Czym będą jeździć Polacy w 2022 r.? | MOTOFAKTOR

Czym będą jeździć Polacy w 2022 r.?

Radosław Grzela, General Manager Spotawheel w Polsce zwraca uwagę na największe wyzwania dla branży aut używanych i najciekawsze trendy zakupowe.

Mniejsza dostępność samochodów, rosnące ceny, ogólnoświatowa inflacja – to główne czynniki, które będą miały zasadniczy wpływ na decyzje zakupowe Polaków w 2022 roku. Dodatkowym wyzwaniem dla branży motoryzacyjnej będą też niepewności związane z Nowym Ładem, zmiany w leasingu oraz postępująca elektryfikacja. Jedno jest pewne – ceny zarówno nowych, jak i używanych samochodów wzrosną.

 

Problemy z dostępnością nowych samochodów będą się utrzymywać, chociaż na mniejszą skalę niż w 2021 roku. Ceny i polityki rabatowe importerów pozostaną usztywnione, dodatkowo zamykając klientom np. możliwości swobodnego wyboru finansowania. Używane auta pozostaną dla wielu klientów bardzo ciekawą alternatywą, która pozwoli na wybór spośród wielu opcji, dotyczących również finansowania czy ubezpieczenia – mówi Radosław Grzela, General Manager Spotawheel w Polsce.

 

Popyt na samochody używane w Polsce od lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Dodatkowo, kryzys związany z dostępnością półprzewodników spowodował, że wielu klientów planujących zakup nowego samochodu zwróci się w tym roku w stronę rynku wtórnego. 12 miesięcy – tyle średnio trzeba czekać od momentu zamówienia pojazdu w salonie do chwili, w której wjedziemy nim do własnego garażu.

Jakich samochodów szukają Polacy?

Zmiany, które zachodzą w branży motoryzacyjnej, są na razie umiarkowanie zauważalne na rynku samochodów używanych. Jak wskazują dane Spotawheel, najchętniej wybieranymi napędami nadal są diesle i benzyny – każdy z nich ma ponad 45% udziału w rynku. Auta z LPG wybiera około 5% klientów. Udział hybryd wciąż oscyluje poniżej 2%*, jednak ten segment bez wątpienia będzie rósł. Trendem, który warto obserwować, jest także pojawienie się oferty aut elektrycznych na rynku wtórnym.

 

Samochody elektryczne w śladowych ilościach pojawiają się na rynku aut używanych. Ze względu na możliwość darmowego parkowania w miastach, obniżenia kosztów eksploatacji i brak akcyzy, są niewątpliwie bardzo ciekawą opcją do rozważenia – dodaje Radosław Grzela.

 

Nieustannie widać także wzrost segmentu SUV, który na stałe przekroczył 20% całej sprzedaży*.

Używany, ale pewny

Największe obawy wśród osób szukających samochodu z rynku wtórnego dotyczą bezpieczeństwa takiego zakupu. Klienci boją się, że pojazd, na który się zdecydują, będzie miał za sobą poważne kolizje, ukryte wady lub przebieg zdecydowanie większy od tego, który deklaruje sprzedawca. Na szczęście na rynku pojawiają się alternatywy, a kierowcy poszukujący dobrego auta używanego, nie są już skazani wyłącznie na niebudzące zaufania oferty.

 

Spotawheel to dealer oraz nowoczesna platforma e-commerce oferująca jedynie sprawdzone przez ekspertów samochody używane. Wiemy, z jakimi trudnościami mierzą się klienci – nieuczciwe praktyki handlarzy mocno nadwyrężyły wizerunek sprzedaży z drugiej ręki. Dlatego też gwarantujemy pełną przejrzystość procesu handlowego umożliwiając jazdę próbną, bezpłatne dowiezienie samochodu pod wskazany adres, nawet pięcioletnią gwarancję a także opcję zwrotu pojazdu. W Spotawheel chcemy, aby doświadczenie związane z zakupem samochodu wiązało się wyłącznie z pozytywnymi odczuciami – tłumaczy Radosław Grzela, General Manager Spotawheel w Polsce.

Jak będzie wyglądała sprzedaż w 2022 roku?

Pandemia jeszcze mocniej zwróciła Polaków w stronę rynku wtórnego. Wiele osób zdecydowało się na zakup używanego samochodu ze względu na obawy przed transportem publicznym. Wydłużony czas oczekiwania na nowe auta, znaczące podwyżki cen, brak rabatów dealerskich i wysoka inflacja to dodatkowe powody, które będą skłaniać klientów do rozejrzenia się za samochodem z drugiej ręki.

 

Pierwsze tygodnie roku pokazują pewne zamieszanie – transakcji jest chwilowo mniej, a spora część klientów z niepewnością oczekuje konsekwencji Nowego Ładu. Naszym zdaniem ten rok będzie jednak kolejnym, kiedy odnotowane zostaną wzrosty sprzedaży, zarówno na rynku nowych, jak i używanych samochodów. Spodziewamy się, że również import utrzyma się na podobnym poziomie – ok 1 mln pojazdów. Niestety, wielu handlowców importować będzie wciąż auta kilkunastoletnie – podsumowuje Grzela.

 

Spotawheel to dealer oraz platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą samochodów używanych. Firma rozpoczęła działalność w Polsce w 2019 roku. Zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najszybciej rozwijających się firm na rynku aut używanych w Europie i 39. pozycję wśród 1000 najszybciej rosnących przedsiębiorstw na naszym kontynencie.

 

* Dane Spotawheel

 

Źródło: Spotawheel

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).