Czujniki poziomu – głębsze spojrzenie | MOTOFAKTOR

Czujniki poziomu – głębsze spojrzenie

Firma Arnott przybliża zagadnienie czujników poziomu w zawieszeniu pneumatycznym.

W układzie zawieszenia pneumatycznego czujniki poziomu informują sterownik silnika (ECU) o położeniu osi pojazdu względem podłoża. Oczywiście to nie jedyna ich funkcja. Oprócz tego dostarczają danych do korekty wysokości świecenia świateł przednich samochodu.

 

Obudowa czujnika jest przytwierdzona do nadwozia, a jego ramię do elementów zawieszenia. Podczas jazdy, wychylenia ramienia zamieniane są na ruch obrotowy osi roboczej czujnika.

 

Czujniki poziomu są tak zwanymi czujnikami kątowymi, w których sygnał na wyjściu (napięcie) jest proporcjonalny do kąta rozwarcia ramienia. Sygnał jest następnie przekazywany do jednostki sterującej gdzie podlega dalszej obróbce. Jako rezultat może zostać uruchomiony kompresor w celu dopompowania (przez blok zaworowy) określonego miecha lub miechów.

 

Obecnie większość czujników poziomu wykonuje się jako bezkontaktowe co zapewnia brak styku i tarcia, a to z kolei gwarantuje długą i bezproblemową pracę. Jednakże ze względu na swoją lokalizację czujniki tego typu są narażone na czynniki zewnętrzne takie jak zmiany temperatury czy zanieczyszczenia. Wilgoć może z czasem uszkodzić elektronikę, a kamienie mogą uszkodzić czujnik mechanicznie.

 

Przed demontażem amortyzatorów czy kolumn zawieszenia pneumatycznego należy odłączyć czujniki poziomu od elementów zawieszenia. Jest to konieczne ze względu na fakt, iż ramię czujnika wychyla się do określonych wartości i nie jest przystosowane do pracy poza tym zakresem. Nieodłączenie ramienia czujnika może spowodować jego wyłamanie.

Objawem wadliwej pracy czujnika poziomu może być nieprawidłowa kompensacja obciążenia pojazdu po jego załadowaniu. Oprócz tego, podobny efekt może dawać uszkodzona lub niewydajna sprężarka czy nieskalibrowany czujnik wysokości. Dlatego poprawna diagnoza to podstawa!

 

Wymiana czujnika poziomu jest dość prosta. Należy jedynie pamiętać o jego kalibracji po montażu. W tym celu należy skorzystać z testera diagnostycznego.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Arnott

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).