Dobór pasków rozrządu do samochodów Renault 1.9 Diesel | MOTOFAKTOR

Dobór pasków rozrządu do samochodów Renault 1.9 Diesel

W silnikach Renault 1.9 diesel stosuje się kilka różnych, lecz podobnie wyglądających pasków, z których wszystkie mają po 153 zęby.

Należy bardzo dokładnie sprawdzić specyfikację silnika pojazdu. W serii silników Renault 1.9 diesel zastosowano aż 6 różnych pasków rozrządu. Firma Gates dostarcza paski na pierwszy montaż do każdego z tych silników. Wśród nich są różne paski dla bardzo podobnie oznaczonych modeli 1.9D i 1.9TD oraz 1.9DCi i 1.9Dti.

 

Najczęstsze pomyłki zdarzają się przy ustalaniu rodzaju potrzebnego paska. Wszystkie z nich mają taką samą liczbę zębów (153), a różnice w ich szerokości mogą być minimalne i wynosić jedynie 0,6 mm, wahając się pomiędzy 25,4 mm i 26 mm.

 

Ich profile także mogą być inne, a więc warto popatrzeć na pasek z boku. Na przykład pasek o profilu 58 ma zęby o bokach opadających i wznoszących się pod kątem prostym, pasek o profilu 76 ma zęby pochylone ukośnie. Jednak sprawdzenie profilu nie gwarantuje, że pasek jest właściwy, gdyż to konstrukcja nowego paska może być nieprawidłowa dla danego modelu silnika.

 

Istnieją trzy całkowicie pewne metody sprawdzenia typu paska:

 

  • należy sprawdzić oryginalny numer katalogowy części, stosowany przez Renault, jeśli jest jeszcze widoczny na starym pasku.
  • należy odczytać kod silnika na bloku silnika. Jest on umieszczony przy połączeniu ze skrzynią biegów.
  • należy zawsze porównać oznaczenie nowego paska z oryginalną specyfikacją producenta silnika.

 

Problemy związane z paskiem wynikają często z nieprzestrzegania podstawowych zasad dotyczących siły jego napięcia

 

Renault zaleca stosowanie odpowiedniego oprzyrządowania przy ustawieniu napięcia paska. Na rynku wtórnym wielu mechaników nie korzysta z właściwego miernika siły napięcia paska podczas jego wymiany. Zamiast tego oceny dokonują na oko, innymi słowy – polegają na swoim doświadczeniu, a nie na wynikach precyzyjnego pomiaru.

 

W konsekwencji pasek często jest zbyt luźny i ociera się o osłonę koła pasowego pompy wtryskowej. Ślady tarcia na pasku wyraźnie wskazują na tę nieprawidłowość.

 

Prawie wszystkie z powyższych modeli silników wyposażone są w ręczny napinacz. Siłę napięcia można zmierzyć (i skorygować, jeśli okaże się to konieczne) za pomocą specjalistycznego narzędzia. Idealny do tego zadania jest miernik Gates STT-1, który wykorzystuje dźwiękową metodę mierzenia napięcia paska, używaną na liniach montażowych. Miejsce, w którym należy zmierzyć siłę naciągu, określone jest na każdym opakowaniu paska rozrządu. Odpowiednie wskazówki przedstawione są także w instrukcji dołączonej do STT-1.

 

Zapamiętaj!

 

Zmieniając pasek rozrządu w modelu Renault z silnikiem z grupy 1.9 diesel, należy pamiętać o zasadzie, że zobaczyć nie zawsze znaczy uwierzyć. Konieczne jest sprawdzenie numerów katalogowych części oraz wprowadzonych zmian w danym modelu.

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).