E-mobilność coraz popularniejsza w Polsce | MOTOFAKTOR

Uczestnicy Kongresu ESG Polska Moc Biznesu byli zgodni, że e-mobilność i zielona energia w ostatnich latach rozwijają się w Polsce w dynamicznie.

Spotkanie otworzył Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, informując o rosnącym udziale aut elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów, który w ciągu dwóch lat w skali globalnej ma osiągnąć 10%. W Europie pod koniec III kw. bieżącego roku udział elektryków w rejestracji nowych pojazdów wynosi już 20%.

Już teraz elektromobilność stanowi ważny segment rynku motoryzacyjnego. Według naszych szacunków w przeciągu następnych czterech lat w Polsce możemy mieć już 300 tys. aut elektrycznych, a wraz z hybrydami nawet 500 tys. Liczba stacji ładowania z obecnych 3 tys. punktów do 2025 roku wzrośnie się do 40 tysięcy. Maciej Mazur

 

Liczba rejestracji aut elektrycznych w Polsce nadal odstaje od średniej europejskiej. O przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział Szymon Byliński, dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Jego zdaniem przyczyną takiego stanu rzeczy są między innymi niższe dochody obywateli.

Poza tym to technologia dobra dla aut osobowych, ale wyzwanie stanowi sektor pojazdów ciężarowych, bo w końcu masa baterii obniża masę towaru. Jesteśmy też na innym etapie rozwoju. W ciągu najbliższych lat wydamy na wsparcie elektromobilności prawie 4 mld zł. Mimo przeciwności wierzę, że dogonimy Europę. Szymon Byliński

 

Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan zauważył, że Polacy kupują mało aut elektrycznych ze względu na mniejszą siłę nabywczą, wysokie koszty takich pojazdów ze względu na baterie i badania rozwojowe oraz braki w infrastrukturze (brak stacji ładowania).

W efekcie wysokich kosztów baterii i badań nad technologią pojazdy elektryczne są nadal droższe od spalinowych. Zrównanie kosztów nastąpi dopiero w okolicach 2026 roku. Mocnym impulsem do rozwoju rynku może być rządowy program >"Mój Elektryk". Nadal jest też wiele do zrobienia w kwestii infrastruktury poza miastami. Paweł Wideł

 

Rafał Kręcisz, dyrektor Departamentu Transportu Zeroemisyjnego w NFOŚiGW nawiązał do rządowego programu wsparcia dla chętnych na elektryczne auto. Okazuje się, że tylko 10 do 20 proc. nowych elektryków o wartości powyżej 100 tys. zł nabywają osoby fizyczne. Ruszają właśnie kolejne nabory do programu, tym razem nie tylko dla osób fizycznych.

Tworzymy ścieżkę leasingową z Bankiem Ochrony Środowiska, a z kolejnym bankiem prowadzimy rozmowy. Wkrótce ogłosimy firmy leasingowe będące operatorami. Budżet programu >>Mój elektryk<< został zwiększony do 700 mln zł, z czego 400 mln przypada na leasing, 100 mln dla osób fizycznych i 200 mln dla osób prawnych. Rafał Kręcisz

 

Artur Warzocha, prezes zarządu TAURON Nowe Technologie S.A. poruszył tematykę rozbudowy infrastruktury służącej do ładowania elektrycznych pojazdów. W jego opinii wyzwanie stanowią zwarte aglomeracje, w tym szczególnie wielorodzinne osiedla mieszkaniowe.

Łatwiej jest zapewnić dostęp do ładowania elektryka przez gniazdko we własnym garażu. Tę uwagę dedykowałbym administracji oraz ustawodawcy, aby stworzyć warunki do zmiany. W osiedlach wielorodzinnych są potencjalni użytkownicy elektryków. W ciągu kilku lat chcemy zwiększyć tempo rozwoju budowy ładowarek. Artur Warzocha

 

Mariusz Wdowczyk, prezes zarządu ARP E-VEHICLES opowiedział o projekcie pierwszego polskiego autobusu elektrycznego, który powstał przy wsparciu MKiŚ oraz NFOŚiGW. Dodał też, że z jego obserwacji wynika, że oferowane przez rząd programy wsparcia trafiają do samorządów zarówno miejskich, jak i wiejskich.

Projekt ruszył dopiero rok temu, ale estymujemy, że na najbliższe lata będziemy mieli zamówienia na 200-300 naszych elektrycznych autobusów. Większość z tych zapytań pochodzi z mniejszych miejscowości. Nasz 10-metrowy autobus ma możliwości przewozowe przerastające typowe konstrukcje 12-metrowe. Mariusz Wdowczyk

 

Tomasz Zjawiony, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej i prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach nawiązał do kwestii zeroemisyjnego ogrzewania budynków, prezentując kocioł elektrodowy, zbudowany we współpracy z Politechniką Śląską. W połączeniu z instalacją fotowoltaiczną tworzy rozwiązanie pozbawione emisji.

To przykład udanej współpracy samorządu, biznesu i nauki. Produktem już teraz interesują się inwestorzy z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Teraz trzeba tylko dostosować obecne przepisy dotacyjne, aby uwzględnić w nich takie urządzenia jak nasze. Zeroemisyjność powinna być kluczowym słowem w procesie finansowania. Tomasz Zjawiony

 

Na pytanie o zainteresowanie Polaków fotowoltaiką odpowiedział Michał Gondek, dyrektor Pionu Techniczno-Inwestycyjnego Columbus Energy S.A. Jego zdaniem mamy obecnie boom, którego efektem jest już 600 tys. domów z instalacją fotowoltaiczną w Polsce, a efekty akcji znacznie przekroczyły oczekiwania.

Cena kupowanej energii rośnie, a lada moment taryfy energii zostaną uwolnione. Dlatego konsumenci będą szukać alternatywy. Warto pamiętać o kwestii magazynowania energii, z czym obecnie mamy problem. W programie "Mój prąd 4.0" mają być dotowane magazyny ciepła, chłodu i energii. W tym kierunku pójdzie cały rynek. Michał Gondek

 

Źródło: PAP

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).