie ma konieczności stosowania konwencjonalnej osłony przeciwsłonecznej, co pozwoliło zaoszczędzić 5 kg oraz zwiększyło przestrzeń nad głowami o 3 cm. Nowe rozwiązanie zmniejszać ma również obciążenie układu klimatyzacji. Toyota szacuje, że zastosowanie nowego dachu panoramicznego ogranicza emisję CO2 o 0,5 g/km.

Fot. Toyota

Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości 2000 MPa w słupku B nie było konieczności wykonywania dodatkowych spawów, a tym samym wykorzystano mniej elementów i mniej narzędzi w trakcie montażu auta. Szacuje się, że dzięki temu rozwiązaniu emisja CO2 została zredukowana o 10% od wydobycia surowców aż do końca życia pojazdu, co przekłada się na 3300 ton rocznie.

Jeszcze więcej materiałów z recyklingu

W porównaniu z poprzednią generacją nowy model wykorzystuje dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, które zastosowano w ponad 100 elementach. Nowa Toyota C-HR wykorzystuje syntetyczne materiały zamiast skórzanych elementów na kierownicy czy siedzeniach.

Fot. Toyota

W nowej Toyocie C-HR aż 19 elementów konstrukcji auta zostało w 80% stworzonych z materiałów pochodzących z recyklingu, w tym elementy widoczne na pierwszy rzut oka jak pokrywa chłodnicy czy części zderzaka, a inne, jak wyciszenie w nadkolach, czy zbiornik na płyn do spryskiwaczy, są ukryte pod karoserią.

Fot. Toyota

We wnętrzu też nie brakuje plastiku pochodzącego z recyklingu. To m.in. wytłoczki bagażnika czy dywaniki. Każdy element został dokładnie przetestowany, by spełniał najwyższe standardy pod kątem jakości, odporności na promieniowanie UV, a także pasował kolorystycznie do innych elementów.

 

Źródło: Toyota

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).