Czujnik masowego przepływu powietrza | MOTOFAKTOR

Czujnik masowego przepływu powietrza

Problem z przyspieszaniem, błędy, nierówna praca silnika, brak reakcji na pedał przyspieszenia - to mogą być oznaki uszkodzenia czujnika przepływu powietrza.
10/04/2023

  • Przepływomierz sprawdza masę powietrza przepływającego przez układ dolotowy silnika
  • Dzięki wskazaniom przepływomierza dobierana jest prawidłowa dawka paliwa
  • Uszkodzenie przepływomierza może skutkować brakiem reakcji na pedał gazu, lub nierówną pracą silnika
  • Wymiana przepływomierza powinna się łączyć z czyszczeniem układu dolotowego i wymianą filtra powietrza

 

Wszyscy znamy ten problem: nagle samochód przestaje przyspieszać lub wciskamy pedał gazu i przez długi czas nic się nie dzieje. Samochód pali więcej, pracuje nierówno lub nawet zapala się kontrolka silnika.

 

Jeśli powyższe problemy wystąpią, wiele osób zaczyna od wymiany czujnika przepływu powietrza.  Jest to najłatwiejszy sposób, niestety często problemy nadal pozostają. Aby uniknąć takiej sytuacji, powinno zacząć się od dokładnej diagnostyki i poznania ich przyczyn.

 

Najpierw konieczne jest sprawdzenie pojazdu za pomocą testera OBD. Kody błędów, takie jak P0100-P0104, wskazują na uszkodzony czujnik przepływu powietrza. Urządzenie diagnostyczne wykrywa niesprawność czujnika przepływu powietrza, ale często nie rzeczywistą przyczynę błędu.
Przed wymianą masowego czujnika przepływu powietrza należy sprawdzić, czy filtr powietrza jest drożny, przewód dolotowy jest drożny i nieuszkodzony oraz czy zawór odpowietrzający zbiornik paliwa i zawór recyrkulacji spalin działają prawidłowo. Należy również sprawdzić, czy w układzie dolotowym nie pojawił się olej. Może on pochodzić z zaolejonego filtra powietrza, nieprawidłowo funkcjonującej odmy, lub uszkodzonej turbosprężarki.

 

Ważne jest, aby nie odłączać wtyczki czujnika podczas pracy silnika, czyli w momencie, kiedy czujnik pracuje. Może to spowodować uszkodzenie elementu.
Czujnik przepływu powietrza często znajduje się bezpośrednio za filtrem powietrza lub przed przepustnicą. Zwykle są one oznaczone jako „masowy czujnik powietrza – mass air flow meter” lub oznaczony strzałką z napisem „przepływ powietrza – air flow”. Od tego też zaczyna się nasze obecne śledztwo. Demontujemy czujnik przepływu powietrza i sprawdzamy czy nie jest zabrudzony lub zaolejony. Należy upewnić się, że kolektor dolotowy i uszczelka są czyste i nieuszkodzone. Liście, kurz i inne zanieczyszczenia wskazują, że filtr powietrza jest nieszczelny lub nieprawidłowo założony, lub że układ dolotowy jest nieszczelny. Jeśli czujnik przepływu powietrza jest uszkodzony, następnym krokiem jest sprawdzenie filtra i układu dolotowego. Filtr powinien być względnie czysty. Zabrudzony układ dolotowy należy wyczyścić z kurzu i resztek oleju.
Samego czujnika nigdy nie należy czyścić ani przedmuchiwać sprężonym powietrzem, ponieważ spowoduje to jego zniszczenie.

 

Po zakończeniu oględzin sprawdzamy połączenia elektryczne i sygnał wyjściowy. Można użyć prostego multimetru lub oscyloskopu.

Umiejscowienie przepływomierza powietrza w układzie dolotowym silnika. Źródło: Hitachi
W przypadku przepływomierza zintegrowanego z obudową (z lewej) czujnik i obudowa są połączone na stałe. Wymieniamy cały element. W przypadku przepływomierza typu „slot-in” czujnik jest montowany bezpośrednio do otworu w przewodzie pomiarowym połączonym na stałe z obudową filtra powietrza i rur wlotowych (z prawej). Źródło: Hitachi.

 

Gdzie mierzyć? Tylko kilka czujników ma wydrukowane przypisanie pinów – ale producenci tacy, jak Hitachi dostarczają arkusze danych z rozpisanymi połączeniami elektrycznymi. W karcie katalogowej znajdziemy nie tylko rozmieszczenie pinów, ale również typ czujnika przepływu powietrza. Istnieją czujniki analogowe, czujniki wysyłające częstotliwość i inne, które komunikują się z jednostką sterującą za pośrednictwem magistrali danych.

 

Ponieważ znamy dokładne przyporządkowanie pinów, możemy sprawdzić multimetrem, czy napięcie zasilania się zgadza. Napięcie zasilania czujnika powinno być na poziomie napięcia akumulatora i nigdy niższe, aby czujnik przepływu powietrza mógł zapewnić niezbędną moc grzewczą.

Ten czujnik emituje sygnał częstotliwościowy, która zmienia się w zależności od masy przepływającego powietrza. W przypadku uszkodzenia częstotliwość nie będzie się zmieniała przy wzroście prędkości obrotowej silnika.

 

Po stwierdzeniu, że czujnik jest uszkodzony, należy go wymienić. Strzałka na czujniku pomaga prawidłowo włożyć czujnik przepływu powietrza – zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza w rurze dolotowej.
W przypadku wymiany czujnika przepływu powietrza, w celu zapewnienia jego prawidłowego działania zalecamy również wymianę filtra powietrza.
Teraz montujemy wszystko razem i sprawdzamy, czy jest poprawnie zainstalowany.

 

Po podłączeniu czujnika sprawdzamy częstotliwość wyjściową. Czujnik powinien reagować na zwiększanie prędkości obrotowej przez zmianę częstotliwości sygnału.
Ostatnim krokiem jest wyczyszczenie pamięci błędów komputera sterującego silnikiem.

 

 

Na podstawie informacji firmy Hitachi

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).