Dlaczego znaczenie systemów ADAS będzie rosnąć? | MOTOFAKTOR

Dlaczego znaczenie systemów ADAS będzie rosnąć?

person Adrian Januszkiewicz 7/10/2020

Według raportu KE w perspektywie najbliższej dekady systemy ADAS mogą uratować ponad 10 500 osób biorących udział w zdarzeniach drogowych.

Na przykładzie odświeżonego modelu Ateca, SEAT przedstawia, jak działają najważniejsi elektroniczni asystenci.

 

Według danych ERSO (Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu) od 40 do 60% europejskich kierowców przekracza na drodze dozwoloną prędkość. Liczne badania dowodzą zaś, że nawet drobna zmiana prędkości wpływa na stopień bezpieczeństwa jazdy. Dostosowanie prędkości do warunków na drodze ma ułatwić system Travel Assist.

 

Mechanizm pomaga kierowcy utrzymać się na pasie, zachować bezpieczną odległość od samochodu przed nim, dostosować trasę podróży do warunków drogowych, a nawet uzgodnić prędkość samochodu z obowiązującym limitem. W modelu Ateca technologia ta została zespolona z predykcyjnym tempomatem ACC.

To bardzo komfortowe rozwiązanie dla kierowcy. Zapewnia bowiem wsparcie podczas podróży, dbając o utrzymanie samochodu na pasie jezdni nawet przy dużych prędkościach. Marc Seguer odpowiedzialny za ADAS w firmie SEAT

Spokojna jazda z przyczepą

Przyczepy kempingowe cieszą się w Europie rosnącą popularnością. Według danych European Caravan Federation w 2019 roku w samych tylko Niemczech zarejestrowano aż 26 941 nowych przyczep, zaś w czerwcu 2020 roku na rynku tym odnotowano wzrost rejestracji o 20% w porównaniu do miesięcznego wyniku rok wcześniej.

Coraz więcej właścicieli aut odkrywa możliwości i zalety przyczep kempingowych. Do podróży z nimi przydają się większe modele samochodów, takie jak SEAT Ateca. Jednak manewrowanie przyczepą, szczególnie podczas jazdy do tyłu, wymaga od kierowcy szczególnej wprawy i umiejętności prowadzenia. Johannes Fleck szef działu Planowania i Strategii niemieckiego SEAT-a

 

W odświeżonym modelu SEAT-a zainstalowano dedykowany system Trailer Assist, który znacznie upraszcza jazdę do tyłu. Wystarczy, że kierowca włączy wsteczny bieg, naciśnie przycisk asystenta parkowania i wyznaczy kierunek skrętu przyczepy na ekranie wyświetlającym obraz kamery cofania. System wykona potrzebne ruchy kierownicą, pozostawiając w gestii kierowcy kontrolowanie prędkości oraz hamowanie.

Zapobieganie zdarzeniom drogowym

Zaawansowane systemy wspomagania kierowców zapewnią również większe bezpieczeństwo podczas jazdy w trasie. Emergency Assist oferowany w nowej Atece ma zadbać o to, czy kierowca uważnie kontroluje sytuację na drodze. Jeśli system stwierdzi, że prowadzący przez kilka sekund nie dotyka kierownicy, wyemituje ostrzegawcze sygnały świetlne i dźwiękowe oraz przyhamuje pojazd. W razie braku reakcji elektroniczny asystent uruchomi światła awaryjne i rozpocznie pełne wyhamowywanie samochodu, pozostając na bieżącym pasie ruchu.

Elektroniczni asystenci w coraz większym stopniu potrafią nie tylko ostrzegać podróżujących o niebezpieczeństwie, lecz również skutecznie im zapobiegać. Technologia pozwala im bowiem na wykrycie nietypowego zachowania kierowcy. Mario Arnaldo Fernández prezes stowarzyszenia Automovilistas Europeos Asociados

Pomoc w przypadku kolizji

Podczas kolizji priorytetową kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim podróżującym. W tym celu w nowym SEACIE zamontowano system Pre-crash Assist. Jeśli czujniki wykryją zagrożenie zderzenia, program ma przygotować pojazd i pasażerów na przyjęcie siły uderzeniowej.

System Pre-crash Assist m.in. uruchomi światła awaryjne, napnie pasy bezpieczeństwa oraz domknie okna. Pozwala to na ograniczenie skutków kolizji. Marc Seguer

Postępująca jazda autonomiczna

 

Konsekwentnie wprowadzane systemy ADAS są kolejnym etapem prowadzącym do autonomicznej jazdy samochodów. Na bieżącą chwilę priorytetem dla inżynierów jest odpowiedzenie na potrzeby kierowców.

Staramy się podążać za sposobem myślenia kierowców od momentu, w którym wsiada za kierownicę, aż do końca podróży. Pomaga to nam w ustaleniu optymalnej pomocy asystentów w trakcie podróży. Coraz wyraźniej widać, że w przyszłości doczekamy się autonomicznej jazdy. Technologia pomoże minimalizować skutki błędów ludzkich, które zdarzają się każdemu. Marc Seguer

 

Źródło: SEAT

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).